یادداشت نصر/

مدیریت آذربایجان شرقی گرفتار دخالت‌های بی‌جای برخی نمایندگان مجلس

1401/02/08 - 11:12 - کد خبر: 62053
عزل و نصب استان

نصر: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، فصل تغییرات مدیریتی هم زمان با همه استان‌های کشور در آذربایجان شرقی هم آغاز شده است، اما تغییرات مدیریتی در استان از عالی‌ترین سطح گرفته تا سطوح دیگر مدیریتی در سازمان‌های مختلف، گرفتار دخالت‌های غیرقابل قبول برخی نمایندگان مجلس شده است.

اولین نشانه‌های دخالت‌های نابجای نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های دولتی، سال گذشته در برهه انتخاب استاندار آذربایجان شرقی بروز یافت که علاوه بر طولانی شدن پروسه انتخاب استاندار، موجب خدشه دیدن اعتبار سیاسی تبریز و آذربایجان شد.

در حالی که انتظار می‌رفت دامنه دخالت برخی نمایندگان خاص به انتخاب استاندار محدود شود، اما میل سیری ناپذیر این افراد به این حد قانع نشد و پس از آن شاهد بکارگیری نزدیک‌ترین افراد این نمایندگان مجلس در سطوح عالی مدیریت استان شدیم! اما این روند در انتخاب مدیران کل ادارات و سازمان‌های استان هم ادامه یافت و اکنون به دخالت در حد انتصاب معاونان مدیران کل منصوب خودشان هم رسیده است!

اما ماجرای دخالت‌های برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران در مورد انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش استان به جاهای جالب‌تری رسیده و ظاهراً نمایندگان دخیل در عزل و نصب‌ها در مورد این انتصاب به اختلاف برخورده کرده‌اند و دود آن نزدیک به یک سال است به چشم دانش‌آموزان و سیستم آموزش و پرورش آذربایجان شرقی می‌رود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در واکنش به این وضعیت در جمع دانشجویان با انتقاد و گلایه از دخالت‌های بی‌جا و بی‌پایان برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های دولت، گفت: «امروز دستگاه تعلیم و تربیت استان بلاتکلیف مانده و وزیر آموزش و پرورش از دست نمایندگان استان مستاصل شده است. وزیر آموزش و پرورش می‌خواهد همه را راضی نگه دارد و این شدنی نیست، وزیر باید قاطعیت به‌خرج دهد، اگر تا روز جمعه تکلیف مشخص نشود از طریق تریبون نماز جمعه با مردم در این خصوص صحبت خواهم کرد.»

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو که سابقه اجرایی و استانداری آذربایجان شرقی را هم در کارنامه خود دارد هم در واکنش به وضعیت پیش آمده به بازنشر نامه سال گذشته خود در مخالفت با دخالت نمایندگان استان در انتخاب استاندار خطاب به همکاران نماینده‌اش، نوشت: «دوستان نماینده، عذرخواهم در این کارها دخالت نکنید. اگر این منوال ادامه یابد، گام‌های بعدی در مورد معاون استاندار و مدیران کل باید باشد. این یعنی آشفتگی اجرایی و از بین رفتن مرزبندی‌هایی که منشاء آن قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است. اجازه دهید قوه مجریه به تکلیف خود عمل نماید و ما به عنوان نمایندگان مردم عهده‌دار نظارت بر اجرا و پیگیر مطالبات مردم باشیم.»

این پیش‌بینی بیگی درست بود، با این تفاوت که برخی نمایندگان دخیل در انتصابات حالا به سطح معاونان مدیران کل رسیده‌اند! بروز چنین وضعیتی در این سطح بی‌سابقه است و موجب آشفتگی مدیریتی و فرار مسئولان امر از پاسخگویی شده است.

مجامع نخبگان استان این افراد را که با دخالت‌های بی‌جای خود موجب بروز خسارت‌های بزرگ مدیریتی در آذربایجان شرقی شده‌اند آشنایی دارند و امیدواریم این نمایندگان گرامی با اصلاح رویه ناصواب خود بیش از این موجب ایجاد مشکل در روند مدیریتی استان نشوند.

همچنین دستگاه‌های نظارتی نیز لازم است با تذکرات جدی به این افراد، نقطه پایانی بر این روند بسیار بد در آذربایجان شرقی بگذارند.

محمد سهرابی

انتهای پیام/

پژوهشیار