خبر؛

استاندار آذربایجان‌شرقی: همه توان خود را برای کاهش آلام زلزله‌زدگان به کار می‌بندیم

1398/08/21 - 01:34 - کد خبر: 6219
استاندار آذربایجان شرقی، تماس تلفنی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که همه تلاش ما کاستن از آلام و مشکلات مردم زلزله‌زده است، گفت: برای تمامی کسانی که خانه‌هایشان تخریب شده یا غیرقابل سکونت بوده، چادر برای اسکان اضطراری تحویل داده شده است.

به گزارش نصر از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی روز دوشنبه در جمع مردم ورنکش با بیان این‌که زلزله اخیر آذربایجان شرقی در چهار شهرستان خساراتی به بار آورده است، اظهار کرد: شهرستان‌های میانه و سراب بیشترین میزان خسارت را دارند، دولت محترم در رابطه با چگونگی جبران خسارات به بار آمده و تامین هزینه‌های ساخت وساز، ۲ روز بعد از زلزله مصوبات خود را تعیین کرد.

وی با اشاره به مشکل تامین گرمایش در روستای ورنکش، افزود: بخاری‌های برقی فن دار از امروز توزیع شده و این بخاری‌ها می‌توانند مشکل گرمایش را تا اسکان موقت برطرف کنند، همچنین پک ۷۲ ساعته معیشتی توزیع شده و از امروز نیز پک یک ماهه معیشتی بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده در راستای مدیریت مسائل و مشکلات زلزله اخیر، گفت: برای افرادی که خانه‌هایشان تخریب شده، ۲ پیشنهاد ارائه داده‌ایم، اولی این است که برای هر خانواده مبلغ ۱۰ میلیون تومان فقط به عنوان اجاره بها تخصیص داده شود تا حداکثر به مدت شش ماه و تا اتمام بازسازی خانه‌ها در خانه اقوام یا همسایه مستقر شوند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: راهکار دوم نیز این است که اطاقک‌هایی مقاوم در ابعاد ۱۰ تا ۱۵ متر مربع به صورت موقت و طی چند روز آینده در کنار خانه هایشان ساخته شود تا بتوانند تا اتمام بازسازی خانه‌ها در آن ساکن شوند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که ۱۳۷ روستا در جریان زلزله اخیر آسیب دیدند، گفت: برای هر خانه‌ای که تخریب شده است، وام قرض‌الحسنه ۴۰ میلیونی و ۱۰ میلیون کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد و همچنین برای واحدهای دامی تخریب شده نیز ۲۰ میلیون وام قرض‌الحسنه و پنج میلیون کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که اکنون در اغلب روستاها اماکن موقت نگهداری احشام در حال احداث است، اظهار کرد: مردمان ورنکش بسیار نجیب و صبور هستند و در امدادرسانی‌ها نیز بیشترین کمک را کرده‌اند تا امروز شاهد خسارت جانی بیشتری نباشیم.

بامداد جمعه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند .

انتهای پیام/

پژوهشیار