رئیس سازمان جهادکشاورزی استان:

اتکای آذربایجان شرقی در تولید محصولات کشاورزی، بر دیمزارها است

1401/01/23 - 10:14 - کد خبر: 61204
اکبر فتحی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان در تولید محصولات کشاورزی، بیشترین اتکا را بر دیمزارها دارد، گفت: جهش تولید در دیمزارها که در تفاهم و مشارکت با ستاد اجرائی فرمان امام انجام می‌شود، اولویت دوچندانی برای استان دارد که در سال ۱۴۰۱ با جدیت تمام پیگیری خواهد شد و تلاش می‌کنیم کلیه‌ی اراضی دیم استان تحت پوشش این طرح قرار گیرد.

به گزارش نصر، اکبرفتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در حوزه‌ی کشاورزی استان، مأموریت اصلی سازمان جهادکشاورزی استان تأمین امنیت غذایی است، امنیت غذایی به معنای تامین بودن غذای کافی و سالم مورد نیاز جمعیت انسانی است و طبیعتاً در زیربخش‌های مختلف، برنامه‌هایی برای افزایش میزان تولیدات به لحاظ کمی و به لحاظ کیفی برای سال ۱۴۰۱ تدوین و طراحی شده است و در خدمت واحدهای مختلف اجرایی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: آنچه که به‌صورت شاخص و براساس برنامه‌های ابلاغی مقام عالی وزارت در استان تدوین شده است، بیشتر در راستای فرصت‌های مغفولی بوده که در گذشته به آنها پرداخته نشده است که موضوع جهش تولید در دیمزارها و استفاده از ظرفیت دیمزارها از آن جمله است.
وی، رفع تداخل پلاکات ثبتی و صدور سند کشاورزی که یکی از برنامه‌های اصلی مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی است را از اولویتهای کاری سازمان در سالجاری دانست و گفت: تلاش می‌شود، پلاک‌های باقی مانده در حیطه رفع تداخل نهایی شود که عملی شدن این امر در گرو تهیه و آماده شدن نقشه‌های کاداستر اراضی است.
وی افزود: در تفاهم با ثبت اسناد کشور و سازمان امور اراضی پیش بینی شده است که اراضی و پلاکات باقی مانده در خصوص رفع تداخل و تعیین تکلیف اراضی کشاورزی و ملی و در خصوص صدور سند نهایی شود که خوشبختانه در حوزه‌ی صدور سند برای اراضی ملی حدود ۹۸ درصد اراضی ملی استان موفق به اخذ سند شده و در سال ۱۴۰۱ نیز این برنامه با جدیت پیش برده خواهد شد.
فتحی، کشاورزی قراردادی را از دیگر اولویتهای کاری سازمان در سال جدید خواند و اظهار کرد: این طرح که از سال پیش از طریق سازمان تعاون روستایی در امر زراعت شروع شدژ امسال نیز در مورد تمام محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار مطلوب و ممانعت از عدم فروش محصولات کشاورزان اجرا شده و از طریق یافتن شرکتها و اشخاص حقیقی پشتیبان تلاش خواهد شد کشاورزی قراردادی نیز در حوزه‌ی زراعت و باغبانی و دام پیشبرده شود.
وی با اشاره به تفاهم وزیر جهادکشاورزی و وزیرکشور در ارتباط با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیان کرد: این موضوع که اولویت کاری سازمان در سال ۱۴۰۱ با استفاده از ظرفیت فرمانداران، بخشداران و دهیاران و اعضای محترم شورای اسلامی نهایی خواهد شد و از ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی ممانعت به عمل خواهد آمد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با بحث گلخانه‌ها گفت: احداث گلخانه‌ها ظرفیت مناسبی است که توسعه‌ی آن خوشبختانه در استان روند خوبی را طی می‌کند و در سال جدید نیز طبیعتاً این روند ادامه پیدا خواهد کرد و جهشی در سرمایه گذاری لازم در امر گلخانه گ‌ها و ایجاد شهرکهای کشاورزی و گلخانه‌ای انجام خواهد شد.
فتحیژ مکانیزاسیون کشاورزی را دیگر اولویت کاری سازمان دانست و تاکید کرد: برای کاهش میزان ریزش کمباین‌ها و افزایش بهره وری ضروری است نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی در دستور کار قرار داده شود و خوشبختانه در سنوات گذشته نیز در این حوزه موفقیتهای خوبی حاصل شده است.
وی افزود: ایجاد زیرساختهای کشاورزی مخصوصاً سیستم.های نوین آبیاری از دیگر اولویت های کاری سازمان در سال جدید است و با توجه به اینکه استان ما جزو استانهای خشک محسوب شده و در زمینه آب با چالش جدی مواجه می‌باشد، طبیعتاً هم شبکه‌های آبیاری و سیستم‌های نوین آبیاری جزو اولیت‌های کاری ما خواهد بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار