استاندار اردبیل؛

تغییر ریل کشاورزی اردبیل در دستور کار است/آینده نگری در تعریف پروژه‌ها مد نظر باشد

1401/01/18 - 15:47 - کد خبر: 60988
سید حامد عاملی

نصر: استاندار اردبیل با بیان اینکه روند و شیوه فعلی کشاورزی در استان اردبیل متناسب با پتانسیل‌های موجود استان نیست از برنامه‌ریزی برای ریل‌گذاری جدید در این بخش خبر داد.

به گزارش نصر، سید حامد عاملی در جلسه بررسی برنامه پیشرفت شهرستان مشگین‌شهر اظهار کرد: روند و شیوه فعلی کشاورزی اراضی و باغات در استان اردبیل متناسب با پتانسیل‌های موجود اعم از خاک، آب و هوایی نیست.
وی افزود: باید در حوزه‌های مختلف کشاورزی تغییرات و ریل گذاری‌های جدید و نوینی صورت بگیرد و تغییر روند فعلی کشاورزی به نفع اهالی استان خواهد بود.
استاندار اردبیل تصریح کرد: باتوجه به اهمیت موضوع، به طور جدی پیگیر جذب مشاور خارجی مجرب و متخصص حوزه کشاورزی برای استان هستیم که با تغییر نگرش و حضور مشاور، در کوتاه و بلند مدت شاهد تحولات محسوسی در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.
عاملی خاطرنشان کرد: راهبرد اساسی استان اردبیل باید بر اساس تولید محصولات باارزش، صادراتی ، کم ریسک ، آموزش علمی و مدرن و اصلاح باغات و کشت برنامه ریزی و عملیاتی شود که باتوجه به اینکه اقتصاد غالب استان در حوزه کشاورزی است، در بخش اقتصادی و معیشتی تحولات قابل توجهی صورت خواهد گرفت.
وی گفت: در استان اردبیل ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که بر اساس برنامه‌ریزی و بررسی‌های صورت گرفته ، اگر ۵۰ هزار هکتار از اراضی موجود کشاورزی استان طی دو الی چهار سال آینده بر اساس برنامه جدید و نوین کشاورزی اصلاح شود حدودا یک میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت.
استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.
این در حالی است که مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.
سالانه بالغ بر ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

آینده نگری در تعریف پروژه‌ها مد نظر باشد
استاندار اردبیل سید حامد عاملی همچنین در جلسه بررسی برنامه پیشرفت شهرستان نیر خواستار بررسی جوانب مختلف برای اجرای کمربندی این شهرستان و مدیریت تردد از داخل نیر شد.
وی برنامه‌ریزی اصولی با پیش‌بینی محل های تامین منابع برای تعریف پروژه‌های مختلف در شهرستان‌ها را مورد تاکید قرار داد و خواستار توجه جدی فرمانداران به این موضوع شد.
استاندار اردبیل با اشاره به تدوین برنامه پیشرفت شهرستان نیر، هماهنگی بین دستگاه‌ها و فرمانداری این منطقه برای عملیاتی شدن پروژه‌های اولویت دار را ضروری دانست.
عاملی ظرفیت های شهرستان نیر در زمینه ایجاد شهرک دامپروری و شهرک گلخانه ای را یادآور شد و از تدوین برنامه توسعه در این زمینه ها در این شهرستان خبر داد.
وی با اشاره به پیشنهادات مسوولان شهرستان نیر در زمینه امکان سنجی برای انتقال برخی آبگرم های این شهرستان به داخل شهر،  این موضوع را مناسب و زمینه ای برای رونق گردشگری از محل آبدرمانی ها دانست.
استاندار اردبیل با بیان اینکه اصلاح راه‌ها خصوصا راه دسترسی به آب درمانی‌ها می‌تواند در رونق گردشگری این منطقه تاثیر بالایی داشته باشد، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری سدهای محدوده شهرستان نیر و اجرای زیرساخت‌های گردشگری را در رونق منطقه موثر دانست.
عاملی با اشاره به محدوده‌های اطراف بدون فضاهای سبز شهرستان نیر ، بر انتخاب و واگذاری زمین‌هایی برای ایجاد فضای سبز و زیباسازی منطقه تاکید کرد.
توجه جدی به اجرای باغات در اراضی شیب‌دار با محصولات مثمر در زمین های اطراف نیر و تکمیل ساختمان‌های اداری نیمه تمام این شهرستان و تلاش برای جذب اعتبار و تامین منابع آن از محل های مختلف از دیگر محورهای مورد تاکید استاندار اردبیل بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار