خبر/

مصرف و تجویز نادرست آنتی بیوتیک‌ها هزینه‌ها را افزایش می دهد

1398/08/20 - 17:05 - کد خبر: 6208
پرویز قزلباش

نصر: آنتی بیوتیک‌ها جزو داروهای پرمصرف در کشورها هستند که میزان مصرف آن‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد به تناسب کشورهای مختلف در سبد دارویی خانواده ها قرار دارد، اگر مصرف این دارو ها روند نامناسبی داشته باشد و به سمت مصرف و تجویز منطقی نرود عوارض و هزینه های زیادی را در پی خواهد داشت.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان امروز در همایش دو روزه پزشکان و داروسازان به مناسبت هفته جهانی آنتی بیوتیک، گفت: در مصرف آنتی بیوتیک ها واکنش های حساسیتی و دارویی نقش اساسی دارند به طوری که حدود ۲۵ درصد واکنش های حساسیتی به آنتی بیوتیک ها اختصاص دارد و منجر به مرگ و میر و اتفاق های ناگوار می شود و هزینه های مادی و انسانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

پرویز قزلباش افزود: تاثیرگذاری اصلاح الگوی مصرف در ارتباط با  قوی تر پزشکان و داروسازان و به روز رسانی اطلاعات است و در این میان  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش جدی در هدایت جامعه به  سمت تجویز منطقی دارو ها از جمله آنتی بیوتیک ها  به لحاظ بار مالی سنگین مالی در بودجه سلامت را مورد توجه قرار داده است.

وی اضافه کرد: تیم آزمایشگاهی اهمیت زیادی دارد که با استقرار آنها در بیمارستان ها بخصوص امکاناتی که در آزمایشگاه ها وجود دارد می تواند  کمک حال بوده تا پزشکان قدرت تصمیم گیری خوبی  داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: تجویز و مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها در شرایط فعلی کشور که با محدودیت های جدی مالی روبرو  هستیم چند برابر اعلام شده که لزوم توجه به این مهم بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: مساله جدی در این زمینه مقاومت های آنتی بیوتیکی است که می تواند به لحاظ تاثیرگذاری در حوزه سلامت و مالی در دولت ها عوارضی نامطلوبی را به  دنبال داشته باشد و حل این مساله به اصلاح حلقه های قبلی تجویز و مصرف باز می گردد.

قزلباش افزود: توجه و نگاه تیمی درفرهنگ سازی، تجویز و مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها باید بیش از گذشته  مورد توجه قرار گیرد و در این راستا از نقش مردم نباید غافل شد چرا که نقش اساسی در پیشبرد برنامه های این بخش دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در ادامه  پیوستن به برنامه بین المللی پایش مصرف آنتی بیوتیک ها و بررسی پایش مقاومت آنتی بیوتیک ها را از جمله اهداف اصلی دانشگاه در راستای تجویز و مصرف بهینه را از جمله برنامه ها اعلام کرد.

جواد تاج کی افزود:  میانگین تعداد اقلام دارویی در هر نسخه و درصد نسخ حاوی داروی آنتی میکروبیال استان  پایین تر از میانگین کشوری  است.

به گفته این مسئول، بر طبق آمار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ مصرف و تجویز آنتی بیوتیک ها در کشور کاهش یافته است.

تاج کی افزود:  اگر چه این  آما ها کاهش مصرف و تجویز آنتی بیوتیک ها را نشان می دهد اما بیشتر  شامل دارو های قدیمی بوده و به عنوان نمونه دارو های نسل جدید از جمله اریترومایسین و سفکسیم  به مراتب افزایش پبدا کرده است.

وی یادآوری کرد: به این مهم باید توجه داشت که میزان مصرف و تجویز آنتی بیوتیک ها در جهان منطقی نیست و در این ارتباط باید مقاومت های آنتی بیوتیکی را  مورد توجه قرار داد و عوارض آن ها به  لحاظ جسمی و مالی باید جدی گرفته شوند.

انتهای پیام/

پژوهشیار