مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان:

جابجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی آذربایجان ۱.۱۲ برابر افزایش یافت

1401/01/16 - 11:11 - کد خبر: 60836
قطار

نصر: مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: میزان جابجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی این منطقه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، حدود ۱.۱۲ برابر (۱۱۲ درصد) افزایش یافت.

به گزارش نصر، محمدرضا قربانی افزود: سال گذشته از طریق ناوگان ریلی منطقه آذربایجان یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۹۴۵ مسافر جابجا شد، در حالی که تعداد مسافر جابجا شده در سال ۹۹ حدود ۶۱۴ هزار و ۹٨۹ نفر است.
وی اظهار داشت: این تعداد مسافر جابجا شده از طریق ناوگان ریلی این منطقه در سال گذشته شامل یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۶۹۹ مسافر بین شهری و ۱۰۶ هزار ۲۴۶ مسافر حومه ای است.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: میزان افزایش تعداد مسافران بین شهری و حومه ای جابجا شده در سال گذشته از طریق ناوگان ریلی منطقه آذربایجان نسبت مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱۵ و ۱.۱۲ برابر است.
قربانی، ادامه داد: میزان صادرات بار از طریق حمل و نقل بین المللی ناوگان ریلی اداره کل راه آهن منطقه آذربایجان در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در این مدت ۲۷۳ هزار و ۶۹۸ تن بار از طریق این ناوگان ریلی صادر و یک میلیون و ٨۱۷ هزار و ۴۶۰ تن بار حمل شده است، یادآوری کرد: میزان بار صادر شده در سال ۱۳۹۹ از طریق ناوگان ریلی این منطقه ۲۲۰ هزار و ۱٨۴ تن بود.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان با اشاره به اینکه میزان ترانزیت ناوگان ریلی منطقه آذربایجان نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱ درصد رشد یافته است، گفت: در سال گذشته ۲۶٨ هزار و ٨٨۶ تن بار از مبدا تبریز به مقصد ترکیه ترانزیت شده که این میزان در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۲۱ هزار و ۵۰۹ تن بوده است.
قربانی، افزود: در ایام پیک نوروزی امسال نیز ظرفیت صندلی ایجادی در قطارهای بین شهری و حومه ای این منطقه ۱۸۷ هزار نفر بوده که این میزان نسبت به ایام نوروز سال گذشته حدود ۱.۳۵ برابر ( ۱۳۵ درصد) افزایش یافته است.
وی یادآوری کرد: از این تعداد ۱۶۶ هزار نفر ظرفیت ایجادی در قطارهای بین شهری و ۲۱ هزار نفر در قطارهای حومه ای بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه ایام نوروز سال قبل به ترتیب حدود ۱.۵ برابر ( ۱۵۰ درصد) و یک برابر ( ۱۰۵ درصد ) رشد کرده است.
قربانی، میزان بار حمل شده در ایام پیک نوروز امسال از طریق ناوگان ریلی این منطقه را ۸۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان بار حمل شده نسبت به مدت مشابه ایام نوروز سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، نخستین خط راه آهن ایران ۱۰۶ سال قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد.
راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.
راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار