در گفت‌وگو با کارشناس اقتصادی بررسی شد:

واردات خودرو چه تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد؟/ فضای رقابتی باعث بهبود کیفیت خودروهای داخلی می‌شود

1401/01/07 - 18:33 - کد خبر: 60622
خودرو

نصر: یک کارشناس اقتصادی واردات خودرو را فرصتی برای رشد صنعت خودروسازی داخل دانست و گفت: اگر دولت سیاست واردات خودرو را با جدیت دنبال کند شاید در کوتاه‌مدت به ضرر خودروسازان باشد، اما در بلندمدت با ایجاد فضای رقابتی به نفع خودروسازان خواهد بود و می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خودروی داخلی شود.

به گزارش نصر، «هادی حق‌شناس» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگویی به تاثیر مصوبه واردات خودرو در سهام گروه خودرویی در بازار سهام اشاره کرد و افزود: براساس یکی از اصول بدیهی علم اقتصاد افزایش عرضه اثرگذار بر قیمت خواهد بود، وزیر صمت هم اعلام کرد سال آینده تیراژ خودروی داخلی به ۱.۵ میلیون دستگاه خواهد رسید؛ از طرفی واردات خودرو هم صورت می‌پذیرد، در واقع به هر میزانی که خودرو وارد کشور شود، زمینه تقویت سمت عرضه در بازار را فراهم خواهد کرد.
وی ادامه داد: تقویت سمت عرضه، یعنی کاهش قیمت خودرو و در این تردیدی وجود ندارد، اما به شرطی که دولت مواضع اعلام شده از سوی وزیر صمت را ادامه بدهد؛ در این صورت واردات خودرو اثرگذار بر قیمت خودروی داخلی خواهد بود.

فضای رقابتی منجر به بهبود کیفیت خودروی داخلی می‌شود
حق‌شناس اضافه کرد: نکته مهم‌تر این است که غیر از قیمت، خودروساز داخلی احساس خواهد کرد اگر رضایت مشتری را جلب نکند، مشتری به سمت خودروی خارجی خواهد رفت و این فضای رقابتی می‌تواند در بلندمدت منجر به بهبود کیفیت خودروی داخلی شود. 
این کارشناس اقتصادی افزود: نکته بعد این است که خودروی خارجی به دلیل میزان کمتر مصرف بنزین و نیز بالا بودن استاندارد منجر به کاهش مصرف بنزین و نیز آلودگی هوا خواهد شد.
حق شناس خاطرنشان کرد: از هر جهتی به این موضوع نگاه کنیم واردات خودرو به نفع مصرف‌کننده و در بلندمدت به نفع تولیدکننده است؛ چراکه ناچار به افزایش کیفیت خودرو خواهد شد.

اثر واردات خودرو بر خودروسازی کشور 
وی در پاسخ به این پرسش که واردات خودرو علاوه بر اثری که در فضای خودروسازی کشور دارد؛ چه اثری در بازار سرمایه و گروه خودرویی خواهد داشت، توضیح داد: بازار سرمایه وابسته به یک شرکت یا یک گروه صنعتی نیست، اما اگر خودروساز راهکاری انتخاب کند که رضایت مصرف‌کننده جلب شود، می‌تواند منجر به تقویت خودروسازی و در نهایت افزایش درآمد و رشد ارزش سهام آن شود. 
حق‌شناس با تاکید بر اینکه همه چیز بستگی به رفتار خودروساز دارد، گفت: در واقع اگر خودروساز وارد رقابت ناشی از واردات خودروهای خارجی شود و کیفیت محصولات خود را افزایش دهد می‌تواند ارزش سهام خود را نیز تقویت کند. 
وی ادامه داد: سیاستی که دولت در پیش گرفته است، اگر در کوتاه‌مدت به ضرر خودروساز داخلی باشد اما در درازمدت به نفع آنها است؛زیرا خودروساز برای ماندن در بازار باید به سراغ افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های زائد پیش برود.
این کارشناس اقتصادی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو می‌تواند اثر روانی در بین سهامدارن ناشی از کاهش ارزش خودروسازی بگذارد و منجر به بروز آثار منفی در بازار شود یا خیر؛ اضافه کرد: با توجه به اینکه تقاضا در ایران برای خودرو زیاد است، بعید می‌دانم که در کوتاه‌مدت اثر منفی داشته باشد؛ بستگی به دولت هم دارد که چه تعداد خودرو وارد کند. اگر این واردات در حد ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه باشد نسبت به تیراژ ۱.۵ میلیون دستگاهی که وزیر صمت اعلام کرده؛ اثر ناچیزی خواهد داشت.
انتهی پیام/

پژوهشیار