علی اصغر زارعان مطرح کرد:

موفقیت کشور در صادرات رادیوداروها/بهره‌مندی یک میلیون بیمار از داروهای هسته‌ای تولید داخل

1398/08/20 - 10:05 - کد خبر: 6127
داروهای سرطانی

نصر: دستیارویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سالانه یک میلیون نفر از نیازمندان از رادیوداروهای تولید داخل استفاده می‌کنند، گفت: سازمان انرژی اتمی ایران علاوه بر تامین نیازهای مراکز درمانی داخل، مازاد این رادیوداروها را صادر می‌کند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، علی اصغر زارعان در حاشیه سومین نمایشگاه لیزر و فوتونیک در گفت‌وگویی اظهار کرد: تولید رادیوداروها برای تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها یکی از ماموریت‌های سازمان انرژی اتمی ایران است و سالانه یک میلیون نفر از بیماران نیازمند از این داروها استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سازمان انرژی اتمی ایران به ۱۹۰ مرکز درمانی خدمات پزشکی ارائه می‌دهد، اظهار کرد: محققان این حوزه علاوه بر  تامین نیازهای داخل، مازاد رادیوداروهای تولیدی را صادر می‌کنند.

زارعان، با تاکید بر اینکه صادرات این رادیوداروها در شرایط تحریم‌ها صورت می‌گیرد، یادآور شد: محققان این حوزه با اعتماد به نفس و فعالیت جهادی ضمن تامین نیازهای داخل، کشور را به صادرکننده این نوع داروها تبدیل کرده‌اند.

دستیار ویژه  رئیس سازمان انرژی اتمی این امر را ناشی از تلاش و کار جهادی دانست و ادامه داد: اگر ما نتوانیم رادیوداروها را برای درمان و تشخیص بیماری‌ها در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم، خلائی ایجاد خواهد شد.

زارعان با تاکید بر اینکه سالانه دو تا سه رادیودارو که در دنیا کمتر شرکتی آن‌ها را تولید می‌کنند، در ایران تولید می‌شود، اظهار کرد: نمونه آن گالیم است.

به گفته وی رادیوداروها برای درمان و تشخیص بیماری‌هایی چون سرطان کاربرد دارند.

براساس این گزارش، به هر دارویی که در ساختار آن یک رادیو ایزوتوپ موجود باشد، رادیودارو گفته می‌شود، رادیوایزوتوپ‌ها در واقع عناصر ناپایداری هستند که با توجه به ساختار اتمی‌شان از خود پرتو (R⇑∃∂⇑t∂∇n) منتشر می‌کنند.

 این پرتوها که شامل پرتوهای آلفا (α)، بتا (β) و گاما (γ) هستند، دارای طول موج و سطح انرژی‌ متفاوتی هستند و بر همین اساس می‌توانند در فرآیندهای مختلف تشخیصی و درمانی به کار گرفته شوند.

رادیودارو به ترکیبات حاوی رادیوایزوتوپ‌ها گفته می‌شود که در ساختار شیمیایی آنها از نوکلید پرتوزا استفاده شده و به صورت تزریقی، خوراکی و یا استنشاقی در زمینه‌ تشخیص، پیشگیری یا درمان بیماری‌ها به کار می‌روند. 

رادیوداروها امروزه عمدتا در بیماران سرطانی، تشخیص‌های طبی و کاهش درد بیماران مورد استفاده است.

برخی از رادیو داروهای تولید شده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

 متایدوبنزیل گوانیدین ید - ۱۳۱ (درمانی) 

مواد تشکیل دهنده این دارو متایدو بنزیل گوانیدین - سولفات آمونیوم - سولفات مس - استات سدیم - اسید استیک گلاسیال و به صورت محلول رادیواکتیو استریل تزریقی تولید شده است.

از این رادیو دارو  برای تجمع و تصویربرداری از تومورهای نورواندوکرین به خصوص موکروموسینوما و نوروبلاستوما کاربرد دارد.

 

 متایدوبنزیل گوانیدین ید- ۱۳۱ (تشخیصی) 
این دارو برای پرتودرمانی بافت‌های توموری کاربرد دارد

 *رنیم ۱۸۶ - اتی درونات
شکل دارویی* 

این رادیو دارو برای تسکین درد و درمان در بیماران دارای دردهای شدید ناشی از متاستازهای منتشر استخوانی ناشی از سرطان‌های پروستات، سینه، ریه، کلیه، ملانوم، مثانه و معده تجویز می‌شود.

 

 پپتیدی یوبیکویسیدین- Tc ⇒۹۹

این محصول یک کیت استریل آماده تزریق وریدی است که برای تشخیص افتراقی نقاط عفونی از التهاب‌های استریل در محل شکستگی‌ها، پروتزها، بافت‌های نرم و یافتن محل عفونت در تب‌های نامشخص کاربرد دارد.

 

 رادیوداروی پپتیدی بومبزین - TC ⇒ ۹۹ 

این کیت استریل آماده تزریق وریدی برای  تشخیص زودهنگام سرطان‌های سینه، پروستات، ریه و محل‌های متاستاز آنها که نامشخصند، به کار می‌روند.

تولید دو رادیو داروی "ساماریوم ۱۵۳" و "رنیوم۱۸۶" از دیگر دستاوردهای محققان در این حوزه است.

 رنیوم با استفاده از راکتور و شتابدهنده‌ها و ساماریوم از طریق واکنش هسته‌ای عرضه شدند.

این دو دارو به منظور کاهش درد در بیماران سرطانی تولید شدند.

تولید رادیو داروی "مولیبدن تکنسیم" از دیگر دستاوردهای محققان هسته‌ای در بخش داروسازی است. این رادیو دارو در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهمترین آنها بیماری‌های قلبی و تنگی عروق قلب است. 

رادیوداروهای "ید ۱۳۱"، "تالیوم" و "گالیوم" از محصولات مهم تولیدشده در کشور است که در درمان بیماری‌ها مؤثر هستند. 

انتهای پیام/

پژوهشیار