مدیرعامل سازمان بیمه سلامت؛

فرانشیز پرداختی بیمه‌شدگان کاهش یافت

1401/02/21 - 13:17 - کد خبر: 62611
بیمار

نصر: پازل خدمت‌رسانی در بیمه سلامت با پیگیری و حمایت‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید هیات دولت تکمیل شد تا به این ترتیب، کام اقشار کم‌برخوردار با کاهش فرانشیز پرداختی از جیب آنها در دریافت خدمات سلامت «شیرین» شود.

به گزارش نصر، محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران روز چهارشنبه در این زمینه با اشاره به تغییرات فرانشیز پرداختی افزود: بر اساس بند (د) تبصره ۱۴ مقرر شده است تا سه دهک پایین درآمدی جامعه نسبت به سال گذشته، میزان پرداخت هزینه سلامت ثابت و بدون تغییر داشته باشند. تحقق این مهم، نیازمند این است که فرانشیز دریافتی آنها نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یابد.
وی افزود: بر همین مبنا، مقرر شده تا فرانشیز بستری سه دهک پایین جامعه در سال ۱۴۰۱، از ۱۰ درصد به پنج درصد و فرانشیز خدمات سرپایی از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد. در این صورت پرداخت از جیب این سه دهک در سال جاری کاهش یافته و در نهایت جمع پرداختی آنها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نمی‌کند.
بستری رایگان برای گروه‌های حمایتی
وی اظهار داشت: برای گروه‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هم کاهش بیشتری در نظر گرفته شده که با رعایت نظام ارجاع در بخش بستری فرانشیز برای این افراد رایگان شده و در بخش سرپایی به ۱۵ درصد رسیده است. به عبارت دیگر، فرانشیز این سه دهک در بخش سرپایی و بستری کاهش پیدا کرده و افرادی که جز سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند، حتی نسبت به این سه دهک پایین جامعه  کاهشی پرداخت از جیب بیشتری خواهند داشت به گونه ای  که میزان فرانشیز پرداختی آنها به حداقل برسد.
ناصحی ضمن اشاره به پیگیری های مجدانه وزیر بهداشت و حمایت دولت مردمی در اجرای این اقدام رفاهی هدفمند، با ابراز امیدواری برای تداوم این طرح ملی گفت: مهمترین شرط تحقق عدالت در سلامت این است که هر کس به وسع و توان خود در هزینه‌های سلامت مشارکت کند. این نکته بسیار مهمی بود که در اولویت سیاست‌گذاران قرار گرفت.  
وی دستاورد نخست را کار بسیار بزرگ این سازمان در زمینه پوشش همگانی بیمه افراد کم‌برخوردار به صورت رایگان عنوان کرد و دستاورد دوم را نیز میزان استمرار خدمت و عمق بخشی به خدمات  ذکر کرد که خوشبختانه با کاهش فرانشیزمحقق شد.
نناصحی گفت: این دو دستاورد، گام‌های اساسی برای حمایت از اقشار کم‌برخوردار محسوب می‌شود که خوشبختانه با سیاستگذاری درستی که در حوزه بیمه سلامت رخ داد، بیمه در مسیر صحیحی قرار گرفت و موجب شد تا جمعیت زیادی از افراد کم‌برخوردار بیمه شده و فرانشیز بسیار کمی را پرداخت کنند و حتی در مواردی به صورت رایگان درمان شوند.  
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار امیدواری کرد این اتفاق بزرگ با تامین منابع پایدار در سال‌های آینده تداوم یابد.  
پوشش همگانی و رایگان درمانی افراد کم‌برخوردار حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اولین خبر خوش دولت مردمی در  سال ۱۴۰۱ در مقوله درمان محسوب می‌شود و «کاهش فرانشیز» اقشار کم درآمد دومین خبر خوشی است که موجبات شادمانی این قشر از جامعه را فراهم کرده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار