معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان است

1401/02/19 - 16:21 - کد خبر: 62499
کامران صادقی

نصر: معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: کشور ما جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان است که ۹۰ درصد جمعیت آن در معرض خطر سیل و زلزله قرار دارند.

به گزارش نصر، کامران صادقی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در همایشی که به مناسبت هفته‌ی سلامت در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: نقش مسئولین، مردم و سمن‌ها در کاهش خطر و بلایا بسیار چشمگیر است و با بررسی‌های انجام‌شده از سوی کارشناسان مدیریت بحران بلایا و حوادث بیش از ۴۰ نوع بلایای طبیعی در جهان یافته شده است که هرکدام به چند زیر مجموعه تقسیم بندی می‌شوند. 
وی ادامه داد: حداقل ۳۱ نوع بلایای طبیعی در کشور ما شناخته شده است و از نظر آماری جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان هستیم؛ ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض خطر زلزله و ۵۰ درصد در معرض خطر سیل قرار دارند و ۹۰ درصد جمعیت در معرض سیل و زلزله هستند.
وی افزود: اقدام برای کاهش خسارت‌ها و شدت این بلایا و حوادث قطعاً با عمل به توصیه‌های کارشناسان مجرب و راهبردها امکان پذیر است و هفته‌ی سلامت فرصت مغتنمی است که این شرایط را ایجاد می‌کند تا مسئولین راهکارهای خود را به اشتراک گذارده و راه حل ارائه دهند. 
صادقی خاطرنشان کرد: نهادینه سازی شعارهای هفته‌ی سلامت و نقش سمن‌ها و سازمان مردم نهاد سبب تقویت، بهبود و ارتقاء سواد و رفتار بهداشتی در جامعه می‌شود که این امر تنها با همکاری مردم، سازمان‌های مردم نهاد، سیاست‌گذاران و مسئولین ارگان‌ها انجام می‌شود.
وی گفت: تامین سلامت افراد جامعه امری همگانی است و تامین، حفظ و ارتقاء آن به اقدامات جمعی و مشارکت بین بخشی تمام اعضا و نهادهای دولتی و غیر دولتی  بستگی دارد و مشارکت و همدلی همگانی تمامی ارگانها نیاز است. 
وی اضافه کرد: به طور عامیانه حوادث طبیعی اجتناب ناپذیر، ناگهانی و غیر منتظره خشم طبیعت معرفی می‌شوند که در بسیاری از موارد غیر قابل کنترل هستند اما در دهه‌های اخیر نگرش و درک درستی از آنها به دست آمده و سبب کاسته شدن از شدت حوادث شده است.
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: انواع مختلف حوادث تا حدودی قابل پیشگیری هستند و می‌توان از شدت آنها کاست چراکه اقدام برای کاهش شدت حوادث جزوی از واجبات هر مسئولی است و تامین ایمنی کشور برای آحاد مردم با هر سطحی از مسئولیت در هر نقطه‌ای از کشور الزامی است.
وی تاکید کرد: آسیب‌های انسانی این حوادث بسیار زیاد است و جبران مالی و جانی آنها از اولویت‌های ما بوده و ایمن کردن کشور باید وظیفه‌ی تمامی مسئولین در تمامی عرصه‌ها باشد و با برنامه ریزی موثر، کاربردی و عملیاتی برای ارتقاء ایمنی در کشور گام‌های موثری را بردارند. 
رئیس اداره کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم اظهار کرد: رابطین بلایا در مراکز شهر که با همکاران ستادی برنامه‌ها را پیش می‌بردند و اکثراً مسئولین بلایا مسئول بهداشت محیط و رابطین بلایا هم اکثرا از همکاران بهداشت محیط هستند.
بهروز محمد علیزاده گفت: خوشبختانه اخیراً چند سند به عنوان نقشه راه و برنامه‌ی راهبردی تدوین شده است البته ما برنامه‌ی تاکتیکی را پیش می‌بریم لذا سیاست‌ها و راهبردهای بالا دست قوی باید باشد تا در سطح جامعه برنامه‌ها به خوبی پیش بروند. 
وی ادامه داد: مدیریت بحران در کشورهای سنتی به صورت احساسی پیش می‌رود و به‌گونه‌ای که همه‌ی وظیفه خود می‌دانند به محل حادثه بروند البته مطالبه و انتظار مردم هم باعث می‌شود تا مسئولین بیایند و از محل بازدید کنند.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سطح کشور در برنامه‌ی ارزیابی و آموزش آمادگی خانوادگی  رتبه دوم کشور برنامه ارزیابی رتبه سه را به خود اختصاص داده است؛ هرچند نباید دل خود را به اعداد و ارقام خوش کنیم، راستی آزمایی از سطح وزارت خانه ارزشمند است اما کیفیت اهمیت بیشتری از کمیت دارد.
محمد علیزاده خاطرنشان کرد: در مقایسه‌ی شاخص‌های کشوری برنامه‌ی ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشت، ۱۴۰۰ مرکز و واحد بهداشت در سطح کشور وجود دارد که فعالیت بی‌نظیری دارند و به صورت الکترونیکی از نظر سازه ساختمان، سازه‌های غیر سازه‌ای و آمادگی عملکرد ارزیابی می‌شوند تا مداخلات هدفمندی داشته باشیم.
به گفته وی؛ در شاخص‌های ارزیابی استانی هم طبق رنکینگ شهرستان‌ها، اسکو مقام اول و تبریز در آخر قرار دارد.
وی یادآور شد: حفظ آمادگی و انسجام با تمرین و مانور، تهیه‌ی تجهیزات، کانکس دپوی تجهیزات، برگزاری کارگاه‌های متعدد، برنامه عملیات پاسخ کاهش آسیب پذیری سازه، تشکیلات کمیته بهداشت، پایش مستمر مدیریتی  و... از برنامه‌های انجام شده در این زمینه هستند.
رئیس اداره کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان تاکید کرد: در تربیت و تقویت مسئولین تا به صورت حرفه‌ای به مدیریت بحران توجه کنند و بازسازی و تقویت شبکه از برنامه‌های آتی ما است تا با هزینه‌ی کمتر سلامتی مردم تامین شود. 
انتهای پیام/

پژوهشیار