خبر/

مرگ زنبورها در مراغه قطب تولید عسل در آذربایجان‌شرقی

1401/01/31 - 13:56 - کد خبر: 61702
عکس

نصر: استفاده از سموم غیراستاندارد برای سمپاشی مزارع به کندوی زنبور عسل در مراغه خسارت وارد کرد و موجب مرگ زنبورها شده است.

به گزارش نصر، یکی از زنبورداران مراغه اظهار کرد: این تلفات به خاطر سمپاشی مزارع یونجه در مسیر مهاجرت از خوزستان به مراغه در شهرستان میاندوآب اتفاق افتاده است.
سائلی افزود: استفاده از سم غیراستاندارد و ارزان قیمت در سمپاشی مزارع یونجه در میاندوآب، ۲۰۰ زنبوردار روستای کردده را دچار خسارت سنگین کرد.
وی گفت: علاوه از زنبورداران مراغه، کسانی که در مسیر مهاجرت در زنبورستان‌های این شهرستان برای گرده‌افشانی توقف داشته زنبورهایشان تلف شده است.
عضو هیات مدیره تعاونی زنبورداران مراغه نیز گفت: نزدیک به ۶۰ درصد زنبورداران در مسیر مهاجرت از خوزستان برای گرده‌افشانی به مدت یک ماه در شهرستان میاندوآب توقف می‌کنند.
محمد باخور افزود: به خاطر سمپاشی مزارع یونجه در این شهرستان بیشتر زنبورها دچار خسارت سنگین شده‌اند که در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه است.
وی یادآور شد: بر اثر این بیماری زنبورها جلوی دریچه ریزش دارند، قدرت پرواز ندارند و به شدت وحشی شده و نیش می‌زنند.
این زنبوردار مراغه‌ای تصریح کرد: تنها را مقابله با این نوع تلفات در مواقع سمپاشی جابه‌جایی کندوها از محل است.
وی متذکر شد: تاکنون میزان خسارت وارده به کندوهای شهرستان برآورد نشده است.
دامپزشک مراغه‌ای نیز در این باره گفت: تلف شدن زنبورها بر اثر سمپاشی مزارع داروی خاصی ندارد و لازم است باغداران و کشاورزان از این نوع سم‌های برای شره‌کشی استفاده نکنند.
دکتر همدانی افزود: باغداران موقع سمپاشی حتما با زنبورداران، باغ‌ها و زنبورستان‌های مجاور هماهنگی کنند تا آنها دچار خسارت نشوند.
شهرستان مراغه با داشتن ۲۷۰ هزار کلنی کندوی بومی و مدرن قطب تولید عسل در آذربایجان‌شرقی است و سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ تن عسل از کندو‌های این شهرستان برداشت شده است.
زنبورداری در مراغه برای بیش از ۲ هزار نفر در این شهرستان شغل مستقیم ایجاد کرده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار