گزارش/

افطار اورژانسی/ وقتی اولویت جان مردم است

1401/02/01 - 13:11 - کد خبر: 61740
عکس

نصر: در ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد مجبور می‌شوند سفره‌های افطاری را در محل کار خود پهن کنند که از جمله این افراد اپراتورهای مرکز اورژانس هستند که اولویتشان جان بیمار است.

 تلفن‌ها پشت سر هم زنگ می‌خورد و هر لحظه می‌گویند سلام اورژانس بفرمائید؛ اپراتورهایی که از بدو ورود به محل کار، تا آخرین دقیقه‌های شیفت کاری باید پاسخگوی مردم باشند.
اینجا هیچ ثانیه‌ای به هدر نمی‌رود و تک تک اپراتورها تمام تلاش خود را برای آموزش اقدامات اولیه از پشت خطوط تلفنی به کار می‌گیرند تا آمبولانس نیز سریعاً به محل حادثه اعزام شود.
از تمام اینها که بگذریم، این روزها ماه مبارک رمضان، سفره افطار بسیاری از افراد را در محل کار پهن کرده و به اقتضای شغلی که دارند مجبورند به دور از خانواده اما در جمع همکاران خود و با یک افطار ساده و به دور از تجملات، ماه مبارک رمضان را کنار هم سپری کنند.

انتخاب نزدیک‌ترین پایگاه و اعزام آمبولانس
اولین گفت‌وگو را با مسئول آموزش و پژوهش مرکز اورژانس آذربایجان شرقی آغاز کردیم که به خبرنگار مهر گفت: همکاران به طور شبانه روزی در واحد دیسپیج، که متشکل از دو قسمت مشخص و یک قسمت اپراتور (کارشناسان تلفن‌های ۱۱۵) است، برای پاسخگویی به شهروندان، همواره آماده هستند.
فیروز حسن زاده ادامه داد: یک قسمت دیگر نیز شامل بخش‌های راهبری و اعزام آمبولانس به محض دریافت مأموریت و ارسال از طریق سیستم، به واحدهای راهبری و هدایت آمبولانس، بر اساس محل مأموریت و آدرس است که نزدیک‌ترین پایگاه را انتخاب کرده و بلافاصله آمبولانس را به محل حادثه اعزام می‌کنند.
وی افزود: به طور متوسط در هر شیفت، حدود ۸ نفر اپراتور برای پاسخگویی به شهروندان و ۳ نفر نیز، مسئولیت هدایت آمبولانس و یک نفر دیگر نیز مسئولیت سرپرستی و نظارت بر فعالیت همکاران را بر عهده دارند.
حسن زاده گفت: شیفت‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱:۳۰ ظهر و از ۱:۳۰ تا ۷:۳۰ عصر شروع و از ۷:۳۰ تا ۷:۳۰ شیفت شب ادامه دارد.
مسئول آموزش و پژوهش مرکز اورژانس آذربایجان شرقی ادامه داد: متأسفانه تعدادی از شهروندان اقدام به مزاحمت تلفنی نموده و با در میان گذاشتن موارد کاذب، خطوط اورژانس را مشغول می‌کنند که علاوه بر اینکه موجب ایجاد اختلال در امدادرسانی می‌شود، این رفتار به هیچ وجه قابل پذیرش از سوی مردم نیست.
وی افزود: از مردم تقاضا داریم از ایجاد هر گونه مزاحمت تلفنی و اعلام موارد کاذب با شماره تماس‌های مربوط به سازمان‌های امدادی خودداری کنند.
حسن زاده گفت: وظیفه ما نجات انسان‌هاست و شهروندان باید در هموار کردن مسیر خودروهای امدادی ما را همراهی کرده و اعلام آدرس صحیح به هنگام نیاز به اورژانس، دقت کافی به خرج دهند.

افزایش تماس‌های مردم با اورژانس با شیوع ویروس کرونا
وی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا تماس‌های شهروندان با اورژانس، ۳۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به تجمیع اپراتورها در تبریز، شهروندان به هنگام تماس، آدرس شهر مربوطه را در ابتدای تماس اعلام کنند.
مسئول آموزش و پرورش مرکز اورژانس آذربایجان شرقی افزود: با شیوع ویروس کرونا، تعداد تماس‌های شهروندان با اورژانس به طور چشم‌گیری افزایش یافته است به گونه‌ای که منجر به افزایش ۲۰ درصدی نیروهای امدادی و هم‌چنین خودروهای آمبولانس شد. پرسنل اورژانس با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و حفاظت فردی به منازل افراد مبتلا به ویروس کرونا ورود کرده و بیماران را به مراکز درمانی منتقل کرده و یا در منازل درمان می‌کردند.
حسن زاده گفت: در حال حاضر مردم به عادی انگاری روی آورده‌اند و گمان می‌کنند که ویروس کرونا ریشه کن شده است در حالی که ویروس کرونا اتمام نیافته است. با توجه به اینکه سویه‌های جدید، نسبت به جهش‌های قبلی ویروس کرونا، کم خطر بوده و دوره بیماری را نیز کوتاه کرده است، همین عوامل موجب شده تا مردم گمان کنند که ویروس کرونا ریشه کن شده است و ما از مردم انتظار داریم تا هم‌چنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور از دورهمی و تجمعات دوری کنند.
وی ادامه داد: تا حدود نسبی با افزایش آمار مبتلایان رو به رو شده‌ایم و طبق اعلام کارشناسان وزارت بهداشت، اوایل اردیبهشت ماه ممکن است، پیک هفتم شیوع پیدا کند بنابراین با توجه به بازگشایی مدارس و افزایش تجمعات، افراد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی اهتمام ورزند تا این ویروس کرونا ریشه کن شود.
حسن زاده افزود: تماس‌های شهروندان با مرکز اورژانس، منجر به مشاوره، آموزش و راهنمایی، ارتباط تماس شهروندان با پزشک مرکز و یا اعزام اورژانس به محل حادثه می‌باشد.
مسئول آموزش و پرورش مرکز اورژانس آذربایجان شرقی گفت: از شهروندان تقاضا داریم به هنگام تماس با اورژانس، به سوالات کارشناسان با دقت پاسخ دهند.

۱۴۱ پایگاه اورژانس در استان آذربایجان شرقی
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: ۱۴۱ پایگاه اورژانس و ۱۷۰ خودروی آمبولانس در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.
فرزاد رحمانی ادامه داد: مدت زمان شیفت ۲۴ ساعته و شیفت پایگاه‌ها به صورت دو نفری با تحصیلات کاردانی و یا کارشناسی فوریت‌های پزشکی، پرستاری و هوشبری می‌باشد.
وی افزود: متوسط تعداد روزانه تماس‌های شهروندان با اورژانس، حدود ۲۳۰۰ تماس است.
رحمانی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به حال، ۳۸۵ نفر از پرسنل اورژانس (۴۵ درصد) به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: از شیوع ویروس کرونا، شهید ابراهیم خلیلی و شهید عباس انصاری از کلیبر، جواد زارع شیرامین و احد آبروان به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

به شغلی که دارم علاقه مند هستم
یکی از اپراتورهای مرکز اورژانس آذربایجان شرقی نیز گفت: من از روی علاقه در این شغل فعالیت دارم و حدود سه سالی می‌شود که اپراتور اورژانس هستم و به مردم خدمت می‌کنم.
آیدا صباغ پور ادامه داد: یکی از سختی‌های شغل ما این است که مردم به هنگام تماس با اورژانس و درخواست آمبولانس در سخت‌ترین لحظات، استرس بسیاری را متحمل می‌شوند و وظیفه ما این است که سعی کنیم آرامش خود را حفظ کنند تا بتوانند به تک تک سوالات ما بهتر و با دقت بیشتری پاسخ دهند.
وی افزود: در پشت خطوط تلفن، یادگیری اقدامات اولیه برای بیمار سخت است و حتی در تصادفات رانندگی به دلیل استرس تماس گیرنده، یادگیری اقدامات اولیه قدری سخت است.
صباغ پور گفت: با شیوع ویروس کرونا، تعداد تماس‌های شهروندان با اورژانس افزایش یافته است به حدی که در شهریور و مهر ماه سال گذشته، تماس‌های اورژانس به طور چشم گیری افزایش یافته بود و این شرایط، هم برای خود ما و هم مردم بسیار سخت بود.

خاطرات شیرین و تلخ یک اپراتور اورژانس
این اپراتور مرکز اورژانس، خاطره شیرین خود را چنین توصیف کرد: یکی از خاطراتی که در ذهن دارم، تماسی بود که راننده مبتلا به بیماری دیابتیک، دچار افت هوشیاری شده و بیهوش شده بود. تک تک اقدامات اولیه را به همراه بیمار می‌گفتم تا اینکه بعد از چند دقیقه هوشیاری بیمار بازگشت.
وی افزود: حتی موارد بسیاری هم به یاد دارم که حال بیمار اورژانسی با یادگیری اقدامات اولیه از پشت خطوط تلفن، بهتر شده و دیگر نیازی به اعزام آمبولانس نشده است.
صباغ پور ادامه داد: در شب یلدا یکی از شهروندان بر اثر پریدن دانه انار در گلو متأسفانه فوت شد و این یکی از خاطرات تلخی است که نمی‌توانم فراموش کنم.
این اپراتور اورژانس از مزاحمت‌های تلفنی گله کرده و گفت: مزاحمت‌های تلفنی مابین تماس‌های اورژانس، واقعاً خسته کننده است و با مشغول نمودن خطوط تلفنی، امداد رسانی را تضعیف می‌کند.
اپراتورهای اورژانس روزهای بسیاری را به دور از خانه و خانواده خود سپری می‌کنند و در هر حال و حتی با زبان روزه در حال ارائه خدمت رسانی به مردم هستند.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/

پژوهشیار