رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل؛

مجوز سقط جنین برای تالاسمی ماژور داده می‌شود

1401/02/20 - 12:53 - کد خبر: 62546
جنین

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: مجوز سقط جنین برای تالاسمی خطرناک ماژور در استان اردبیل صادر می‌شود.

به گزارش نصر: علی محمدیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گرامیداشت روز جهانی تالاسمی در اردبیل اظهار کرد: تالاسمی بیماری ارثی و خونی است که باید قبل از تولد نوزاد و حتی ازدواج غربالگری در این حوزه انجام شده و جلوی عوارض بعدی در تولد فرزندان گرفته شود.
وی به خطرناک بودن این بیماری در مراحل پیشرفته اشاره کرد و گفت: اختلالات ارثی به بروز این بیماری منجر شده و کم خونی مزمن و همچنین حمله به گلبول‌ها را شاهد هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه این بیماری عمدتا به صورت ارثی به فرزندان منتقل می‌شود، تصریح کرد: سعی ما بر این است تا با انجام آزمایش‌های مختلف از میزان تولد فرزندان مبتلا به تالاسمی جلوگیری شود که با تکنیک‌های پزشکی امیدواریم تا دو دهه آینده به صورت کامل بیماری تالاسمی در دنیا و کشور ما نیز ریشه‌کن شود.
محمدیان افزود: به راحتی می‌توان با صدور مجوز سقط جلوی تولد نوزادان با تالاسمی ماژور را گرفت که در سال گذشته برای جلوگیری از تولد چنین فرزندانی چهار مورد مجوز سقط جنین به صورت قانونی صادر شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار تأمین خون، با تأمین دارو به این بیماران کمک می‌کنیم تا جلوی مراحل پیشرفته تالاسمی را بگیرند و امیدواریم خانواده‌ها مراقبت لازم را در این زمینه انجام دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 18 اردیبهشت روز جهانی تالاسمی را گرامی داشت و اضافه کرد: با توجه به سنگینی هزینه درمان این بیماری، ما حمایت‌های لازم را در دانشگاه علوم پزشکی از بیماران تالاسمی در ردیف بیماران خاص انجام می‌دهیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار