گفتگوی نصر با حبیبه علیمرادی بنیان گذار و مدیر استارتاپ "یاشیل یه" :

استارتاپ "یاشیل یه"؛ استارت آپی موفق در صنایع غذایی ارگانیک

1398/08/19 - 15:22 - کد خبر: 6086
یایشیل یه

نصر: مدیر استارتاپ "یاشیل یه" با هدف وضعیت اشتغال بانوان و همچنین تولید محصولات غذایی و کشاورزی ارگانیک در تبریز به عنوان یکی از استارتاپ های موفق تبریز از آن یاد می شود.

به گزارش نصر، همانطور که ابوعلی سینا بیش از هزار سال پیش بیان کرده که غذای شما دوای شما، و دوای شما غذای شماست تاثیر مواد غذایی بر حفظ و ارتقاء سلامت خانواده ها بر کسی پوشیده نیست.

امروزه به علت رشد جمعیت نیاز روز افزون به تولیدات کشاورزی و مواد غذایی باعث استفاده ی بی رویه و غیر صحیح از مواد شیمیایی ( سموم، کودهای شیمیایی، آفت کش ها ) ، هورمون ها، مواد نگهداری سنتز شده و تراریخته ها در تولید محصولات کشاورزی شده است که نعمتهای خدادادی را به یک محصول ناسالم و زیان آور تبدیل میکند.

تحقیقات جدید نشان از افزایش آمار بیماری های ناشی از مصرف محصولات غذایی ناسالم دارد که سرطانها، آلزایمر، نازایی، بیماریهای گوارشی و اوتیسم از جمله ی آنها هستند.

برگشت به کشاورزی ارگانیک راهکاری است که بیشتر کشورها برای مقابله با این معضل پیش رو گرفته اند از جمله کشور عزیزمان که پتانسیل بالایی برای افزایش سطح زیر کشت ارگانیک دارد و هم اکنون دولت حمایتهایی را برای افزایش تولید سالم و ارگانیک انجام میدهد.

 یکی از اهداف "یاشیل یه" دسترسی به محصول ارگانیک در شهرهای بزرگ از جمله تهران مختص نشود و هرکسی از هر جای کشور برای حفظ سلامتی یا درمان بیماری خود تصمیم به اصلاح سبک زندگی خود گرفت دیگر دغدغه ی اینکه از کجا و چگونه محصول و سالم ارگانیک واقعی را تهیه کند نداشته باشد و به آسانی و پرداخت کمترین هزینه درب منزل دریافت نماید و یک پل ارتباطی باشیم بین خانواده ها و تولیدکنندگان و کشاورزانی که کشت و تولید ارگانیک را برگزیده اند.

 در مصاحبه با حبیبه علیمرادی ، بنیان گذار و مدیر استارتاپ "یاشیل یه" تولید کننده محصولات ارگانیک سوال و پاسخ هایی در زمینه فعالیت های این استارتاپ مطرح شد:

ایده این استارتاپ چطور به ذهنتان رسید؟ و چه هدفی را دنبال می کنید؟

ایده این استارتاپ در حقیقت از مشکلی که برای خودم به وجود آمد شروع شد. از آنجایی که متاسفانه آذربایجان شرقی رتبه دوم ابتلا به سرطان در کشور را دارد ؛ همیشه به دنبال خرید محصولات غذایی سالم و ارگانیک وقت وهزینه زیاد صرف می کردم، محصولاتی که تاثیرات منفی کودهای شیمیایی و سموم را بر سلامتی خودم و خانواده ام نداشته باشند و نگران تراریخته بودن آن نباشم و مثل بیشتر محصولات کارخانه ای در اثر فراوری و افزودن مواد شیمیایی حالت طبیعی خودش را از دست نداده باشد.

بنابراین به فکر فروشگاهی افتادم که همه محصولات ارگانیک و سالمی که استانداردهای لازم را کسب کرده و موفق به دریافت گواهی شده اند از سراسر کشور گرد هم بیارم تا خانواده ها با خیال راحت تهیه کنند و از طرفی هم نیاز به خرید حضوری نباشد و هرکسی از هر نقطه کشور به آسانی به این محصولات دسترسی داشته باشد.

 

چه مدت از فعالیت این استارتاپ می گذرد و این تیم از چند نفر و با چه تخصص هایی تشکیل شده است؟

حدود 9ماه از شروع فعالیت این مجموعه می گذرد که در آغاز کار چهار نفر بودیم. بنده فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک هستم به عنوان بنیانگذار این مجموعه ( همچنین ،11سال  سابقه به عنوان  مدیر کنترل کیفیت تولیدات لوازم خانگی و همچنین مدیر فنی یکی از آزمایشگاه های همکار اداره استاندارد دارم ) با کمک خواهرم الهام علیمرادی که فارغ التحصیل کارشناسی رشته آی تی هستند و مدیریت وب سایت را بر عهده دارند، با جذب دو نیروی دیگر در زمینه فروش و تولید محتوا ، کار خود را آغاز کردیم واکنون چند نفر دیگر برای ثبت سفارش ، بسته بندی و رساندن محصولات به درب منزل مشتریان به جمع ما اضافه شده اند.

خوشبختانه در حال حاضر جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه کشاورزی و اساتید حوزه تغذیه، ما را یاری می رسانند و راهنمایی و همدلی آنها، دلگرمی و کمک بزرگی برای مجموعه می باشد.

 

 از زمان راه اندازی تا امروز چقدر متقاضی برای خرید آنلاین داشته اید؟ چرا که جلب اعتماد مشتری برای خرید آنلاین علی الخصوص در حوزه مواد غذایی دشوار است، شما سطح اعتماد مشتری برای خرید آنلاین از یک فروشگاه را چطور ارزیابی می کنید؟

خرید آنلاین یکی از نیازهای اساسی زندگی امروزی است و اگر همه فاکتورهای لازم یک خرید آنلاین رضایت بخش رعایت بشه، قطعا در بسیاری از مواقع مشتری خرید آنلاین را به خرید حضوری ترجیح بدهند علی الخصوص در مورد محصولات غذایی ارگانیک و سالم که در حال حاضر در هر شهرها و روستاهای کشور فروشگاه حقیقی که این محصولات در آن عرضه بشوند و تحت نظر انجمن ارگانیک ایران فعالیت بکنند وجود ندارد و اگر هم باشد، محصولات تنوع کمی دارند و ما درحال حاضر مشتریانی ازشهرها روستاهای مختلف کشور داریم که محصولات را براحتی از طرق مختلف در درب منزل دریافت می کنند.

 

با سرمایه شخصی راه اندازی کردید؟ در مدت فعالیت توانسته اید سرمایه گذار جذب کنید؟

بله با سرمایه شخصی راه اندازی کرده ایم؛ پیشنهاد سرمایه گذاری داشته ایم ولی در حال حاضر پذیرش سرمایه گذار را مناسب نمی دانیم و سعی می کنیم آرام به پیش برویم

 

آیا به نقطه سربه سر کسب درآمد با میزان سرمایه گذاری رسیده اید؟

فعلا نه، کار در حوزه محصولات ارگانیک به دلیل تفاوت قیمتی که با محصولات معمولی دارند با توجه به کم بودن قدرت خریدعموم خانواده ها قدری مشکل است و برای موفقیت باید صبور بود .سعی میکنیم با مدیریت هزینه ها و آگاهی رساندن به خانواده ها (که مصرف محصولات ارگانیک در نهایت باعث کم شدن هزینه های خانوار از جمله هزینه های درمان  می گردد.) محصولات ارگانیک و سالم گواهی شده را وارد سفره خانواده ها بکنیم و  نیاز به زمان بیشتر برای موفقیت داریم زیرا فرهنگسازی مصرف این محصولات خود زمانبر و لازمه فروش این نوع محصولات است.

چه نوع مواد غذایی را برای فروش  دارید؟ خودتان از فروشندگان تهیه می کنید؟ بعد برای فروش می گذارید یا ارتباط بین متقاضی مواد غذایی با فروشنده را برقرار می کنید؟

مواد غذایی اساسی خانوار که موفق به دریافت گواهی ارگانیک یا سالم از شرکت های بازرسی تحت نظارت استاندارد شده اند مانند انواع روغن های مصرفی ، حبوبات و برنج، چای، عسل، خشکبار،شیرینی و .... 

ان شاءالله محصولات آرایشی بهداشتی ارگانیک را نیز به زودی به محصولات اضافه خواهیم کرد.

محصولات غذایی ارگانیک را از تولیدکنندگان و کشاورزان ارگانیک سراسر کشور تهیه می کنیم و با همان قیمت مصرف کننده که روی محصول درج شده  به مشتریان عرضه می کنیم.

و ایده ایجاد ارتباط بین متقاضیان و تولیدکنندگان مناسب نیست _ به دلیل اینکه مشتری در یک خرید خود، محصولات غذایی متنوع از تولیدکنندگان مختلف را سفارش می دهد و جمع آوری همه آنها در یک مجموعه خرید را برای مشتری بسیار آسان و کم هزینه تر کرده است.

 

مزیت رقابتی و یا تفاوتی منحصر بفردی با سایر استارت آپ های فعال در حوزه صنایع غذایی دارید؟

حوزه فعالیت ما محصولات غذایی ارگانیک و سالم هست در حقیقت هرکسی که یاشیل یه را انتخاب می کند قدم بسیار بزرگی در اصلاح سبک زندگی و ارتقاء سلامت خود و جامعه برداشته، یاشیل یه برند خاصی را معرفی و عرضه نمی کند هر تولیدکننده و کشاورزی که تولید سالم و ارگانیک انجام می دهد محصولش در  فروشگاه حقیقی و اینترنتی یاشیل یه معرفی و عرضه می شود مجموعه "یاشیل یه" فقط یک فروشگاه آنلاین نیست، نحوه خرید از فروشگاه به انتخاب خود مشتری هست چون هم فروشگاه حقیقی  داریم هم فروشگاه اینترنتی و هم می توانند از طریق واتساپ تلگرام یا تلفنی سفارش را ثبت کنند.تا خرید را برایشان آسانتر بکنیم.

سعی می کنیم از لحظه ای که مشتری فروشگاه ما را انتخاب می کند تا دریافت سالم محصولات موردنیازش، در کنارش باشیم راه های ارتباطی مختلفی داریم که سئوالات خود را در مورد محصولات مورد نیازشان پاسخ دهیم  و انتقادات و پیشنهادات آنها را نیز در مورد محصولات به تولیدکنندگان انتقال می دهیم همه تلاش ما این هست که محصولات ارگانیک را از لوکس بودن خارج کنیم . ارتباط تنگاتنگی بین تولیدکنندگان ارگانیک- خانواده ها، جهاد کشاورزی و مشاورین تغذیه برقرار کرده ایم تا قدم کوچکی در فرهنگ سازی تولید و مصرف محصولات غذایی ارگانیک و سالم برداریم.

مشتریان ما می توانند با مشاورتغذیه که با مجموعه ما همکاری می کنند در ارتباط باشند و به جای راهنمایی های اشتباه برخی افراد سودجو در عطاری ها و یا جاهای متفرقه به نام طب اسلامی، سوالات تخصصی خود را در زمینه تغذیه مناسب خود بپرسند.

می توانم بگویم که هدف ما این است که با محصولات غذایی سالم و راهنمایی استفاده صحیح آنها به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها که از سبک غذایی غلط ناشی می شود کمک نماییم.

انتهای پیام/

پژوهشیار