رییس جمهوری؛

صنایع نیمه تعطیل در جهت اشتغال آفرینی باید فعال شوند

1401/02/07 - 20:23 - کد خبر: 62034
سید ابراهیم رئیسی

نصر: رییس جمهور گفت: صنایع نیمه تعطیل و راکد در جهت اشتغال آفرینی برای جوانان و رونق تولید باید فعال شوند.

به گزارش نصر، آیت الله سید ابراهیم رییسی روز چهارشنبه در دیدار با اقشار مختلف مردم استان قزوین که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به ضرورت احیای واحدهای صنعتی راکد، افزود: وقتی می‌خواهیم ساختمانی بسازیم که این کار پرزحمتی است که بودجه و اعتبارات می خواهد ولی وقتی ساختمان و تجهیزاتی وجود دارد باید آن را فعال کنیم تا چرخ های تولید بچرخد و اشتغال ایجاد شود.
وی گفت: فعال سازی صنایع نیمه تعطیل را اولویت کار خود قرار داده ایم و استانداران باید این موضوع را پیگیری کنند.
رییس جمهور ادامه داد: در وزارت صنعت کارگروهی برای احیای واحدهای صنعتی وجود دارد که باید در قزوین به عنوان استانی مهم این کار با جدیت دنبال شود که موجب اشتغالزایی و افزایش تولید می شود.
رییس جمهور افزود: تمام تلاش دولت به طور شبانه روز این است که برای حل مسایل و مشکلاتی که شناخته شده اقدام کند که برخی از آنها متعلق به امروز و دیروز نیست و نسبت به برخی از آنها در زمان خود عمل شایسته و بایسته انجام نشده است.  
وی گفت: در مسایل اقتصادی و در اجرای عدالت عقب ماندگی جدی داریم که مقام معظم رهبری در بیانیه دوم به برخی از آنها اشاره داشتند.
رییس جمهور افزود: در حوزه هسته ای موفقیت های بسیاری داشتیم با وجود اینکه بیشترین تهدید را در صنایع هسته ای داشته ایم اما صنعت خودروسازی ما در شرایطی است که مردم از آن رضایت ندارند و حتما باید به علم و فناروی را که در صنایع هسته ای رسیده ایم به دیگر صنایع سرزیر کنیم تا موجب موفقیت شود.
وی ادامه داد: این کار را دولت شروع کرده است تا بتوانیم در مدت کوتاه با استفاده از نظر فرهیختگان عقب ماندگی هایی که کشور را رنج می دهد، رفع کنیم.
رییس جمهور اضافه کرد: در مسکن و مسکن سازی باید سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود که این مهم، شعار انتخاباتی نیست و این نیاز کشور و قانون است و اگر انجام ندهیم عقب خواهیم ماند.
وی اضافه کرد: برای تحقق شعار سال و رهنمودهای مقام معظم رهبری، محور حرکت اقتصادی دولت تولید است و امروز تولید نیاز جدی کشور است.
رییسی افزود: تولید در حوزه کشاورزی و در حوزه صنعت محور ما است و همگان باید نسبت به تولید حساس باشند.
وی اضافه کرد: شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین که رهبری فرمودند باید مورد توجه باشد و اشتغال آفرینی و دانش پایه بودن باید مد نظر قرار گیرد و باید دانایی ها را ضمیمه توانایی ها کنیم.
رییس جمهور گفت: اگر این دو باهم ضمیمه شود موجب اشتغال تولید و کار فناوری پایه در کشور صورت خواهد شد.

دشت قزوین باید با اتکا به کارهای فناورانه و دانش پایه احیا شود
رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: یکی از ظرفیت های استان قزوین دشت پهناور آن است که مقام معظم رهبری علاوه بر اشاره به آن در بیان عمومی در این هفته ها که توفیق حضور ایشان را داشتم باز تاکید کردند که دشت قزوین می تواند به عنوان یک زمین حاصل خیز با یک کار فناورانه و علمی پایه احیا شود.
وی اضافه کرد: به استاندار عرض می کنم که تاکید مقام معظم رهبری در خصوص دشت قزوین را پیگیری کنند و یک کار فناورانه و دانش پایه را در این دشت انجام دهند که می تواند به عنوان یک کار دانش پایه در کشور مطرح و ارایه شود.
رییس جمهور با اشاره به مساله صنعتی بودن استان قزوین، افزود: صنایع این استان باید علم پایه و دانش پایه باشد و استفاده از دانش و فناوری در این صنایع باید محور و پایه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: قزوین، استانی با مردم متدین و انقلابی است و مردم متمدن این استان همراه خود یک تاریخ و تمدن غنی دارند و مدنیت این منطقه با دینداری این مردم گره خورده است.
رییس جمهور افزود: جلوه هایی از تمدن و ایثار، علم، دانش، فرهنگ و فرهیختگی در استان قزوین با چهره های علمی، فقهی، فلسفی و نام آور مانند شهید بابایی ها، ابوترابی ها و رجایی ها به نمایش درآمده است.
رییسی گفت: امثال آقا شیخ هاشم قزوینی، آیت الله باریک بین و موسی زرآبادی از جمله چهره های نامدار در این استان است که خداوند همه آنها را غریق رحمت واسعه خود کند.
آسیب‌های اجتماعی با مشارکت و نقش آفرینی مردم حل شود
رییس جمهور اضافه کرد: مساله آسیب های اجتماعی که مردم متدین و عزیر استان را رنج می دهد زینبده این استان نیست.
وی همچنین گفت: معتقدم این آسیب ها را با همکاری خود مردم می توان رفع کرد و عمیقا به اصل مردمی سازی دولت در حوزه های مختلف باور دارم و معتقدم اگر در دفاع مقدس پیروز شدیم و در عرصه های مختلف پیشرفت کرده ایم به دلیل حضور مردم بوده است.
رییسی افزود: هرکجا مردم حضور یافته اند کارها خوب پیشرفت کرده است و البته حضور مدیران با روحیه جهادی نیز ضرورتی اجتناب ناپذیری است.
وی در خصوص نقش آفرینی مردم در برخورد با آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، گفت: باید برای مردم در این زمینه نقش تعریف کنیم و کار دست مردم باشد و ما از آنها حمایت کنیم چون نقش مردم در این زمینه بی بدیل است و هرکجا وارد شوند موفقیت حاصل می شود.
رییس جمهور با اشاره به نقش امام جماعت محلات در کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: کارکرد مساجد فقط عبادی نیست و فعال کردن آنها موجب تجمع جوانان و منشا بسیاری از خیرات خواهد شد و نقش دولت در اینجا حمایتی است.

حمایت دولت از گروه‌های جهادی 
رییس جمهور با اشاره به فعالیت گروه های جهادی بعد از ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی، افزود: خوشبختانه بعد از این مساله، روحیه جهادی در جوانان ما سرد نشد و از اول پیروزی انقلاب اسلامی در مردان و زنان کشور به برکت جمهوری اسلامی و جهاد سازندگی شکل داده شده بود.
وی  اظهار داشت: روحیه جهادی در جوانان ما وجود داشته است و خودشان در مناطق محروم برای خدمت حضور می یابند.
رییس جمهور افزود: نقش دولت را در این زمینه بر هدایت، نظارت و حمایت تعریف کرده ایم و باید اذعان کرد تصدی گری، کار دولت  خصوصا در حوزه اقتصادی نیست و اصل ۴۴ ایجاب می کند که باید حقوقی سازی را به شکل حقیقی و درست انجام دهیم.

خصوصی‌سازی‌ها در گذشته خیلی‌ها را ناراحت کرد
رییس جمهور اضافه کرد: خصوصی سازی‌ها در گذشته خیلی ها را ناراحت کرد و ما مصادیق آن را بررسی کردیم که درست انجام نشده بود اما تاکید کرده ایم که خصوصی سازی به شکل واقعی و منطبق بر قانون انجام شود و صنایع به کسی واگذار شود که توانمند باشد. فرد دریافت کننده شرکت هم نباید به حال خود رها شود و باید کمک شود تا بتواند مجموعه را اداره کند.
رییسی اضافه کرد: اصل ۴۴ به عنوان یک سیاست مصوب ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و دولت موظف به پیگیری آن است، اما باید به شکلی انجام شود که منجر به رونق تولید و اشتغالزایی شود.
وی گفت: مسایل واحدهای تولیدی مشکل دار قزوین باید از سوی استاندار با جدیت پیگیری شود و نتیجه اقدامات در این زمینه را مردم مشاهده کنند.

بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین بودجه و اعتبار دریافت می‌کند
رییس جمهور همچنین گفت: بیمارستان ۷۰۰ تحتخوابی قزوین با توجه به نیازهای درمانی این استان بودجه و اعتبار دریافت می کند تا با سرعت بیشتری عملیات اجرایی آن دنبال و پیگیری شود.
رییس جمهور و هیات همراه بعدازظهر امروز چهارشنبه در قالب سفرهای استانی دولت سیزدهم به قزوین سفر کرده است.
رییس جمهور پیش از این به ۱۹ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان، مازندران، مشهد و البرز سفر کرده بود.
 این سفر سومین سفر استانی آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۱ و بیستمین سفر وی در هشت ماه گذشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار