انتظارات از بورس معقول باشد/

کاویان عبداللهی: باید با برخی از حقوقی ها برخورد کرد

1401/01/22 - 14:34 - کد خبر: 61185
عکس

نصر: کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها در این شرایط می‌تواند به بازار طلمه بزند و باید با برخی از این افراد برخورد شود.

به گزارش نصر، کاویان عبداللهی درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سرمایه طی سال ۱۴۰۱ روزهای خوبی را تجربه کرد اما عمدتاً موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران مباحث زیادی را در بر می‌گیرد که بحث توافق یکی از مهم‌ترین دلایل سرمایه گذاران برای ورود مجدد به بازار سرمایه است.
وی افزود: در صورت احیای توافق، عمدتا می‌توانیم در گروه بانکی و خودرویی آینده خوبی را پیش بینی کنیم. این شرکت‌ها می‌توانند با انجام توافق شرایط خوبی را برای خود رقم بزنند و اگر به درستی از این فرصت استفاده کنند شاهد رشد درآمد و سودآوری آنها خواهیم بود. در صنعت خودرویی امید به قرارداد با شرکت‌های خودروساز خارجی یکی از دلایل اصلی برای امیدواری سرمایه گذاران نسبت به این صنعت است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل جذابیت گروه بانکی در صورت احیای توافق برجام، خاطرنشان کرد: تراکنش‌های بانکی ناشی از توافقات شاید بتواند به کمک این صنعت بیاید و باعث شود شاهد روزهای بهتری برای گروه خودرویی باشیم. بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز یکی دیگر از مسائلی است که می‌تواند برای بازار سرمایه مفید باشد اما در صورتی این اتفاق رخ خواهد داد که شرکت‌ها بتوانند حاشیه سودهای خود را حفظ کنند و دوباره درگیر مبحث قیمت گذاری دستوری نشوند.
کاویان عبداللهی ادامه داد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند باعث شود که کسری بودجه کمتری برای دولت اتفاق بیفتد. با توجه با قیمت فعلی نفت شاید شاهد این موضوع باشیم که کسری بودجه ای ایجاد نشود و یا در صورت بروز، این مشکل کمتر باشد. در این صورت دولت به سمت تامین مالی از طریق انتطار اوراق و یا افزایش پایه پولی نخواهد رفت و این موضوع می‌تواند به نفع بازار سرمایه و اقتصاد کشور باشد.
وی درمورد عرضه‌های گسترده حقوقی‌های گروه بانکی، گفت: امروز اما شاهد عرضه‌های سنگین حقوقی‌های برخی بانک‌ها بودیم که با توجه به تقاضای شدیدی که در این صنعت وجود داشت حقوقی‌ها از فرصت استفاده و اقدام به فروش سهام کردند که این موضوع باعث افزایش عرضه در برخی نمادها شد. عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها در این شرایط می‌تواند به بازار طلمه بزند و باید با برخی از این افراد برخورد شود؛ چراکه با تاثیر منفی روی بازار اقدام به فروش سهام خود کردند.
این کارشناس بازار سرمایه، شبوه بازگشایی نماد شستا را دستوری دانسته و عنوان کرد: نماد شستا نیز امروز بازگشایی شد که در حوالی مثبت پنج دستور گذاری صورت گرفت و بعد از بازگشایی، شاهد عرضه در این نماد بودیم. با این حال، آینده این نماد می‌تواند خوب باشد.
کاویان عبداللهی در پایان گفت: بازدهی بازار در سال ۱۴۰۱ می‌تواند بازدهی خوبی باشد، اما انتظارات باید به صورت معقول بوده و سرمایه گذاران با شناخت درست ریسک‌ها و مباحث سرمایه گذاری اقدام به حضور در بازار سرمایه کنند‌.
انتهای پیام/

پژوهشیار