مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی؛

بیمه سلامت با پرداخت 14 هزار میلیارد ریال بدهی بروز شد/ شرایط بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی

1401/02/24 - 14:56 - کد خبر: 62772
وحید مجیدی

نصر: مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: جمعیتی نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۵۳ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

به گزارش نصر، وحید مجیدی مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۲.۲ میلیون نفر یعنی بیش از ۵۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی تحت پوشش بیمه سلامت بوده  که ۱.۲ میلیون نفر از آنها بیمه شدگان روستایی هستند و طبق قانون ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد هزینه ‌ای سرپایی آنها در مراکز دولتی توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.
وی با بیان اینکه تعهدات ما در حوزه انسولین‌های قلمی و غیرقلمی بیش از ۹۰ درصد است، ادامه داد: نرخ تعرفه های بیمه سلامت توسط هیات دولت تعیین و ابلاغ می شود و سال گذشته کل بستری در تحت پوشش بیمه سلامت در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی حدود ۱۴۱ هزار مورد و در مراکز غیردانشگاهی ۴۳ هزار مورد بوده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به امراضی چون ام اس و هموفیلی را به عنوان بیماران خاص و با جامعه چهار هزار و ۹۰۰ نفری در استان تحت پوشش داریم که سال گذشته حدود ۹۸ میلیارد تومان هزینه درمانی آنها پرداخت شده و خدمات دیالیز و بخش اعظمی از هزینه های دارویی آنها رایگان است و طبق بررسی ها ماهانه تا ۳۵ میلیون تومان برای برخی از این بیماران هزینه درمانی و دارویی پرداخت شده است.
وی افزود: در این خصوص حتی برای دو بیمار مبتلا به نوعی بیماری ضعف سیستم ایمنی با نام «پومپه» ماهانه حدود ۲۳۰ میلیون تومان هزینه دارویی پرداخت شده و هر چند بیماران سرطانی تحت پوشش بیماران خاص نیستند، اما هزینه های شیمی درمانی و دارویی آنها را نیز پرداخت می کنیم و تنها در سال ۹۹ نزدیک به ۷۵ میلیارد تومان از این محل پرداختی داشته ایم و حدود هشت هزار نفر از این بیماران در استان تحت پوشش هستند و حتی بیمارانی که هنگام مراجعه برای اعمال درمانی این بخش بیمه نیستند، در همان زمان امکان بیمه شدن را دارند.
مجیدی به وضعیت پرداختی های بیمه سلامت در استان نیز اشاره کرد و گفت: ۱۴ هزار میلیارد ریال از مطالبات سال گذشته به طور کامل پرداخت شده که در شرایط اقتصادی فعلی یکی از طلایی‌ترین سال های سازمان بیمه سلامت از این حیث محسوب می شود و با پرداخت مطالبات تمام طرف های قراردادی در هفته گذشته اکنون از این نظر کاملا بروز هستیم.
وی ادامه داد: هزینه های سال گذشته بیمه سلامت حدود ۵۷ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته که ثبات در شرایط کرونایی و افزایش مراجعات بیمه شدگان یکی از دلایل آن بود به گونه ای که تنها ۱.۳ میلیارد تومان به ۳۲ مرکز خدمات درمانی سرپایی طرف قرارداد در سال گذشته پرداخت کرده ایم و امسال نیز محدودیتی از نظر عقد قرارداد با این مراکز نداریم و امیدواریم هفته آینده نیز مطالبات خدمات سرپایی مربوط به فروردین امسال را بپردازیم.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی از تسویه پرداختی ها به پزشکان خانواده سلامت شهری و سطح یک روستایی نیز خبر داد و اظهار داشت: در استان هیچ مشکلی برای عقد قرارداد با مراکز درمان نازایی نداریم چون از سال گذشته ۲۸ مورد این خدمات با تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم جوانی جمعیت و از طریق عقد قرارداد با مراکزی چون بیمارستان الزهرا و مرکز درمان جهاد دانشگاهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و ۹۰ درصد هزینه های این خدمات در مراکز دولتی و ۹۰ درصد هزینه های عمومی غیردولتی در مراکز خصوصی را پرداخت می کنیم.
وی با بیان اینکه سالانه تا سقف ۵۰ میلیون تومان از این هزینه ها تحت پوشش بیمه سلامت است، خاطر نشان کرد: تاکنون ۴۸۰ زوج نابارور با ۱.۲ میلیارد تومان پرداختی در زمینه درمان ناباروری در سیستم ما ثبت شده اند و حتی اگر این هزینه ها در مراکز نیز آزاد محاسبه شود، در صورت ثبت زوج ها در سیستم بیمه سلامت این هزینه ها به صورت هزینه خسارت متفرقه به آنها پرداخت خواهد شد.
مجیدی به اجرای طرح بیمه سلامت رایگان نیز اشاره و تصریح کرد: طبق قانون سه دهک پایین جامعه را باید تحت پوشش قرار دهیم که هفته گذشته با معرفی وزارت رفاه حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سیستم مربوطه ثبت شده و افرادی که می خواهند در این طرح تحت پوشش قرار گیرند و یا از وضعیت بیمه درمانی خود مطلع شوند، می توانند به سایت خدمات شهروندی بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد مراجعه و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند تا تحت پوشش پرداخت ۹۰ درصد هزینه های درمانی در مراکز دولتی قرار گیرند.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با بیان اینکه در استان ما ۳۰۰ هزار نفر به صورت خودکار در این طرح تا پایان سال تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، اظهار داشت: در صورت مراجعه این افراد به پزشک خانواده و یا مراکز دولتی هزینه دارویی آنها نیز طبق تعرفه محاسبه خواهند شد.
 وی در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع برای بیمه شدگان نیز گفت: نزدیک به ۶۸۰ هزار نفر در این طرح تحت پوشش خدمات بیمه سلامت برای پرداخت هزینه مراکز دولتی هستند و برای هر دو تا سه هزار نفر یک پزشک خانواده مشخص می شود که مراجعه کنندگان با پرداخت شش هزار تومان برای هر ویزیت از خدمات ۲۵۰ پزشک طرف قرارداد استفاده می کنند.
مجیدی ادامه داد: این پزشکان باید در طول سال حداقل یکبار بیماران خود را ویزیت کنند و اگر بیمار از طریق این پزشکان و سیستم ارجاع به مراحل تخصصی و فوق تخصصی درمانی بروند، تحت پوشش بیمه ای قرار خواهند گرفت چرا که کنترل فشار خون و دیابت اولویت فعلی این طرح است و تلاش می کنیم در این زمینه امکان عقد قرارداد با مراکز بخش خصوصی برای ارائه خدمات را نیز فراهم کنیم.
مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی در ارزیابی آینده طرح بیمه سلامت رایگان با توجه به تجربه اجرای طرح های مشابه در دولت های تأکید کرد: قانونگذار ما را ملزم به بیمه همگانی کرده، هر چند ابزار لازم را برای اجبار مردم به بیمه در اختیار بیمه گر قرار نداده و بر همین اساس ما نیز تنها با ابزار تشویق و تبلیغ نسبت به اجرای این طرح اقدام می کنیم و به طور حتم اگر این مسأله در قانونگذاری مورد نظر قرار می گرفت، نتایج بهتری حاصل می شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار