شهردار کلانشهر تبریز در اولین نشست خود مطرح کرد:

روزشمار پروژه های عمرانی تبریز / برای حضور در شهرداری تبریز استخاره کردم

1401/02/09 - 22:19 - کد خبر: 62116
یعقوب هوشیار

نصر: شهردار تبریز به تشریح برنامه‌های خود در مسند شهرداری پرداخت و پروژه تکمیل ضلع شمالی مقبره‌الشعرا تا اتمام خط یک متروی تبریز را تشریح کرد.

به گزارش نصر، اولین نشست شهردار کلانشهر تبریز با اصحاب رسانه بعد از ظهر جمعه 9 اردیبهشت ماه برگزار شد.
"یعقوب هوشیار" ابتدای این نشست قبل از پرسش خبرنگاران به بخشی از برنامه های خود پرداخت و گفت: در مدیریت جدید شهرداری تبریز 5 راهبرد کلان داریم، اولین راهبرد تدوین الگوی صریح و مناسب جهت دستیابی به تعریف دقیقی از کلانشهر ایده آل و تبریز و سیاست گذاری بر این موضوعات با تکیه بر نیرو های انقلابی و متخصص – دومین راهبرد ما بهره گیری از تمام ظرفیت های درون سازمانی است در جهت نیل به اهداف و برنامه ریزی ها ایجاد انسجام به نفع مردم و شهر – سومین راهبرد حرکت به سمت همگرایی تمام دستگاه های خدمتگذار در جهت بهره گیری از تمام ظرفیت های دستگاه های مختلف مدیریت شهری به نفع شهر و مردم و تبیین لزوم مسئولیت پذیری تمام دستگاه ها در جهت تحقق رضایتمندی مردم – چهارمین راهبرد کلان ما توجه ویژه به مشارکت مردم، بستر سازی برای مشارکت پررنگ مردم در مدیریت شهری و نظام تصمیم گیری – پنجمین راهبرد ما حرکت به سمت شهر هوشمند و ایده آل با تکیه به فناوری های نوین و علوم روز است که برای نیل به این اهداف 14 راهبرد و سیاست را تدوین کرده ایم. سعی خواهیم کرد تا برنامه های ما بر اساس 14 محور باشد.

هوشیار با اشاره به 14 راهبرد برای تبیین اهداف کلان خود به اولین راهبرد پرداخت و توضیح داد: تغییردر دیدگاه نظام مدیریت شهری اولین راهبرد ما خواهد بود، مدیریت جهادی لازمه تحقق اساسی در نظام مدیریت و پیشرفت شهر است، مدیریت ما همچنان که باید جهادی باشد در کنار آن باید آگاهانه و عالمانه باشد، اعتقاد به کار گروهی با تکیه بر شجاعت و پرهیز از تک محوری با استفاده از افرادی که دانش لازم را دارند، توجه ویژه به آموزش و بهره وری با تکیه بر خلاقیت ها و نو آوری، تعریف مناسب از تعامل در ارکان مدیریت شهری و در لایه های مختلف نظام شهری در جهت هم‌افزایی برای تسهیل امور به نفع مردم و نهایتا آماده سازی بدنه شهرداری نسبت به پذیرش الگو های جدید.
دومین راهبرد ایجاد نظام برنامه ریزی آتی شهر بر اساس مجموعه های دانش بنیان و گذر از تفکرات سنتی است که اکنون در مدیریت های کلانشهر ایران در گذر از تفکرات سنتی هستیم و تلاش خواهیم کرد بخشی از برنامه های خود را به شرکت های دانش بنیان محول کنیم.
 

سومین راهبرد تلاش در جهت شکل گیری اقتصاد پایدار شهری، تقویت درآمد های پایدار، بستر سازی جهت تحرک اقتصادی شهر خواهد بود، به دنبال الگوی پایدار در نظام مالی هستیم که بتوانیم هزینه های جاری شهرداری را با مقوله صدور پروانه جدا کنیم، بهره گیری از ظرفیت های شهرداری با نگاه مولد سازی ظرفیت های شهرداری که متاسفانه در این موضوع غفلت کرده ایم، کاهش هزینه های جاری باتوجه به فناوری ها و تکنولوژی های روز بعنوان مثال در حوزه پسماند که ماهانه رقم های زیادی را پرداخت می کنیم.
راهبرد چهارم توجه به عدالت اجتماعی است؛ عدالت جز ضرورت های مدیریت شهری و غیرقابل انکار است که باید در جامعه تبیین شود، بدنبال وضع یک سری قوانین برای اخذ عوارض در قشر های مختلف خواهیم بود تا توازن پخش ثروت و ظرفیت های شهری و ملی به درستی انجام شود، حمل و نقل عمومی ما امروز آسیب دیده و در ده سال گذشته 100 دستگاه اتوبوس خریداری شده است که به سمت بحران در حوزه حمل و نقل حرکت می کنیم.
در حوزه کارخانه آسفالت، تولید و ظرفیتمان را 3 برابر افزایش داده ایم ارزیابی ما این است در یک ماه گذشته آسفالتی که برای منطقه 7 داده شده است حداقل باید دو برابر منطقه 2 باشد، یعنی نظام بودجه ریزی باید به سمتی حرکت کند که خزانه داری متمرکز نظام بودجه ریزی برای مناطق براساس نیازمندی ها و برخورداری پخش شده وعدالت حاکم شود؛ بودجه مناطق کم برخورداراز سال آینده با دیگر مناطق متفاوت و چند برابر خواهد شد.
پنجمین راهبرد تحول و توسعه تبریز بصورت جهشی با تکیه بر دانش و روحیه های جهادی با تاکید بر مشارکت مردم خواهد بود، متاسفانه برنامه ریزی ما مبتنی بر ارزیابی ها و شاخص یابی های مناسب نشده است و نتوانسته ایم از ظرفیت های شهری بصورت مستمر، موثر و بجا بهره مند شویم در نظر داریم نظام جامع برنامه ریزی جهت ارزیابی ها که بر آن  اساس شکل یافته باشد تا از مدیریت های هیجانی، روزمره و بلاتکلیفی پرهیز کنیم و امیدواریم طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم حرکت کنیم، تلاشمان این است که موضوعات بصورت هوشمند رصد شود، هم از سوی مردم و هم از سوی رسانه ها.
از هفته آینده پروژه ها را روز شمار خواهیم کرد تا برای خود تکلیف کنیم که پروژه باید تا این زمان تمام شود، باید از کلی گویی پرهیز کنیم، تیم های ویژه ای تشکیل خواهیم داد تا در حوزه های تخصصی مثلا در گردشگری که اکنون در نقطه صفر هستیم براحتی ظرفیت های فرهنگی و گردشگری ما تعطیل و مورد غفلت واقع می شود؛ موضوعات در این حوزه رصد شود.
مقبره الشعرا باید در سطح بین المللی ایفای نقش کند که متاسفانه در این مدت مورد غفلت واقع شده است که در اولویت خود قرار دادیم و تا سه ماه آینده ضلع شمالی این مجموعه قابل بهره برداری برای مردم عزیزمان خواهد بود، از تجارب ارزنده شهر های مختلف و مدیران استفاده خواهیم کرد تا دچار خود محوری و رفتار های سلیقه ای نباشیم.
ششمین راهبرد ما توجه و ارتقای سرمایه های اجتماعی و مشارکت مردم و نخبگان در اداره شهر است، متاسفانه اکنون نظام جامع ترافیک نداریم اما برای ساخت پل ها طراحی و اجرا می کنیم حتما باید در اداره جامعه سرمایه های اجتماعی را بکار بگیریم.
"قرار خدمت" در روز های پنجشنبه یکی از برنامه های ما است، علاوه بر آن دیدار با نخبگان، خانواده های شهدا جز برنامه های ثابت ما خواهند بود، رویکرد بنده با محوریت مساجد خواهد بود و تلاش خواهیم کرد مساجد محور مشارکت مردم باشند.
در تمامی برنامه های خود در جامعه باید توجه ویژه ای به بانوان داشته باشیم، برنامه های خود را بر اساس گام دوم انقلاب و تحقق بخشی منشور ها مثل اقتصاد مقاومتی، الگوی مصرف و... انجام خواهیم داد، توجه ویژه به کارگران عزیز که در لایه های متوسط به پایین نقش آفرینی می‌کنند و دردمند هستند.
راهبرد هفتم ما با توجه به نبود مدیریت واحد شهری نهادینه سازی مدیریت مطلوب هماهنگ شهری است، تلاش می کنیم تمامی مجموعه های شهری که موثر در زندگی روزانه دارند درقالب "قرار خدمت" با حضور استاندار و مدیران ادارات در آن منطقه تصمیم گیری شود.
 

هوشیار در ادامه با اشاره به نشاط اجتماعی در جامعه گفت: یکی از راهبرد های مهم بنده که از هفته آینده خواهید دید حوزه سلامت، ورزش و جوانان است که ظرفیت های آن موجود اما مورد غفلت واقع شده است، باید در جامعه تحرک قابل قبولی را بدهیم، توجه به استعداد یابی کودکان و نوجوانان در دیگر حوزه ها علاوه بر ورزش که بصورت هوشمند نیز رصد خواهد شد، آموزش یکی از ارکان مورد توجه ما خواهد بود، حوزه های اجتماعی و ngo  ها را بعنوان خانواده خواهیم شناخت.
نهمین راهبرد ما تلاش در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد بود، اوقات فراغت شهروندان ما سالهای سال است که مورد غفلت واقع شده است؛ متاسفانه دچار روزمرگی شده ایم و سین برنامه ای نداریم تلاشمان این است که بصورت مدون آگاهی بخشی به شهروندان بدهیم و برای شهروندان برنامه بدهیم، توزیع عادلانه زیر ساخت های شهری در مناطق، توجه ویژه به ورودی های شهری که در شان و منزلت تبریز نیست.
دقت کامل در رابطه با بهبود و کیفیت زیست شبانه تبریز که مشخص نیست و شریان های اصلی و دیگر مناطق در تبریز رها شده است، در این راستا برای مناطق عنوان شهردار شب را ابلاغ خواهیم کرد تا در این رابطه نقش ایفا کنند و معضلات را پیگیری کرده و خصوصا در بحث منظر شبانه تلاش کنند.
حمل و نقل عمومی شهر، پیاده راه، زیر ساخت های هوشمند شهر که تاکنون هیچ حرکتی انجام نشده است؛ امیدواریم در یکی دو ماه آینده حرکت خوبی در حوزه هوشمند سازی انجام دهیم.
دهمین راهبرد برجسته سازی ظرفیت های شهر تبریز در سطح ملی مثل فرش تبریز، مقبره الشعرا و.... که مورد غفلت واقع شده است.
وی خطاب به اصحاب رسانه گفت: خود زنی و خراب کردن تبریز چاره ساز نیست، ظرفیت تبریز کم نیست، اشکالاتی داریم که باید رفع شود اما نه با خود زنی، تلاش خواهیم کرد جز شهر های هوشمند در سطح دنیا باشیم.
از 400 شاعر مدفون در مقبره الشعرا غفلت میکنیم و از نقاط منفی آن نشان میدهیم، هر چند در بین خودمان باید این انتقادات سازنده مطرح شود تا سریعتر رفع شود اما در حوزه بین المللی خصوصا در حوزه رسانه باید به این ظرفیت قدر داده و به رشد آن کمک کنیم.
 

توجه ویژه به بحث حاشیه نشینی و بافت فرسوده که در سنوات گذشته همه از این دغدغه سخن گفته اند، اولین کاری که بعد از عید فطر انجام خواهیم داد ایجاد قرارگاه مسکن با رویکرد مولد سازی شهری  و ایجاد صندوق برای رفع حاشیه نشینی است تا در سالهای بعدی بصورت هدفمند بخشی از آن را حل کنیم، قرارگاه مسکن در پنج محور خواهد بود که بعد از تصویب در شورای شهر به اطلاع رسانه ها خواهیم رساند.
یکی از مشکلات ما در شهرداری تبریز عدم توجه به نیرو های جوان و مدیر پروری است که حتما در سال های آینده از این موضوع عبور خواهیم کرد، متاسفانه کسی که بازنشسته‌ می‌شود دیگر نفری بجای او نمی‌توانیم پیدا کنیم، نباید اینچنین باشد بلکه باید بعد از اتمام مدیریت فردی باید چند نفر وجود داشته باشند که بتوانند همان کار را انجام دهند و نیازی به تربیت نیرو از ابتدا نباشد.
شهر را به 34 ناحیه شهرداری تقسیم میکنیم که شرط اصلی برای انتخاب مدیران جوانان زیر 40 سال خواهد بود، از ظرفیت های دانشگاه و مجموعه های علمی در این جهت استفاده خواهیم کرد.
یکی از موضوعات ما ارزیابی خواهد بود بعنوان مثال سه ماه بعد در منطقه 7 خواهیم بود برای ارزیابی برنامه های اعلام شده، بدون تعارف مسائل را ارزیابی خواهیم کرد، با کسانی که در یک مجموعه هستیم تعارف نخواهیم داشت کار ها باید به نفع مردم جلو برود.
سیزدهمین محور ما زیرساخت های عمرانی ترافیکی و حمل و نقل شهری است و تلاش خواهیم کرد طرح جامع ترافیکی، طرح جامع محیط زیستی تدوین شود تا نقشه راه را تعیین کنیم.
بحث زير ساخت های هوشمند سازی را تا سه سال آینده تمام خواهیم کرد و اکنون در نقطه صفر هستیم.
چهاردهمین راهبرد ما توجه ویژه به بحث پدافند غیرعامل که اولین کار بانک اطلاعاتی در این حوزه، آموزش و شهرک های امن خواهد بود.
تلاش می کنیم تا ادعا کنیم که تبریز مال ما است و مطمئن هستیم که با کمک مردم میتوانیم به جایگاه اصلی تبریز برسیم.
جلسات ما بصورت دو ماهه با اصحاب رسانه برگزار خواهد شد، ولی خواهش ما این است که شفاف سوالشان را بپرسند تا ما نیز شفاف پاسخ دهیم.
 

در ادامه خبرنگاران در جایگاه حاضر شده و سوالات خود را از شهردار پرسیدند:
هوشیار در پاسخ به تحقق برنامه های اعلام شده خود گفت: برای رسیدن به برنامه های اعلام شده مشکل و مانعی نمی‌بینیم چرا که همه ما میخواهیم که وضعیت تبریز روز به روز بهتر شود.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بحرانیحمل و نقل برای امسال حداقل ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را خریداری می‌کنیم و قرار است از طریق ماده 12 اعتباری برای تکمیل حمل و نقل عمومی شهر در سفر ریاست جمهوری پیشنهاد شود، در بحث معوقات شهرداری در موضوع جرایم راهنمایی رانندگی طبق اطلاعاتی که درباره کل معوقات گرفتم رقم بیش از 100 میلیارد است که مطمئن هستم در یک ماه آینده یک مورد بالغ بر 500 میلیارد را با کمک استاندار به شهر برگردانیم و مستقیما آن را به بحث خرید اتوبوس خواهیم برد.
وی در ادامه به فعال کردن همه بخش های شهری پرداخت و افزود: امسال تمامی حوزه های ما فعال خواهد شد، بعنوان مثال موزه مشاغل در عید فطر بازگشایی خواهد شد.
شهردار کلانشهر تبریز تاکید کرد: شروع برنامه های ما را خواهید دید، در اولین جلسه راه و شهرسازی 135 هکتار برای حاشیه نشینی در نظر گرفتیم که قبلا 15 هکتار برای جابجایی در شهرک جوانان در نظر گرفته شده بود.
وی افزود: برخی از پروژه بلند مدت هستند مثل خط دو مترو که باید فاینانس را در یکی دو ماه آینده به 12 هزار میلیارد پایان برسانیم.
وی با تاکید بر اهمییت فعال کردن حوزه ورزش گفت: در بحث ورزش لایحه تک فوریتی سازمان ورزش را تقدیم شورا کرده ایم، ورزش را در حوزه همگانی، استعداد یابی و قهرمانی فعال خواهیم کرد، تلاشمان این است که از منابع شهرداری مراقبت شود، باید در حوزه های مختلف تسهیل گرد باشیم، مردم در حوزه ورزش از ما انتظار دارند، در چند سال گذشته افول کرده ایم، خروجی نداشته ایم، ماشین سازی، گسترش فولاد از بین رفتند و امیدواریم برگردیم به شرایط قبلی؛ تبریز در 28 رشته حرفه ای در کشور حرفی برای گفتن داشت.
وی در ادامه به موضوع فساد در بدنه شهرداری تبریز پرداخت و گفت: هر چقدر فضای کاری در شهرداری باشد فساد کمتر می‌شود، در شهرداری انسان های شریف بسیارند و انسان های متخلف کمترند اگر همکار ما دچار مشکل باشد اثرات اجتماعی آن چندبرابر خواهد بود.
وی با انتقاد از هزینه دهی برای پسماند گفت: اینکه امروز برای پسماند پول خرج میکنیم یعنی فساد، باید از محل پسماند برای شهرداری درآمد داشتیم نه اینکه هزینه می کردیم.
هوشیار خبر داد: سامانه شفافیت در چند روز آینده رونمایی خواهد شد، در سامانه شفافیت باید تمامی مسائل ثبت و قابل مشاهده باشد، حتما باید تمامی فعالیت های ما ثبت شود - بزرگترین نظارت، نظارت خود مردم است، شهرداری تنها مجموعه ای است که مستخدم مردم است، پروژه ارتش و پروژه های مهم را ده روز آینده روز شمار خواهیم زد.
وی با اشاره به برخی از شائبه ها در مورد سرمایه گذاران گفت: اگر حتی یک نفر بالای عون بن علی بتواند برای کسی اشتغال آفرینی کند خودم برای او زمان می‌گذارم و دستش را میبوسم.
هوشیار درباره انتصاباتی که انجام میدهد گفت: هر انتصابی که انجام می‌دهم خودم پاسخگو خواهم بود، به سرمایه گذار تبریزی گفتم اگر می‌خواهید پروژه ای را در تبریز انجام دهيد خودم کاملا در اختیار شما هستم، تبریز از همه بزرگ است و هیچ کس از تبریز بزرگتر نیست، اگر می‌خواهیم برای این شهر کاری کنیم منتی نزنیم.
وی درباره پارک بزرگ تبریز گفت: اگر می‌خواهیم از موضوعی صحبت کنیم باید طرح جامع آن مصوب باشد، بعنوان مثال پارک بزرگ شهر که طرح جامعی از آن نداریم، طرح جامع را در پارک بزرگ نهایی کردیم و بعد از تصویب در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
شهردار تبریز در خصوص وضعیت فرهنگ و اجتماع شهر نیز گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد که ۷۵ محور در حوزه اجتماعی  شهر به سمت چالش می‌رفت که دلیل آن نیز نگاه تک بعدی و رفتار جزیره‌ای است، تشکیل قرارگاه اجتماعی در دستورکار قرار گرفته و از این طریق رویکردهای پررنگی در این حوزه خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: هیچ کس برای تبریز ارزش افزوده نمیدهد برای کار کردن در تبریز باید افتخار کنیم.
وی با اشاره به موضوع دستفروشان بازار تبریز نیز اظهار کرد: برای حل این مشکل بایستی ورود و خروج بازار تبریز کنترل شود که در این راستا احداث پیاده راه میدان دانشسرا تا بازار را در دستورکار داریم.
هوشیار در ادامه در خصوص دلیل انصراف خود در دوران انتصاب شهرداری، اظهار کرد: بنده در دوره نخست انتخاب شهردار که آقای رنجبر به عنوان شهردار انتخاب شد، مسئولیت مدیریت شهری نداشتم ولی جزو موافقان وی برای تصدی این سمت بودم و معتقد بودم که بهترین گزینه موجود است. در دور دوم نیز علاقه و رغبتی برای آمدن به شهرداری تبریز نداشتم و از طرفی تعهداتی نیز نسبت به مردم منطقه ۱۸ تهران به عنوان شهردار منتخب داشتم که مانع بزرگی برای من می‌شد.
وی افزود: علی رغم اصرار برخی، بنده حضور در سمت شهرداری را قبول نکردم اما حضور در شهرداری تبریز برای من یک افتخار بوده و است. بنده برای قبول این سمت با هیچ یک از اعضای شورای شهر صحبتی نکردم و دو شرط استخاره کردن و اجازه از آقای زاکانی، شهردار کلانشهر تهران را برای پذیرش شهرداری گفتم و در نهایت با کسب اجازه از شهردار تهران، مفتخر به حضور در شهرداری تبریز شدم.
وی ادامه داد: هر یک از اعضای شورای شهر تبریز دارای جایگاه یکسان بوده و بنده نگاه متفاوتی به هیچ یک از آن‌ها ندارم و نخواهم داشت و البته مدیریت شهری با نگاه و تفکر جزیره‌ای نقطه سقوط شهر تبریز بوده و بایستی تعامل داشته باشیم. ما از هر موضوعی که به نفع مردم باشد استقبال کرده و اصل بر تعامل بر اساس منافع شهر و مردم داریم. باید به خاطر مردم و شهر در کنار هم باشیم و اختلافات را کنار بگذاریم.
شهردار تبریز در خصوص موضوع بازداشت وی در سال ۹۵  نیز گفت: طی جریان پروژه بازرسی و موضوع واگذاری آسفالت توسط خدمات شهری به سازمان همیاری که نرخ‌ها تعیین و قراردادها امضا شده بود، موضوعاتی مطرح شد که در نهایت همکاران ما به دلیل تلاقی با روز تعطیل، دو روز را در بازداشتگاه ماندند اما بعدا برائت آن‌ها در این موضوع ثابت شده و با افرادی که این چالش را برای بدنه شهرداری ایجاد کرده بودند به صورت قانونی برخورد انجام گرفت.
وی در پایان این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگار نصر درباره شائبه هایی مبنی بر تعامل شهردار با دو عضو خاص شورای شهر گفت: شاید این سوال در جهت توسعه و پیشرفت شهر نباشد، اسم شورا معلوم و شورا 13 نفر است که ارزش و جایگاه یکسانی برای ما دارند و میتوانید این را از اعضای شورا شهر بپرسید، در بحث تعامل با شورا باید بدانیم که شهرداری صفر و صد قضیه نیست و مجموعه مدیریت شهری نمیتواند هیچ زمان جزیره ای عمل کند و این نقطه سقوط تبریز است که ما جزیره ای فکر کنیم، تعامل نگاه صفر و صدی ندارد، هر موقع تعامل به نفع مردم باشد پسندیده و عقلانی است اما تعاملی که به ضرر مردم و شهر باشد قابل قبول نیست، تعامل بر اساس منافع شهر و مردم خواهد بود.
در پاسخ به دومین سوال خبرنگار نصر در مورد پروژه های مشارکتی و خصوصا بانک شهر که درصدد تصاحب پروژه ها بود گفت: هر کس به نفع مردم و شهر اقدام کند ما استقبال خواهیم کرد حتی اگر بانک شهر باشد دلیلی ندارد که امروز امانتی که مردم به ما داده اند به خاطر رضایت یک مجوعه منافع شهری را از بین ببریم، با همه مجموعه ها آماده همکاری هستیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار