گزارش/

سومین نوروز کرونایی در آذربایجان شرقی

1401/01/02 - 10:35 - کد خبر: 60542
نوروز

نصر: تحویل سال ۱۴۰۱ مصادف با سومین عید نوروزی است که کرونا مهمان ایرانی‌ها شده و عادات جدیدی را در زندگی مردم این سرزمین وارد کرده است. تاثیری که این ویروس کوچک بر زندگی‌ مردم گذاشته، آنقدر بالا است که زندگی نسل‌های بعدی را نیز به صورت مستقیم نشانه گرفته است.

به گزارش نصر، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، شاهد کاهش دامنه و شدت بیماری منحوس کرونا بودیم و انتظار برای روزهایی بهتر در دل مردم ریشه دوانده است. امیدی که با گذشت سخت ترین روزها برای افرادی که عزیزترین کس خود را به خاک سپرده‌اند نیز هنوز مانده است. 
روزهایی که قرنطینه شهرهای ایران آغاز شد، ترس و واهمه بر جان ملت افتاد که این بیماری ناشناخته چه بر سر مردم می‌آورد. بیماری که چیزی از ماهیت آن مشخص نبود و دارویی برای علاج آن وجود نداشت و تنها راهکار جلوگیری از ابتلا به آن یعنی ماسک و ضدعفونی دست‌ها، میلیون‌ها بار از رسانه‌ها تکرار شد.
کرونا به صورت ناگهانی سر از ایران درآورد و با بوق و کرنا آمد و مهمان خانه‌های ایرانی‌ها شد. اقوام را از یکدیگر جدا کرد و صله رحم را از یاد برد. دست دادن و روبوسی را ممنوع کرد و زندگی در فضای مجازی را از کوچک به بزرگ، دست و پا شکسته به همه یاد داد.
کرونا، ماسک را همراه همیشگی مردم کرد و هر سرفه کردن بغل دستی و یا مسافر نشسته در اتوبوس را علامت خطر و حامل مرگ گماشت.
کرونا آمد و شد سرتیتر اخبار تمامی رسانه‌ها و آمار مرگ و میر مبتلایان جدید هر روز مخابره شد. تحلیل وضعیت آبی، زرد، نارنجی و قرمز شهرها نقل محافل شد و چهره مردم در پشت ماسک‌های رنگارنگ و گاه کدر ناپدید شد.
سختی‌های بسیاری در این دو سال بر مردم محتمل شد و کسی جلودار این ویروس نبود. کارها و اشتغال‌های بسیاری ضرر کردند و قشر ضعیف ضعیفتر و قشر مرفه، مرفه تر شدند اما با پیدا شدن واکسن در دنیا، گسترش آن و کشف نمونه‌های داخلی باعث شد تا برق امید در دل مردم زنده شود. شناسایی سویه‌های جدید هم نتوانست این امید را از بین ببرد و رفته رفته ترس مردم کاهش یافت و محدودیت‌ها با کاهش آمارهای مرگ و میر، کاسته شد.
در این میان، عادت‌های بسیاری چون دست دادن، روبوسی کردن، اعتماد کردن، نوع رفتار با هم نوعان، اخلاقیات و ... به چالش کشیده شد.    
کرونا به ما گشتن در فضای مجازی و آشپزی با فیلم‌های آموزشی را یاد داد. کرونا به مادران، درس دادن و سختی کار با دانش آموزان را یاد داد. مادرانی که مجبور شدند اول خودشان یاد بگیرند و بعد به فرزندشان یاد بدهند.
کرونا به ما یاد داد، تنهایی چقدر سخت است. انزوا داشتن و دوری از جامعه چقدر می‌تواند انسان را در تنگنا قرار دهد و اما فرصتی برای تفکر خود و خودسازی باشد.
کرونا به کارگران و قشر ضعیف جامعه هم یاد داد که زندگی چقدر بیرحم است و می‌توان از این که هست فقیرتر شد. کرونا به کسانی که سعی در زرنگ بازی داشتند و می‌خواستند یک شبه به عرش برسند، یاد داد که ممکن است فردا سهامشان سقوط کند و نرخ دلار بایستد و در نهایت ضرر ببینند و حتی یک شبه از عرش به زمین برسند. کرونا به ما یاد داد که کار اقتصادی، کار هر کسی نیست و بهتر است هر کسی به سمت تخصص خودش برود.
کرونا به ما یاد داد که دست در دست هم گذاشتن و همت گماشتن برای خدمت به مردم چقدر ارزشمند است. فداکاری‌ها و سختی‌های کادر درمانی، بهداشتی و نیروهای اورژانس چقدر اهمیت دارد و حتی جهاد برای مردم به خصوص زمانی که گروه‌های بسیجی، شبانه کل شهر را ضدعفونی می‌کردند و یا کادر رسانه‌ای در اوج همه گیری کرونا در جلسات مهم حضور می‌یافتند تا اخبار را به مردم مخابره کنند برای این اقشار در اولویت اول است.
و اما امروز سال جدید ۱۴۰۱  در حالی تحویل می‌شود که همه گیری کرونا با تکمیل درصدی قابل توجه از واکسیناسیون مناطق مختلف استان، در حال فروکش است و این استان آمادگی پذیرایی از مسافران را در زیر باران و برف سرد بهاری دارد.
برف از شب جمعه در نقاط مختلف استان شروع شده و این سامانه بارشی نقاطی از جاده‌های مواصلاتی را تحت تاثیر قرار داده است و تردد را با زنجیر چرخ امکان پذیر ساخته است. برخی راه‌های روستایی و به خصوص راه‌های کوهستانی بسته بوده و تلاش شبانه روزی راهداران برای بازگشایی آن‌ها پابرجا است.
با وجود این شرایط جوی که بنا بر گفته‌ی اداره کل هواشناسی تا پایان هفته جاری و ایام نخست عیدنوروز ادامه خواهد داشت، تردد در مسیرهای برفی توصیه نمی‌شود اما هنوز هم آذربایجان شرقی آماده پذیرایی از مسافران بوده و هیچگونه ممنوعیتی برای حضور مسافران در این خطه وجود ندارد.
تبریز آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است
علی جعفری آذر، سرپرست فرمانداری شهرستان تبریز از آمادگی این شهرستان برای پذیرایی و میزبانی از میهمانان نوروزی پس از دوران سخت کرونایی خبر می‌دهد.
وی در جلسه‌ی ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان با تاکید بر این‌که تبریز باید مهیای پذیرش میهمانان نوروزی باشد، اظهار می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های بسیار وسیع گردشگری، باید از اکنون نسبت به هموارسازی زمینه‌های حضور میهمان نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه اقدام شود.
وی ادامه می‌دهد: ماموریت و رسالت تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان در دستورالعمل‌ها ‌و بخشنامه‌های مربوطه مشخص شده است و مردم نیز منتظر نتایج اقدامات و عملکرد ما هستند که باید تمامی دستگاه‌ها با جدیت به انجام ماموریت‌های خود در این خصوص بپردازند.
جعفری آذر با بیان این‌که تمامی تلاش‌ها باید با نگاه واقع بینانه انجام شود، می‌افزاید: تبریز در حوزه‌های مختلف خود را مهیای پذیرش میهمانان نوروزی می‌کند و در این زمینه باید امکانات رفاهی و تمهیدات لازم در ورودی‌ها و خروجی‌های شهرستان به انجام برسد.
وی، به محدودیت‌های کرونایی طی دو سال گذشته اشاره کرده و یادآور می‌شود: طی این مدت تمامی حوزه‌ها از شیوع این بیماری آسیب دیده‌اند که امیدواریم با تداوم واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط آحاد مردم به خصوص میهمانان نوروزی شاهد رونق سفرهای ایمن باشیم.
وی با بیان این‌که ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان تبریز، مساعی خود را در امر ساماندهی، توسعه و ارتقای خدمات سفر و گردشگری به کار گرفته است، می‌افزاید: این ستاد با رویکرد مدیریت و برنامه‌ریزی سفرهای ایمن و مسئولانه و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده و ایجاد نشاط اجتماعی و هدایت سفر به مناطق ایمن، با در نظر گرفتن مصوبات ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و تامین آرامش روانی جوامع میزبان، فعالیت خواهد کرد.
ممنوعیتی در سفر به آذربایجان‌شرقی در نوروز ۱۴۰۱ وجود ندارد
احمد حمزه زاده، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم می‌گوید: ممنوعیتی برای سفر به این استان در نوروز ۱۴۰۱ وجود ندارد و فقط محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به واکسیناسیون سراسری در کشور و بهبود وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در مقایسه با سال‌های گذشته، امسال تنها محدودیت سفر برای افرادی که واکسینه نشده‌اند، خواهیم داشت که در این راستا کنترل‌های لازم از طریق سامانه هوشمند «امید» علوم پزشکی انجام خواهد شد.
وی، کنترل وضعیت سلامت گردشگران نوروزی در شهرستان تبریز در سامانه هوشمند «امید» را یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرده و یادآور می‌شود: در این راستا تمهیدات لازم و کافی اندیشیده شده است.
حمزه زاده با بیان این‌که گردشگری عامل مهم نشاط یابی کشور در دوران پساکرونا خواهد بود، می‌افزاید: در سایه فعالیت مجدد مجموعه‌های گردشگری، پویایی و تحرک کشور در دوران پسا بازیابی خواهد شد و در این راستا باید تمامی دستگاه‌های اجرایی همراه میراث فرهنگی باشند.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که ایام نوروز ۱۴۰۱ با اعیاد شعبانیه مقارن خواهد بود، برنامه‌های شاد و مفرح در سطح شهر تبریز در مکان‌های روباز و هم‌چنین اماکنی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها که دارای تاییدیه ستاد کرونا باشند، اجرا خواهد شد.
وی، تشکیل کمیته نظارت بر فضای مجازی با همکاری پلیس فتا را از دیگر اقدامات مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در راستای نظارت بر برگزاری تورهای گردشگری و تبلیغات غیرمجاز در شبکه‌های اجتماعی عنوان می‌کند.
وی تاکید می‌کند: در راستای زیباسازی شهر و اسکان راهنمایان گردشگری در ورودی شهرهای شهرستان تبریز، با همکاری شهرداری اقدامات لازم اجرا خواهد شد تا به‌صورت جامع بتوان به گردشگران ورودی شهرستان خدمات لازم را ارائه داد.

گزارش از فائزه قره پور
انتهای پیام

پژوهشیار