معاون استاندار آذربایجان شرقی؛

فرماندار: بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار به دو سد شهرستان میانه اختصاص یافت

1401/02/28 - 10:09 - کد خبر: 63092
سد

نصر: معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه با اشاره به کمبود آب در کشور به دلیل خشکسالی‌های ممتد، از اختصاص هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سدهای «گرمی چای» و «شهریار» در این شهرستان در سال جاری خبر داد.

به گزارش نصر، مسعود سعادتی در نشستی با مسوولین شهرستان میانه با اشاره به رکود ۱۵ ساله در تکمیل و بهره برداری از سدهای «شهریار» و «گرمی چای» اضافه کرد: شرکت پیمانکار جهت تکمیل سد گرمی چای، مستقر شده و آغاز به کار کرده و طبق برآوردها تا ۲ سال آینده با تکمیل سد و تامین آب شرب با کیفیت از آن، مشکل ۲۵ ساله آب شرب میانه حل خواهد شد.
فرماندار ویژه میانه، علت تاخیر در تکمیل این پروژه ها را عدم اختصاص اعتبار کافی و تزریق قطره چکانی اعتبار در سال های گذشته برای خارج نشدن این پروژه ها از ردیف بودجه عنوان کرد و گفت: با اختصاص اعتبار جدید باید اجرا و تکمیل این پروژه ها در اولویت قرار گیرد.
وی تاکید کرد: برای حفاظت از آب موجود باید از توسعه بی رویه باغ ها و تبدیل زمین های کشاورزی به خانه باغ های غیر قانونی جلوگیری شود.
سعادتی هشدار داد:  اگر روند کنونی مصرف آب همچنان تداوم داشته باشد، شهر میانه با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به طور حتم با خطر خشکسالی مواجه می شود و همین آب موجود با سختی بالا را نیز نخواهیم یافت.
وی ادامه داد: درگذشته آب به‌عنوان یک ماده حیاتی به‌صورت بی‌رویه در منطقه مصرف شده و باغداری، کشاورزی و احداث خانه باغ ها نیز توسعه یافته، اما در حال حاضر به‌ واسطه کم‌آبی، توسعه کشاورزی بیش از این در شهرستان، منطقی به نظر نمی رسد.
فرماندار ویژه میانه با اشاره به قانون ممانعت از احداث خانه باغ و توسعه باغات گفت: این قانون به ادارات جهادکشاورزی، منابع طبیعی و امور آب به طور رسمی اجازه داده تا برخوردهای قانونی لازم را اعمال کنند.
به گزارش ایرنا، سد شهریار در ۳۵ کیلومتری شهرستان میانه و بر روی رودخانه قزل‌اوزن، علاوه بر تأمین نیاز آب کشاورزی و صنعتی استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و گیلان با هدف تولید نیرو احداث ‌و حوضه آبریز  آن از هفت زیرحوضه به‌ نام‌های رودخانه قزل‌اوزن، زنجان‌رود، آجی‌چای، گرمی‌چای، شهرچای، قرنقو و آیدوغموش تشکیل ‌شده است.
زمانی که طرح ساخت سد شهریار میانه به تصویب رسیده بود، قرار بود به ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کاغذکنان آب پمپاژ شود ولی با پیگیری نکردن مسوولان در سال های قبل، این طرح اجرایی نشده است.
سد «گرمی چای» هم در ۵۳ کیلومتری شمال شرقی شهر میانه، با هدف ذخیره سازی و تنظیم ۴۶ میلیون متر مکعب از آورد سالیانه ، تأمین آب مورد نیاز ۱۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و تأمین آب شرب شهر میانه حدود ۱۶ میلیون متر مکعب در سال احداث می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار