خبر/

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ آغاز شد

1401/01/28 - 11:38 - کد خبر: 61489
کتاب درسی

نصر: فرایند ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از امروز ۲۸ فروردین ماه آغاز شد.

به گزارش نصر، ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای تمام پایه‌ها و رشته‌های تحصیلی از امروز ۲۸ فروردین ماه آغاز شد و ثبت نام پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم نیز از ۵ تیرماه آغاز می‌شود.
در راستای توسعه دولت الکترونیک و به‌منظور تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به کتاب‌های درسی، نظارت نظام‌مند بر فرآیند توزیع مواد آموزشی، ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در همه دوره‌ها اعم از عادی، استعداد درخشان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (استثنایی) از طریق سامانه به نشانی www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com به دو شیوه فردی و گروهی و برابر جدول تقویم زمانی اعلام شده صورت خواهد گرفت.
برای گروه میان پایه (پایه‌های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) از ۲۸ فروردین تا ۲۱ خرداد ماه فرصت ثبت سفارش وجود دارد و برای پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم نیز از ۵ تیر تا ۱۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ این امکان دیده شده است.
مخاطبان می‌توانند از طریق یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند. در شیوه فردی والدین و دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی بخش سفارش دوره‌ای دانش‌آموزان و پرداخت اینترنتی، کتاب درسی خود را سفارش دهند. در شیوه گروهی، مدیران مدارس به بخش سفارش گروهی کتاب‌های درسی سامانه مذکور مراجعه نموده و به‌صورت پایه رشته‌ای (گروهی) نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام می‌نمایند.
تقویم زمانی فرایند ثبت سفارش کتاب‌های درسی نیز در تصویر زیر کاملاً مشخص است:


 
بر اساس تقویم زمانی فوق، والدین یا مدیران مدارس پایه آمادگی تکمیلی (پیش‌دبستانی استثنایی)، پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی (عادی و استثنایی)، پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه و پیش‌حرفه‌ای استثنایی، دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) و فراگیران پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه حرفه‌ای استثنایی، از روز ۲۸ فروردین لغایت ۲۱ خردادماه اقدام به ثبت سفارش کتاب‌های درسی کنند.
ثبت نام و سفارش بسته آموزشی دانش‌آموزان پایه آمادگی مقدماتی (پیش‌دبستانی استثنایی)، پایه اول دوره ابتدایی (عادی و استثنایی) و پایه هفتم متوسطه اول پیش‌حرفه‌ای استثنایی و دانش‌آموزان پایه دهم دوره دوم متوسطه و حرفه‌ای استثنایی از ۵ تیر الی ۱۱ شهریور ماه انجام خواهد شد.
در برخی موارد ممکن است دانش‌آموز به دلایلی همانند تغییر رشته تحصیلی، تکرار پایه، جهش به پایه بالاتر یا جابجایی محل تحصیل خود، خواستار اصلاح سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی باشد، برای اصلاح سفارش قبلی خود می‌تواند پس از ثبت نام در مدرسه محل تحصیل از ۱۲ تیر الی ۳۱ شهریور ماه اقدام کنند.
شیوه ثبت نام فردی و گروهی چگونه است؟
در ثبت نام امسال از شیوه‌های منعطف برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی استفاده می‌شود. در این راستا مخاطبان می‌توانند از طریق یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.
در شیوه فردی، والدین دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی بخش سفارش دوره‌ای دانش‌آموزان و پرداخت الکترونیکی هزینه بسته آموزشی مورد نیاز خود را سفارش دهند.
برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.
در شیوه گروهی، مدیران مدارس از طریق سامانه سناد به بخش سفارش گروهی کتاب‌های درسی سامانه مذکور مراجعه کرده و به‌صورت جمعی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار