خبر/

آمریکا رسماً روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد

1401/01/04 - 13:21 - کد خبر: 60560
نتونی بلینکن

نصر: وزیر خارجه آمریکا با استناد به آنچه به ادعای وی «گزارش‌های موثق» خوانده شده روسیه را رسماً به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد.

به گزارش نصر، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه رسماً روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد.
بلینکن مدعی شده که دولت آمریکا، روسیه بر اساس یک ارزیابی که اطلاعات آن از «منابع عمومی و اطلاعاتی» به دست آمده واجد این عنوان تشخیص داده است.
وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه اطلاعات موثق مدعی شد «گزارش‌های متعدد» حاکی از آن است که نیروهای ارتش روسیه اقدام به انجام «حملات کور» کرده و به صورت عامدانه غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند. 
بلینکن گفت: «امروز می‌توانم اعلام کنم که بر مبنای اطلاعات موجود ارزیابی دولت ایالات متحده این است که نیروهای روسیه مرتکب جنایات جنگی در اوکراین شده‌اند.»
او تصریح کرد: «ارزیابی ما مبنی بر بررسی دقیق اطلاعات موجود از منابع عمومی و اطلاعاتی است. همانند هر جرم ادعایی، یک دادگاه قانونی با صلاحیت تشخیص جرم در نهایت مسئول تشخیص جرائم کیفری در موارد خاص خواهد بود.»
روسیه اتهامات آمریکا را مبنی بر اینکه در عملیات نظامی‌اش علیه اوکراین عامدانه به غیرنظامیان حمله کرده را رد کرده است. حمله روسیه به اوکراین از امروز پنجشنبه وارد دومین ماه خود می‌شود. 
هفته گذشته «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که نظر شخصی خودش این است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه «جنایتکار جنگی» است. این اظهارات بایدن با واکنش سریع مسکو مواجه شد ک آن را یک «لفاظی غیرقابل قبول و غیرقابل بخشش» توصیف کرد.
دولت روسیه چند روز پیش سفیر آمریکا را بابت این اظهارات بایدن احضار کرد و هشدار داد که روابط میان واشنگتن و مسکو در آستانه فروپاشی قرار دارد.
روسیه روز چهارشنبه به آمریکا گفت که شماری از دیپلمات‌های آمریکایی را به تلافی اقدام واشنگتن در اخراج کارکنان هیأت نمایندگی روسیه در سازمان ملل عنصر نامطلوب اعلام خواهد کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار