معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

پاسخگوی نیاز دارویی بیماران تحت شیمی درمانی هستیم

1401/01/27 - 11:36 - کد خبر: 61425
دارو

نصر:  معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که به صورت قابل قبولی پاسخگوی نیاز داروهای بیماران شیمی درمانی هستیم، گفت: هر چند وضعیت، ایده آل نیست، ولی چنانچه مشکلات تحریم‌ها برای ورود برخی مواد اولیه دارویی و داروهای خارجی و مشکلات اقتصادی در کشور نباشد، وضعیت تامین داروها بهتر خواهد شد.

به گزارش نصر، مسلم نجفی در خصوص کمبود داروهای شیمی درمانی، اظهار کرد: خوشبختانه در خصوص اغلب داروهای مورد نیاز بیماران به جز برخی برندهای خاص خارجی و اروپایی (که داروهای دیگر برندها یا داروهای تولید داخل جایگزین آنها وجود دارد)، کمبود جدی گزارش نشده است.
 وی با بیان این‌که در مقایسه با چند ماه قبل در حال حاضر وضعیت بهتر شده است، گفت: همچنین در خصوص بیشتر بیماری‌های سرطانی، پزشکان می‌توانند از داروها و رژیم‌های درمانی جایگزین در صورت نبود داروی اصلی یا عدم پاسخ دهی به درمان تجویز کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت داروهای شیمی درمانی، افزود: قیمت گذاری دارو در استان‌ها انجام نمی شود و توسط شوراها و کمیسیون‌های قانونی قیمت گذاری دارو در سطح ملی انجام شده و تابع سیاست های ارزی کشور و سیاست های سازمان های بیمه گر و ... است. 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به این‌که بعد از شیوع کرونا بیشترین کمبودها در کل کشور مربوط به داروهای درمان سرپایی مبتلایان به کرونا و مقداری هم داروهای بیمارستانی کرونا بود، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر کمبودی در زمینه داروهای بیماران سرپایی و بستری کرونا نیز وجود ندارد. 
نجفی همچنین در خصوص داروهای بیماران دیابتی نیز گفت: داروهای بیماران دیابتی از جمله انسولین که عمدتا وارداتی هست تا حدود 5 یا 6 ماه پیش کمبود جدی داشت؛ ولی با پیگیری‌های وزارت بهداشت، کمبودهای قبلی مرتفع شده و برخلاف گذشته که به علت کمبود، دارو به داروخانه های محدودی تحویل می شد، خوشبختانه در حال حاضر در میان اکثر داروخانه‌های سطح استان انسولین توزیع شده است.
وی ادامه داد: البته ممکن است، سیاست سازمان‌های بیمه‌گر محدودیت‌هایی در تایید نسخه و تحویل تعداد زیاد انسولین به یک بیمار ایجاد کند ولی در خصوص داروهای بیماران دیابتی کمبودی وجود ندارند. 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان داروهای گیاهی را جایگزین داروهای کمیاب شود؟، خاطرنشان کرد: این موضوع باید تحت مطالعات علمی قرار گیرد تا خاصیت درمانی و عملکرد آنها و سمیت های احتمالی تعیین شده و بر اساس نتایج حاصله قضاوت کرد. 
وی در خصوص کمبود داروی «فینگولیا» که در درمان بیماری ام اس مورد استفاده قرار می‌گیرد، متذکر شد: یک برند خاص از دارو ممکن است، به هر دلیلی در یک مقطع زمانی تولید نشود، ولی همان دارو توسط شرکت دیگری تولید و عرضه شده و موجود می‌باشد که در مورد داروی فینگولیا نیز به همین روال است؛ البته در حال حاضر این دارو در داروخانه دانشکده داروسازی توزیع می‌شود.  
نجفی یادآور شد: داروهای خارج از سیستم توزیع رسمی دارو از داروخانه تحت عنوان بازار سیاه و ... مورد تایید وزارت بهداشت نبوده و غالبا قاچاق و تقلبی هستند. 
انتهای پیام/

پژوهشیار