شهردار منطقه 10 تبریز :

همكاري و هماهنگي بين بخشي پيش نياز حل معضل سکونتگاههای غیر رسمی

1401/02/06 - 17:12 - کد خبر: 61952
بافت فرسوده، خانه

نصر: شهردار منطقه 10 تبریز گفت: ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف و اقدامات جزئی‌نگرانه آفت بزرگی در ساماندهی بافت ناکارآمد شهری است.

به گزارش نصر، حسن گنجی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه شهرداری منطقه 10 حدود  70 درصد از کل بافت حوزه منطقه مربوط به بافت ناکارآمد شهری است که82 درصد از جمعیت کل منطقه را تشکیل می دهد می گوید: هم اکنون بیش از 28 هزار نفر در سکونتگاه غیر رسمی واقع در سطح حوزه زندگی می کنند که بزرگترین چالش این بافت جهت ارائه خدمات بهینه شهری،  ایجاد زیرساختهای شهری ، بهسازی معابر و راه دسترسی، فقدان سند مالکیت است.
وی افزود: به دلیل عدم وجود اسناد مالکیت رسمی هر گونه اقدام عمرانی را جهت تملک دشوارتر ساخته است لذا توجه ویژه به مقوله سکونتگاههای غیر رسمی از طرف حاکمیت- دولت ، شهرداری و موسسات مردم نهاد شاه کلید حل مشکل حاشیه نشینی می باشد.
وی با اشاره به اینکه ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف و اقدامات جزئی‌نگرانه آفت بزرگی در ساماندهی بافت ناکارآمد شهری است اظهار داشت: شهرداری و هیچکدام از ارگان یاد شده به تنهایی نمی تواند در حل مشکل و معضل سکونتگاههای غیر رسمی موفق باشد چون به دلیل خلاء قانونی جهت اقدام که مهمترین آن وجود اسناد مالکیت رسمی می باشد هر گونه اقدام عملی را تحت تاثیرخواهد گذاشت.
گنجی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: لزوم همدلی و هماهنگی برای اقدام عملی در حاکمیت- دولت ، شهرداری ها و موسسات مردم نهاد می تواند منجر به اقدام بزرگ و نجات جان انسانهایی باشد که دراین بافت و عدم برنامه ریزی مناسب درسنوات قبل ایجاد شده است.
 وی با بیان اینکه ساماندهی مناطق حاشیه نشینی یکی از مهم ترین دغدغه های شهرداری منطقه 10 است تغییر چهره حاشیه شهر را نیازمند تلاش وافر و همه جانبه از جمله حاکمیت، دولت، شهرداریها و موسسات مردم نهاد دانسته وگفت: بنده از آغازین روزهای فعالیت خود ساماندهی بافت ناکارآمد و حاشیه نشین را در اولویت قرار داده با تمام تلاش همکاران منطقه در پی ارائه راهکارهای مناسب برای اصلاح این بافت هستیم و برنامه های مناسبی برای این امر در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: قدم اول برای حل معضل سکونتگاههای غیر رسمی حل اسناد مالکیت ساکنین این مناطق است تا به صورت قانونی و پرداخت هزینه املاک مورد نظر در اختیار شهرداری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه عمده مشکلات موجود در این مناطق تراکم بافت، ساخت و سازهای غیر اصولی، نبود مسیر دسترسی، کمبود فضاهای عمومی و ... است بیان داشت: شهرداری منطقه 10 اقدامات موثری در جهت کاهش آلام و معضلات حاشیه نشینی انجام داده است که از مهمترین آنها ایجاد راههای دسترسی و اقدام به جابجایی ازمناطق پرخطر ، توسعه فضاهای سبز، ساخت فرهنگسرا و ... است که در سنوات گذشته انجام یافته و همچنان تداوم دارد.
شهردار منطقه 10 ادامه داد: به دلیل محدودیت منابع مالی و وجود خلاهای قانونی و گستردگی مناطق حاشیه نشین و ازطرفی عدم پاسخگو بودن سایرارگانها، شهرداری را در نوک پیکان انتقاد قرار داده است.
گنجی با تاکید بر اینکه  ساماندهی مناطق حاشیه نشین یکی از اصلی‌ترین معضلات و دغدغه‌های شهرداری منطقه 10 است یاد آور شد: مجموعه شهرداری منطقه 10 تمام تلاش خود را در خصوص  حل مشکلات بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی به کار بسته است و تمامی ناملایمات را صرفا جهت خشنودی مراجعین و ساکنین به جان میخرد تا سهمی ناچیز در جهت تسکین ساکنین این مناطق باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار