خبر/

۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از گمرک جلفا صادر شد

1401/01/24 - 09:50 - کد خبر: 61269
عکس

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا از صادرات ۷۲ هزار و ۵۸۴ تن انواع محصولات کشاورزی از گمرک این شهرستان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش نصر، رضا عباسی روز چهارشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: این محصولات کشاورزی پس از بازدید و صدور گواهی بهداشتی، از گمرک شهرستان جلفا به خارج از کشور صادر شد.
وی با بیان اینکه این محصولات شامل کیوی، خرما، پرتقال، سبزیجات، سیب و فلفل بود، ادامه داد: سال گذشته بیش از ۶۴ هزار و ۷۳۹ تن انواع محصولات کشاورزی از طریق گمرک جلفا وارد کشور و پس از بازرسی و کنترل گواهی بهداشت ترخیص شده است؛ همچنین بیش از ۳۸ هزار و ۵۹۳ تن محصولات کشاورزی ترانزیتی نیز مورد بازرسی قرار گرفته و تحت نظارت از مبادی خروجی به کشورهای مقصد هدایت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا موضوع صادرات را اصل مهمی در رونق کشاورزی پایدار دانست و با اشاره به اهمیت قرنطینه در تضمین سلامت جامعه گیاهی و امنیت غذایی، افزود: در تعطیلات نوروز سال جاری همکاران قرنطینه نباتی به صورت شبانه روزی در گمرک شهرستان مستقر شدند و نسبت به بررسی محموله های کشاورزی وارداتی، صادراتی و ترانزیتی برابر قوانین و دستوراالعملهای ابلاغی از سوی سازمان حفظ نباتات کشور اقدام کردند.
آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در فرودگاه شهید مدنی تبریز، شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.
گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.
این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود وحجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.
پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.
گمرک منطقه آزاد ارس که تحت نظر گمرک جلفا است، کلیه تشریفات گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در این منطقه را انجام می دهد و عملکرد مثبت گمرک در این منطقه در توسعه آن نقش مهمی داشته است.
گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا - تهران) و نزدیکی به کشورهای CIS و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.
فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر می باشد.
شهرستان جلفا با ۵۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۵ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار