گزارش/

روز طبیعت با زمین دوست باشیم

1401/01/13 - 10:11 - کد خبر: 60687
سیزده بدر

نصر: احترام به طبیعت و حفاظت مسوولانه از محیط زیست در روز سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز به عنوان پیش شرط داشتن زندگی سالم و با نشاط مطالبه سخت و زیادی نیست که همراهی مردم با این خواسته و دوستی با طبیعت آینده‌ای سالم برای عرصه‌های زیستی کشور رقم خواهد زد.

به گزارش نصر، قرن هاست که ایرانی‌ها بر اساس یک سنت دیرین سیزدهمین روز از بهار را با حضور در دل طبیعت سپری می کنند و هر کدام از ساکنین ایران به فراخور محل سکونت خود به دامن دریا ، دشت ، جنگل ، کوهستان و در کلان شهرها به بوستان و پارک های پناه می‌برند تا شادی های عیدانه خود را تکمیل کرده و با تحصیل انرژی از طبیعت خود را برای سال جدید مهیا کنند .
آیین های سنتی روز سیزدهم فروردین، در تمام نقاط ایران سرشار از شادی و زیبایی به وسعت بهار بوده و همواره سرسبزی و پاکی این روزها را به تصویر می کشد.
رفتن به دامن صحرا و طبیعت، شوخی و بازی کردن ،دویدن و در هر حال شاد بودن، بخشی  از ویژگی‌های روز سیزده بدر است اما در سال های اخیر همسفره شدن با طبیعت و حضور در عرصه های طبیعی کشور ثمره ای جز خسران و نابودی طبیعت به همراه نداشته است .
افزایش تعداد خودروها و توسعه راه های دسترسی به نقاط مختلف طبیعت (حتی نقاط بکر ) زمنیه افزایش حضور در طبیعت را فراهم کرده و این موضوع در کنار کم توجهی به دغدغه های زیست محیطی سبب شده تا سیزدهم فروردین روز خوش‌آیندی برای طبیعت نباشد .
 پراکندن هزاران تن زباله در طبیعت ، سوزاندن چوب و سرشاخه های جنگلی ، تخریب محیط زیست و حتی شکار جانوران  و لگدمالی نهال های نورس از جمله معضلاتی است که روز سیزده بدر را به یک روز پر ریسک و پرمخاطره برای طبیعت تبدیل کرده است .
 برخی کج سلیقگی ها و بدرفتاری مردم با طبیعت چنان تکراری و فراگیر شده که گویا نمی توان برای آن پایانی تصور کرد و باید بپذیریم که فرهنگ سازی و آموزش در حوزه حفظ طبیعت و محیط زیست با جایگاه رفیع آن تناسبی ندارد.
هر چند نهادهایی چون محیط زیست و منابع طبیعی در این روز تلاش می کنند از همه توان و نیروی انسانی خود برای کاهش خسارت های وارده به طبیعت استفاده کنند اما با توجه به کمبود شدید نیرو و گستردگی مناطق این  امر محقق نمی شود.
با وجود فعالیت برخی از سمن های حوزه محیط زیست در روز طبیعت و همراهی آنها با طبیعت همچنان نیازمند همراهی همگانی و آحاد مردم در حفظ و پاسداشت طبیعت هستیم.
شاید در گذشته حفظ و نگهداری از محیط زیست و طبیعت موضوع کم اهمیت یا بی اهمیتی به شمار می رفت، اما اکنون با وجود چالش هایی چون افزایش جمعیت، کم آبی و خشکسالی، تغییر اقلیم، تولید حجم انبوهی از زباله و غیره این موضوع جزو نخستین اولویت های زندگی اجتماعی و حقوق شهروندی باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار