در واکنش به دخالت برخی نمایندگان مجلس در انتصابات دولت؛

تاج الدینی: فقط مشورت می‌دهم/ دخالت نمایندگان صحیح نیست

1401/02/17 - 08:16 - کد خبر: 62361
سید محمدرضا تاج الدینی، سید محمدرضا تاج الدینی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: انتصابات وظیفه دولت است و نمایندگان در این رابطه نباید دخالت داشته باشند و در آنجایی که دولت بخواهد نظر مشورتی بدهد که نمونه آن انتخاب استاندار بود، به دولت مشورت بدهند.

به گزارش نصر، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گوی تلفنی با نصر در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتصابات دولت، افزود: نمایندگان نمی‌توانند در امور اجرایی و انتصابات دخالت کنند، اما در قالب وظایف نمایندگی می‌توانند بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند و مسائل حوزه انتخابیه خود را پیگیری کنند و اینکه حتماً اصرار کنند فلانی باید فرماندار یا مدیرکل شود، نظر من این است که نماینده نباید در این موارد دخالت کند.
وی با اشاره به مشورت گرفتن دولت در برخی مسائل از نمایندگان مجلس، افزود: در آنجا که دولت خودش از نمایندگان نظر مشورتی بخواهد نمایندگان باید نظر بدهند، مثلاً آنچه در استان ما اتفاق افتاد نظرخواهی دولت از نمایندگان برای انتصاب استاندار بود که نمایندگان هم بررسی کرده و چند نفر را معرفی کردند و این نظر مشورتی بود.
تاج الدینی اظهار کرد: البته در پاره‌ای موارد نمایندگان هم برخی خواسته‌های مردم را به دولت منتقل می‌کنند که این به معنای دخالت نیست و در چهارچوب وظایف نظارتی نمایندگان است.
وی درباره اینکه برخی نمایندگان مجلس نظرات مشورتی خود را تا حد انتصاب معاونان مدیران کل هم تنزل داده‌اند، گفت: به نظر من نمایندگان باید در سطح کلان نظر مشورتی بدهند و دخالت در این حدود انتصابات در‌شان نمایندگان نیست و نظر مقام معظم رهبری هم این است که نمایندگان در انتصابات دولت دخالت نکنند و هر اقدام نمایندگان که دخالت در امور دولت محسوب شود، بر خلاف نظر مقام معظم رهبری است.
این نماینده مجلس گفت: دولت و مجلس همواره باید تعامل داشته باشند و زمانی که بنده معاون پارلمانی دولت دهم بودم، سعی می‌کردم این تعامل بین دولت و مجلس را برقرار کنم و هر کدام باید در حدود وظایف خود عمل کند.
تاج الدینی در پایان گفت: انتصابات وظیفه دولت است و نمابندگان در این رابطه نباید دخالت داشته باشند و در آنجایی که دولت بخواهد نظر مشورتی بدهد که نمونه آن انتخاب استاندار بود، به دولت مشورت بدهند. اما با اینکه نمایندگان در حوزه‌های اجرایی دخالت کنند موافق نیستم و نمایندگان مجلس تنها باید از باب وظایف نظارتی خود به مسائل اجرایی ورود داشته باشند و اصل بر تعامل دولت و مجلس است.
انتهای پیام/

پژوهشیار