یادداشت/

نقش اقتصاد دانش بنیان در توسعه آذربایجان شرقی

1401/01/08 - 09:37 - کد خبر: 60636
طاهر خیری

نصر: رهبر معظم انقلاب با انتخاب هوشمندانه شان سال ۱۴۰۱ را «سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری و در سخنانی چشم انداز موفقیت سال جاری در این عرصه را بر مبنای دانش و علم ترسیم کرده و رسیدن به این مهم را در سایه همکاری تمام سازمان و نهادها دانستند.

با عملیاتی شدن شعار سال به نام « تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» امید می رود تحول اساسی در تولید و اشتغال را شاهد باشیم. دانش بنیان کلید واژه اصلی شعار امسال است و می توان ادعا کرد که اگر موضوع دانش بنیان در تمام زمینه ها به خصوص اقتصادی و صنعتی حاکم شود از اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت خداحافظی خواهیم کرد.
شرکت‌های دانش بنیان به ویژه استارت آپ ها نیازمند حمایت همه جانبه از طرف دولتمردان و بخش خصوصی هستند. این شرکت ها ثروت آفرین بوده و می‌تواند فرصت های شغلی فراوانی در کشور فراهم کنند. به یقین با افزایش این شرکت ها و تکیه به نیروی انسانی ماهر و خلاق گره های اقتصادی کشورمان یکی پس از دیگری باز خواهد شد.
فرهنگ سازی، تسری دانش بنیان در تمام زمینه ها، پرورش نیروی انسانی خلاق و کارآفرین، رفع خلاء های قانونی و حل مشکلات حقوقی، مالیاتی و بیمه های دانش بنیان ها پیش زمینه هایی هستند که در صورت فراهم شدن، رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان را شاهد خواهیم بود.
چه بسیارند جوانان تحصیل کرده ای که صاحب ایده و طرح در حوزه تخصصی خودشان هستند اما به دلیل نبود سرمایه گذار و نداشتن توان مالی نمی توانند کسب و کاری راه اندازی کنند. در صورتی که امکانات لازم در اختیار آنان گذاشته شود و دولت نیز حمایت مستمر کند، بستر برای رشد شرکت های دانش بنیان فراهم می شود.
با اینکه آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی و اقتصادی کشور محسوب می شود اما واقعیت این است که سهم استان در زمینه دانش بنیان ناچیز بوده و سنخیتی با ظرفیت های بی شمار این خطه ندارد. با توجه به وجود بیکاری حدود 8 درصدی که اغلب جوانان تحصیل کرده می باشند ضروری است مسئولان اجرایی استان برنامه ریزی لازم در راستای تحقق شعار سال داشته باشند تا ریل گذاری مناسب برای توسعه دانش بنیان ها صورت گیرد.
در این میان به نظر می رسد با سرمایه گذاری مناسب در زمینه ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان و حمایت از کارافرینان استان، هم فرصت های شغلی بسیاری برای جوانان جویای کار فراهم می شود و هم چرخ های بخش تولید بیش از پیش رونق می یابد.
بسیاری از محصولات تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی آذربایجان شرقی به صورت خام فروشی انجام می شود، اگر شرکت های دانش بنیان چترشان را در سراسر استان بگسترانند جلوی خام فروشی گرفته می شود و محصولات با ارزش افزوده بیشتر، کیفیت بهتر و بسته بندی مناسب به دست مصرف کننده می رسد.
 شرایط کرونایی در دو سال اخیر سبک زندگی همه ما را تغییر داده و نیازهای جدید و متفاوتی را به همراه داشته است. این شرایط فرصت مناسبی است تا شرکت های دانش بنیان به خصوص استارت آپ ها در استان نیازسنجی کرده و متناسب با این نیازها خدمات آنلاین به مردم ارائه دهند.

به قلم طاهر خیری - روزنامه نگار
انتهای پیام/

پژوهشیار