خبر/

ابداع یک اپلیکیشن برای تشخیص آلزایمر

1401/02/10 - 16:17 - کد خبر: 62156
عکس

نصر: پژوهشگران آمریکایی، یک اپلیکشن برای تلفن همراه طراحی کرده‌اند که می‌تواند چشم کاربر را معاینه کند و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر را تشخیص دهد.

به گزارش نصر، پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو"(UCSD)، نوعی اپلیکیشن برای تلفن همراه طراحی کرده‌اند که می‌تواند با بررسی چشم کاربر خود، بیماری‌های عصبی را در او تشخیص دهد.
پژوهشگران می‌گویند که این اپلیکیشن می‌تواند به کاربر امکان دهد تا خود را از نظر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی، اسکیزوفرنی، پارکینسون و سایر بیماری‌ها ارزیابی کنند.
تجزیه و تحلیل چگونگی گشاد شدن مردمک چشم یک شخص می‌تواند سرنخ‌های ابتدایی را برای تشخیص بیماری‌های عصبی ارائه دهد. هنگامی که شخص به یک کار شناختی چالش‌برانگیز می‌پردازد، مردمک‌ها تمایل دارند که گشاد شوند. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند افرادی که دارای اختلال شناختی خفیف هستند، نسبت به کسانی که هیچ مشکل شناختی ندارند، تمایل بیشتری به گشاد شدن مردمک چشم نشان می‌دهند.
"کالین بری"(Colin Barry)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: اگرچه هنوز بررسی‌های بسیاری باید انجام شود اما من در مورد قابلیت استفاده از این فناوری برای غربالگری عصبی در محیط‌های بالینی و خانه‌ها هیجان‌زده هستم. ما امیدواریم که این فناوری، زودتر بتواند راه را برای بررسی‌های جدید در مورد کاربرد تلفن‌های همراه هوشمند در شناسایی و نظارت بر مشکلات احتمالی سلامتی هموار کند.
این اپلیکیشن از دو دوربین جلو که در بیشتر تلفن‌های همراه هوشمند جدید وجود دارند، بهره می‌برد. دوربین سلفی تلفن همراه برای ثبت فاصله بین تلفن و کاربر استفاده می‌شود. همچنین، این برنامه از دوربین مادون قرمز تلفن‌هایی که از فناوری‌های تشخیص چهره مانند "Face ID" اپل پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌کند تا مردمک چشم را از عنبیه تشخیص دهد.
بررسی واکنش مردمک معمولا به تجهیزات پزشکی تخصصی و پرهزینه نیاز دارد. با وجود این، پژوهشگران می‌گویند که این اپلیکیشن می‌تواند جایگزینی کم‌هزینه و مقیاس‌پذیر با دقت بالا باشد تا افراد بیشتری را زودتر شناسایی کند.
"اریک گرانهولم"(Eric Granholm)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یک اپلیکیشن مقیاس‌پذیر نصب‌شده روی تلفن همراه هوشمند که از آن برای بررسی در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود، می‌تواند آزمایش‌های واکنش مردمک را به عنوان آزمایش‌های کمتر تهاجمی و ارزان توسعه دهد و به تشخیص و درک بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمک کند. این فناوری می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامتی عمومی داشته باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار