در گفت و گوی نصر با نجوم شناس و استاد برجسته فیزیک دانشگاه تبریز بررسی شد؛

دوشنبه 12 اردیبهشت، عید سعید فطر است؟

1401/02/11 - 16:04 - کد خبر: 62229
هلال ماه

نصر: نجوم شناس و استاد برجسته فیزیک دانشگاه تبریز گفت: رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۳ قمری، با چشم غیرمسلح در پهنه ایران دشوار است.

به گزارش نصر، پروفسور عجب شیرزاده در گفت و گو با خبرنگار نصر با اشاره به اینکه رویت هلال شوال امسال در شامگاه روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت به مراتب از هلال رمضان سخت تر است، اظهار کرد: امسال مقارنه ماه و خورشید ساعت ۵۸ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه رخ می‌دهد و ماه نو در این زمان متولد می‌شود؛ بنابراین در شامگاه دوشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه، که حدود ۴۲ ساعت از عمر ماه می‌گذرد، شرایط برای رصد ماه کاملا مناسب است.
 
 
وی با بیان اینکه در رویت هلال ماه پارامترهایی وجود دارد، افزود: جدایی زاویه ای، ارتفاع، ضخامت و مدت مکث هلال ماه کمتر است. البته در صورت شرایط جوی مناسب، این هلال با ابزار رصدی (دوربین دوچشمی قوی و تلسکوپ) قابل رویت خواهد بود.
این استاد برجسته فیزیک دانشگاه تبریز اذعان کرد: هر چه به نیمه غربی کشور نزدیک شویم، مشخصه های نجومی هلال به نسبت وضعیت بهتری برای رویت پذیری خواهد داشت.
عجب شیرزاده تصریح کرد: بنابراین طبق پیش بینی در ایران، غرب آسیا، قاره اروپا، آمریکا و آفریقا (بجز بخشی از جنوب آن) هلال ماه در شامگاه یکشنبه دیده خواهد شد و دوشنبه 12 اردیبهشت، عید سعید فطر است.
به گزارش نصر، در علم نجوم و ستاره‌شناسی که برگرفته از دانشنامه ویکی‌پدیا است، فعالیت‌های بسیاری را شامل می‌شود و در علوم مختلف کاربردهای بسیاری دارد. یکی از کاربردهای مهم ستاره‌شناسی مشخص کردن اوقات شرعی با رؤیت هلال ماه است که برای کشورهای مسلمان از جمله ایران و عربستان بسیار اهمیت دارد. هلال ماه شرایط خاصی دارد و در طول روزهای قمری اشکال مختلفی به خود می‌گیرد؛ به طور مثال نخستین روز ماه قمری در سمت غرب آسمان ماه به صورت هلالی بسیار باریک مشاهده می‌شود، اما این هلال با گذشت روزهای ماه رشد می‌کند و در شب چهاردهم به صورت قرصی کامل از سمت شرق طلوع می‌کند.
برای رؤیت هلال ماه نیاز است که این جرم با خورشید در فاصله‌ای مناسب از یکدیگر قرار بگیرند؛ البته ماه و خورشید از نظر فیزیک هیچ‌گاه به یکدیگر نزدیک نمی‌شود، بلکه تنها از دید ناظر زمینی فاصله بین خورشید و ماه افزایش یا کاهش می‌یابد.
رؤیت هلال به معنای دیدن هلال اول ماه، یکی از راه‌های شرعی اثبات آغاز ماه قمری است. اگر هلال روز بیست و نهم ماه قمری رویت شود، روز بعد اول ماه جدید است و اگر رویت نشود سی‌ام ماه گذشته است ولی اگر شامگاه سی‌ام ماه دیده نشود، در هر حال روز بعد اولین روز از ماه نو است زیرا ماه قمری ۳۱ روز نیست. منجمان از گذشته های دور بر اساس ویژگی‌های ماه برای  استخراج تقویم هجری قمری، رویت‌پذیری ماه در شامگاه بیست و نهم ماه قمری را پیش‌بینی می‌کردند. 
هر چند به دلیل وابستگی بسیاری از عبادات و اعمال واجب و مستحب مانند حج، روزه، شب قدر و برخی مسائل حقوقی مانند افزایش دیه در ماه‌های حرام، رویت هلال ماه در همه ماه‌های قمری مهم است، داستان رویت هلال ماه شوال به دلیل پایان ماه مبارک رمضان و حرمت روزه‌داری در اولین روز ماه شوال و عید فطر اهمیت رویت این ماه را برای مسلمانان دوچندان کرده است. 
انتهای پیام/

پژوهشیار