با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی صورت گرفت/

ایجاد موزه مکاتب هنری تبریز

1398/08/19 - 16:34 - کد خبر: 6102
موزه، مکاتب، آذربایجان شرقی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از راه اندازی موزه مکاتب هنری تبریز در "خانه حریری" با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد.

به گزارش نصر، "مرتضی آبدار" در جلسه مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه باغ کمال گفت: با عنایت به تصویب کمیته تعیین کاربری بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر ایجاد موزه مکاتب هنری تبریز در خانه حریری با اتمام مرمت و ساماندهی این خانه شرایط برای ایجاد این موزه مهیا شده است.

آبدار افزود: در این جلسه که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور طرح محتوایی موزه و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در مجموعه فرهنگی باغ کمال تشکیل شد، نقطه نظرات برای راه اندازی هرچه فاخرتر این موزه تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه خانه حریری، بعد از طی مراحل قانونی واگذاری به بخش خصوص در قالب موزه مکاتب هنری تبریز مورد استفاده قرار خواهد گرفت ادامه داد: پیرو کاربری تعیین شده برای این خانه، طرح محتوایی این موزه توسط مشاور آماده شده است و مقرر است تا این مجموعه، محتوایی از مکاتب هنری اصیل تبریز مانند نقاشی، خط، موسیقی، نگارگری و ... داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس سیاست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حمایت از تاسیس موزه های خصوصی، این موزه با استفاده کامل از ظرفیت بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد و در این راستا جلسات متعددی در خصوص اخذ نکته نظرات صاحبنظران و هنرمندان برگزار و در اجرا و راه اندازی موزه لحاظ خواهد شد.

"محمد محمدپور" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این جلسه، ضمن تقدیر از ایجاد این موزه گفت: تبریز به لحاظ ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیار غنی است و جای خالی چنین موزه ای در استان بسیار خالی است.

وی با اشاره به آمادگی اداره کل فرهنگی و ارشاد اسلامی استان در راستای تقویت محتوایی این موزه افزود: مستندات بسیار ارزشمندی از جمله اسناد و مداری مربوط به مکاتب هنری تبریز وجود دارد که برای ایجاد این موزه در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار خواهیم داد.

محمدپور در خاتمه گفت: ایجاد این موزه قدمی شایسته در راستای ارج نهادن به مکتب‌های هنری فاخر تبریز خواهد بود و یقینا پس از ایجاد باید به مرور تقویت و تکمیل شود.

انتهای پیام/

پژوهشیار