عوارض صادراتی تیر خلاصی بر بدنه اعتماد بازار بود/

سیاوش وکیلی: دولت در حق میلیون ها سهامدار جفا نکند

1401/02/04 - 10:35 - کد خبر: 61811
عکس

نصر: سیاوش وکیلی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به انتقاد از بخش‌نامه عوارض صادراتی پرداخت و آن را تیر خلاصی بر بدنه اعتماد بازار دانست. وی گفت: دولت در حق میلیون ها سهامدار جفا نکند.

به گزارش نصر، سیاوش وکیلی درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار در پارادوکس عجیبی گیر کرده؛ به این صورت که از نظر پارامترهای ارزندگی، فصل مجامع در پیش است و به نظر می‌رسد سودسازی شرکت‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارد.
وی افزود: فاکتور دوم، قیمت‌های جهانی، کامودیتی‌ها و نفت است که در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند و این دو فاکتور اصلی از کلیت بازار پشتیبانی می کنند که بازار بتواند وضعیت مناسبی داشته باشد. بحث برجام هم دیگر فاکتور تأثیرگذار بر بازار است که کلیت ارکان کشور با آن درگیر هستند و آثار آن در بازار سرمایه دیده می‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: جامعه بازار سرمایه شرایط را درک و آن را تحمل می‌کند. در این شرایط، برجام دیگر فاکتور چندان تعیین‌کننده‌ای در تعیین ارزش معاملات نیست.
سیاوش وکیلی به انتقاد بخش‌نامه وضع عوارض صادراتی پرداخته و عنوان کرد: شرایط بازار به شدت شکننده است. در روزهای مختلف بازار تغییر جهت می‌دهد که عامل آن را می‌توان سیاست‌های دولت دانست. از ناحیه اقدامات دولت و با مسائلی مانند عوارض صادرات، آتشی بر خرمن اعتماد مردم می‌افتد.
وی یادآور شد: این اقدامات و 22 فروردین 1401 (روز اعلام بخش‌نامه وضع عوارض صادراتی) تیر خلاصی بر بدنه اعتماد بازار بود. بورس در حال بازیابی شرایط خوب قبلی بود، اما این اقدام با هیچ‌کدام از مؤلفه‌ها و اظهارنظرهای متولیان دولتی، همخوانی نداشت و انتظار چنین تصمیمی نمی‌رفت.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره اقدامات سازمان بورس برای تعدیل عوارض صادراتی، عنوان کرد: در این شرایط، لبه تیز انتقادات سازمان را می‌بینیم، اما سازمان بورس بیشتر از این نمی‌تواند کاری انجام بدهد. زمانی که مجلس نمی‌تواند، از سازمان بورس که به‌نوعی به دولت وابسته است، چه انتظاری می‌رود؟
سیاوش وکیلی یادآور شد: خوشبختانه تیم جدید مدیریت سازمان بورس کار خود را خوب انجام می‌دهد و به‌طور مثال در مورد صندوق‌های ETF دولتی اقدامات خوبی انجام گرفت.
وی در ادامه از عملکرد دولت در موضوع بازار سرمایه نیز انتقاد کرده و گفت: فکر می‌کردیم زمانی که دولت به خاطر تحریم‌ها بی‌پول است و منابع ندارد، با انواع ابزارها به سود شرکت‌ها دست‌اندازی می‌کند. در این شرایط، می‌دانیم که دولت آن‌چنان هم بی‌پول نیست و بر اساس مصاحبه‌های مقامات دولتی، شرایط فروش نفت هم بهبود پیدا کرده است. همچنان آن تفکری که حداقل بازار را به حال خودش رها کند، دیده نمی‌شود. در بدنه دولتی، به بازار سرمایه نگاه بخشی وجود دارد که تفکر اشتباهی است.
این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه با وجود میلیون‌ها سهامدار عدالت، دیگری بخشی نیست و این تصمیمات، در دارایی‌های میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد. این افراد، انتخاب بدی نداشتند و در شفاف‌ترین بازار مالی کشور سرمایه گذاری کردند و این اقدامات، جفا در حق آنهاست که امیدوارم مسئولان به خودشان بیایند.
سیاوش وکیلی عنوان کرد: میان دولت قبل و دولت فعلی یک تفاوت اساسی وجود دارد. کار دولت قبل هم به هیچ وجه تائید نمی‌شود، اما اگر یک ناظر بیرونی در آن مقطع به شرایط نگاه می‌کرد، می‌گفت که دولت به خاطر تحریم‌ها بی‌پول است و باید به یک شکلی کشور را بچرخاند.
این کارشناس بازار سرمایه راجع به رشد قیمت نفت در دولت جدید، اظهار داشت: در دولت فعلی، پیش از رسمی شدن برجام یک سری گشایش‌هایی دیده می‌شود. از طرفی دیگر، نفت 100 دلاری شوخی نیست و حتی اگر به شکل پول به ما داده نشود، اما کشور در وضعیت بحرانی قرار ندارد. برای رفتارهای فعلی سردمداران دولتی، هیچ توجیهی نیست و شاید در یک نگاه خوش‌بینانه، آن را به عدم هماهنگی نسبت داد.
انتهای پیام/

پژوهشیار