گزارش/

بلاتکلیفی سکونتگاه‌های غیررسمی در محدوده پارک بزرگ تبریز

1401/02/07 - 10:10 - کد خبر: 61970
عکس

نصر: پارک بزرگ تبریز که از پروژه های قدیمی این شهر است، با وجود گذشت چندین سال هنوز عملیاتی نشده و به نظر می‌رسد تعیین تکلیف سکونت‌گاه‌های غیر رسمی واقع در محدوده آن هم در این مدت نادیده گرفته شده است.

به گزارش نصر، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز در جلسه مشترک کمیسیون شهرسازی و معماری و عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه فازبندی مشاوران در طرح مطالعاتی پارک بزرگ کاستی‌هایی دارد، افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی موجود در محدوده این پروژه در نقشه تهیه شده، نمایان است و باید برای آنها چاره اندیشی شود.
فریدون بابایی اقدم گفت: مدیریت شهری باید در راستای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی محدوده پارک بزرگ ضمن ممیزی در داخل طرح، سیاست‌های خود را ارایه دهد.
وی اظهار داشت: این سکونتگاه ها شامل سه محله است که باید در خصوص تعیین تکلیف آنها تصمیماتی اتخاذ شود و در گزارشات ارائه شده هیچ اقدامی درباره این موضوع انجام نشده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز گفت: طرح پارک بزرگ تبریز در چند ماه گذشته هم در کمیسیون شهرسازی و معماری و هم عمران، حمل و نقل و ترافیک جزو دستور جلسات مهم و مکرر بوده و چندین مرحله هم مشاوران، گزارشاتی از آخرین اقدامات انجام شده در حوزه مطالعاتی آن ارائه کرده اند.
بابایی اقدم، ادامه داد: در سه سال گذشته شهرداری یک اراده ویژه نسبت به اجرای طرح پارک بزرگ تبریز نشان داده که می‌تواند این مهم را عملیاتی کند.
وی پیشنهاد کرد یک جلسه با حضور همه‌ ذی‌نفعان در ۲ هفته آتی با حضور معاونت عمرانی استانداری، شهردار، نماینده جهاد کشاورزی و تشکل‌های علمی، برگزار و تصمیم گیری‌های نهایی در خصوص پارک بزرگ اتخاذ شود.

نجات اراضی کشاورزی اولویت اول در اجرای طرح پارک بزرگ تبریز است
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: با توجه به اهمیت پروژه پارک بزرگ تبریز، در ماه‌های گذشته بحث‌هایی راجع به این مهم در کمیته فنی انجام و مقرر شده با ارائه گزارش تهیه شده، بازنگری‌هایی در روند اجرایی انجام شود.
روح‌الله رشیدی با بیان اینکه محدودیت مالی و اجرایی منجر به مسکوت ماندن پروژه پارک بزرگ تبریز شده است، افزود: با توجه به ملاحظاتی که در شهرداری درباره این پروژه لحاظ شده، اکنون فرصتی ایجاد شده تا ایده‌ها مجدداً ارایه و این پروژه از حالت فعلی رها و عملیات اجرایی آغاز شود.
وی اظهار داشت: اولویت در این پروژه، نجات اراضی کشاورزی است و تلاش می شود هرچه سریع‌تر در این خصوص اقداماتی اتخاذ شود و اولویت بعدی مربوط به تجهیز و توسعه پارک است.
رشیدی، ادامه داد: در آغاز فعالیت ششمین دوره شورا موضوع پارک بزرگ مطرح شد و اعضای شورا بر بروز رسانی تفاهمنامه این پروژه تاکید کردند تا این پروژه به اتمام برسد.

شهرداری تبریز درباره وضعیت اجرای طرح پارک بزرگ تبریز شفاف سازی کند
علی نوای‌باغبان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری و عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: شهرداری باید در خصوص بودجه و عملیاتی شدن پروژه پارک بزرگ تبریز توضیحات لازم را ارائه دهد.
عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه گفت: نگهداری این پارک سالانه به چند میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که این موضوع باید برای آینده هم در نظر گرفته شود.
احد صادقی، افزود: ساکنان این محدوده اکنون بلاتکلیف هستند و نمی‌توانند ساخت و ساز انجام دهند و وضعیت این پروژه باید هرچه سریع‌تر تعیین‌ تکلیف شود.
در این جلسه آخرین وضعیت پروژه پارک بزرگ تبریز تشریح و طرح مطالعاتی این پروژه جهت ارائه به شورای عالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار گرفت.
براساس این گزارش، طرح احداث «پارک بزرگ» تبریز در منتهی الیه شمال غرب تبریز در سال ۱۳۵۰ تصویب شده و قرار بود این پارک در مساحت ۸۸۰ هکتار احداث و به «پارک بزرگ خاورمیانه» تبدیل شود؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۷۰، طرح احداث این پارک مطرح و مقرر شد، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز، احداث آن را بر عهده بگیرد؛ در اوایل سال ۱۳۸۰ فازهای اول و دوم این طرح در روبروی فرودگاه تبریز و در سمت کارخانه شیر پگاه احداث شد.
پارک بزرگ ( حکم آباد) در صورت تکمیل و بهره‌برداری، ریه تنفسی شهر تبریز بوده و از مناطق جذب گردشگران داخلی و خارجی در آینده خواهد بود؛ ۲ رودخانه مهران رود و تلخه رود از وسط این پارک عبور می‌کنند.
این پارک دارای امکاناتی همچون پیست‌های اتومبیل سواری، اسب‌سواری و دوچرخه سواری، دریاچه‌های قایق رانی، رستوران‌های متعدد، سالن‌های سرپوشیده تفریحی، شهربازی و هتل ۵ ستاره خواهد بود.
طبق اعلام شهرداری تبریز، این پروژه در ۲ فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن در کاربری‌های تفریحی و ورزشی و فاز دوم آن شامل مجموعه گردشگری، تفریحی و تجاری است؛ برای اجرای این پارک یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری تبریز اعتبار تخصیص یافته است.
 انتهای پیام/

پژوهشیار