گزارش/

تجربه زندگی شبه غارنشینی در روستای صخره ای کندوان

1401/01/12 - 21:04 - کد خبر: 60685
کندوان

نصر: روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود.

به گزارش نصر، ورودی و پیاده روی سنگفرش شده، پل گذر زیبای قوسی شکل، بر روی رودخانه زلالی که از میان روستای کندوان می گذرد، درختان سرسبز سر به فلک کشیده و محیطی با آب و هوایی مسحور کننده سفری به یاد ماندنی را شکل می دهد.
کران های صخره ای به عنوان محل زندگی بومیان منطقه، بازارچه و مغازه های فروش صنایع دستی و فرآورده های لبنی و خشکبار جذابیت ها و سوغاتی های به یادماندنی را به ارمغان آورده است.
خانه ها و منازل هایی که در دل سنگ و کوه کنده شده برای کسانی که نخستین بار است از این مناظر دیدن می کنند مانند خواب می ماند اما روستای صخره‌ای کندوان که در مسیر جهانی شدن است، واقعیت دارد.
روستای شگفت انگیز صخره ای کندوان به علت مزیت های گردشگری، طبیعی خاص و تاریخی در نوع خود بی همتاست و تنها ۲ نمونه شبیه به این روستای زیبا در داکوتای آمریکا و کاپادوکیای ترکیه وجود دارد.
روستای صخره ای کندوان از جمله مناطق گردشگری خوش آب و هوا و شگفت جهان است که مناظر نادر، بدیع و زیبای آن چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد و آدمی را به تحیر وا می دارد اما مهمترین وجه تمایز این اثر نادر طبیعی و تاریخی قابل اقامت بودن آن بوده طوری که اکنون جریان زندگی روستایی و صخره ای در این روستا برقرار است.
کندوان روستایی تاریخی با خانه های صخره ای و مردمی بی آلایش و مهمان نواز بوده که سالانه پذیرای بیش از یک میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی است.
این روستا در ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما بیش از هفت سال است که در نوبت ثبت جهانی شدن یونسکو قرار دارد.
خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.
به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) نیز معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.
هر یک از این کران ها که برخی تا پنج طبقه ارتفاع دارد، متعلق به اهالی آن است و ساکنان این کران ها تلاش کرده اند تمام اجزای خانه را از این صخره ها بسازند، حتی دامداران این روستا حفره های را نیز برای نگهداری احشام خود ایجاد کرده اند که همچنان از آنها برای نگهداری دام و طیور استفاده می شود.
در دل این صخره های بلند که ارتفاع بعضی از آنها به ۴۰ متر می رسد، طبقات اول به آغل، میانی مسکونی و طبقه آخر نیز به انبار اختصاص داده شده که به خانه های صخره های آپارتمانی نیز مشهور است.
روستای کندوان دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیاب بوده و کران مسجد بزرگ ترین کران این روستا است.
به گفته ساکنین این کران ها، وضع خانه هایشان و جنس صخره ها به گونه ای است که در فصل زمستان خانه را گرم و در فصل تابستان نیز خانه را خنک نگه می دارد و این موضوع یکی دیگر از شگفتی های این روستای تاریخی به شمار می رود.
روستای تاریخی و طبیعی کندوان به عنوان قطب گردشگری درکشور مرکزیت چندین مرکز گردشگری دیگر ازجمله روستای تاریخی حیله ور، مراتع توریستی ارشدچمن، کوه سلطان، دامنه های سرسبز شمالی کوه سهند و طبیعت زیبای اسکو را دارد.
علاوه بر این جذابیت ها، آب معدنی گوارای کندوان که از دل یکی از تپه های این روستا می جوشد، از شهرت فراوانی برخوردار است و گفته می شود خاصیت درمانی بسیار بالایی دارد.
بازدید ۶۷هزار و ۲۲۵ گردشگر از کندوان 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در خصوص میزان استقبال گردشگران و میهمانان نوروزی از روستای کندوان اظهار داشت:  ایام نوروز از بیست و هفتم اسفند سال گذشته تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۱۳هزار و ۴۴۵ خودرو و ۶۷هزار و ۲۲۵ گردشگر به این روستای بین المللی وارد شدند. 
احمد حمزه زاده به ایرنا گفت: از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر گردشگر خارجی از جمله کشورهای ایتالیا، ترکیه، هندوستان، عراق و جمهوری آذربایجان 
از روستای صخره ای کندوان بازدید کردند. 
وی در خصوص آخرین اقدامات میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای پذیرایی و استقبال از میهمانان نوروزی، اظهار کرد: ساخت و تعویض درب و پنجره فلزی کران ها با درب و پنجره چوبی به تعداد ۲۱  باب، اجرای سنگ فرش داخل معابر( جلوی مسجد روستا) به مساحت ۲۰۰ مترمربع، اجرای دیوار حائل در محله مراد دره سی به طول ۲۵ متر وبه ارتفاع ۱.۵ متر، اجرای نرده کشی پشت بام سرویس بهداشتی احداثی پایگاه به طول ۴۰ متر، اجرای پایه های سنگی جهت استحکام کران های ترک خورده ۵ کران و ۱۳ پایه سنگی( پیمانی)، استحکام بخشی کرانهای ترک خورده ۶ مورد ( مشارکتی)، روغن کاری درب و پنجره و نرده های چوبی پایگاه میراث فرهنگی، تکمیل نواقصات خانه آموزش و ترویج صنایع دستی (باتیک)، اتمام بند کشی نمای ساختمان، تهیه ونصب نرده حائل محوطه خانه باتیک، کف سازی محوطه خانه باتیک به مساحت ۱۰۰ متر مربع، روغن کاری درب و پنجره های خانه باتیک، رنگ آمیزی نرده های فلزی حائل و نرده های فلزی درب و پنجره و داربست، نظارت و سرکشی مستمر از روستا توسط عوامل یگان حفاظت و اعطای ۳۰ پروانه اقامتگاه بومگردی در روستا برای اقامت گردشگران از اقدامات اصلی در سال ۱۴۰۰ و برای آماده سازی نوروزی کندوان است. 
روستای صخره ای کندوان در مسیر ثبت جهانی 
حمزه زاده در خصوص اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی روستای کندوان گفت: فعلا در صف موقت است که  باید ساخت و سازهای غیر مجازی که در طی سالیان گذشته انجام گرفته برطرف شود، در این زمینه سند مربوط به زمین پارکینگ و بازارچه صنایع دستی به مساحت ۱۲۵۰۰ مترمربع پس از سال ها پیگیری و اخذ شد.
وی افزود: با احداث بازارچه صنایع دستی و سوغات و پارکینگ، مغازه های غیرمجاز و کانکس های داخل روستا برچیده و به این مکان انتقال می یابند و همچنین طرح تلفیق طرح هادی روستایی با طرح جامع گردشگری و میراث فرهنگی روستای کندوان در حال انجام می باشد که در این راستا نقشه به روز شده روستا توسط بنیاد مسکن تهیه و در اختیار مشاور قرار گرفته است.
روستای تاریخی کندوان که از روستاهای هدف گردشگری استان به شمار می رود، به علت معماری خاص خود، شهرت جهانی داشته و به همین سبب به یکی از مقاصد پربازدید گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل شده است.
روستای تاریخی کندوان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان اسکو است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، این روستا علاوه بر اهمیت ملی به سبب معماری خاص خود در میان سه روستای صخره ای جهان قرار گرفته و شهرتی جهانی دارد.
وجود آب معدنی گوارا، خانه‌های منحصر به فرد و کله قندی در میان صخره ها، آب و هوای مطبوع، صنایع دستی، لبنیات و عسل از جاذبه های گردشگری کندوان محسوب می شود.
روستای تاریخی و زیبای کندوان در ۶۲ کیلومتری کلانشهر تبریز و ۲۲ کیلومتری شهرستان اسکو، در دامنه شمالی (ارشد داغی) و قسمت غربی توده آتشفشانی سهند، قرار دارد و مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به سمت جذب می کند و حدود ۲۰۰ خانواده در این روستا زندگی می کنند و آثار متعدد قبل از اسلام و بعد از اسلام در آن وجود دارد.
روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ولی هنوز در انتظار ثبت جهانی شدن است.
انتهای پیام/

پژوهشیار