یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

بورس ۲۹ فروردین چه می شود؟

1401/01/28 - 21:29 - کد خبر: 61545
بورس

نصر: سعید امیر شاه کرم، کارشناس بازار سرمایه وضعیت بورس فردا ۲۹ فروردین را بررسی کرد و به تشریح اتفاقات بازار سرمایه پرداخت.

به گزارش نصر، سعید امیر شاه کرم درباره اینکه بورس فردا ۲۹ فروردین چه می شود؟ ، اظهار داشت: انتظار می‌رود بازار فردا همچنان در مسیر سبز خود باقی بماند. البته شرایط معاملات و حجم نقدینگی آن به نحوی است که بازاری متعادل و رو به بالا برای کلیت بازار ایده آل به نظر می‌رسد.
وی افزود: تا زمانی که ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم‌ها و صندوق‌های سهامی از محدوده 5 هزار میلیارد تومان تنزل نیابد، شاخص کل برای دستیابی به عدد یک میلیون و 550 هزار واحد کار سختی پیش رو نخواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند معاملات امروز بورس، خاطرنشان کرد: امروز بازار در ادامه مسیر صعودی خود توانست با رشد 7هزار و410 واحدی به عدد یک میلیون و 475 هزار دست یابد. شاخص هم‌وزن نیز با 3346 واحد رشد به عدد 390992 رسید. معاملات خرد سهام، حق تقدم‌ها و صندوق‌های سهامی امروز نیز 5هزار و 900 میلیارد تومان بود.
سعید امیر شاه کرم ادامه داد: در معاملات امروز دو گروه خودرو و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همان‌طور که از قبل نیز پیش‌بینی شده بود بازار نسبت به گروه شیمیایی اقبال خوبی نشان داده است. این گروه در معاملات امروز توانست بیش از 175 میلیارد تومان از نقدینگی حقیقی‌های بازار را جذب خود کند. نمادهای فارس و نوری توانستند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کنند.
وی درمورد دلیل اقبال بازار به گروه شیمیایی، گفت: دلیل این موضوع را می‌توان نزدیکی فصل مجامع سالانه و رشد خوب نرخ تسعیر ارز برای محصولات پتروشیمیایی(245614 ریال) دانست. شرکت‌های پتروشیمیایی سه فاکتور مثبت به شرح سود مجمع مناسب(eps)، درصد تقسیم بالای سود(dps) و زمان پرداخت سریع سود را در کارنامه مجامع سالانه خود دارند که در یک سرمایه‌گذاری بلند مدت از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
سعید امیر شاه کرم یادآور شد: با نگاه به معاملات چند روز اخیر به نظر می‌رسد آرام آرام اصلاح زمانی نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ بازار رو به اتمام است و چرخش پول از سهام شرکت‌های کوچک به سمت شرکت‌های بزرگ بورس به‌زودی اتفاق خواهد افتاد.
این کارشناس بازار سرمایه درمورد تغییر دامنه نوسان، عنوان کرد: امروز بخشنامه مهمی نیز از طرف سازمان بورس صادر شد و آن امکان افزایش دو برابری دامنه نوسان نمادهای بورسی به درخواست بازار گردان‌ها بود. دستورالعملی که چشم اندازی مثبت را برای کلیت بازار تداعی می‌کند.
سعید امیر شاه کرم تصریح کرد: اگر بخشنامه وزارت صمت مبنی بر عوارض صادرات کالا را در نظر نگیریم گویا اقبال مجدد دولتی‌ها به بازار در حال شکل‌گیری است و احتمال می‌رود به‌زودی دوران رونق بورس آغاز شود. البته نمی‌توان رشدهای سریع مانند ابتدای سال 99 را از بازار انتظار داشت اما هر چه زمان پیش برود آرام آرام با فراموشی اتفاقات نیمه دوم سال 99، مجددا موج جدید صعودی بازار آغاز خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار