معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

کیفیت داروهای ضدسرطان ایرانی کمتر از خارجی نیست

1400/12/24 - 12:05 - کد خبر: 60383
دکتر مسلم نجفی

نصر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: کیفیت داروهای ضدسرطان ایرانی بسیار بالا بوده و به هیچ عنوان کمتر از داروهای مشابه خارجی نیست.

به گزارش نصر، دکتر مسلم نجفی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه داروهای ساخت داخل در حوزه شیمی درمانی تمامی استانداردهای لازم را طی کرده و به لحاظ کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارند، افزود: بر همین اساس طی سال های گذشته این محصولات به چندین کشور خارجی نیز صادر می شد که اعمال تحریم ها در این حوزه مانع ایجاد کرد، اما با این وجود هنوز هم بخشی از تولیدات داروئی ضدسرطان ایران به خارج صادر می شود.
وی اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده پیشرفت های خیره کننده ایران در علم پزشکی به خصوص در تولید انواع داروهاست، اما متاسفانه بر اثر حجم گسترده تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران، چنین در اذهان عمومی متصور شده است که داروهای خارجی بهتر از داروهای ایرانی است.
نجفی ادامه داد: بنده به عنوان معلم دانشگاه و فعالیت تخصصی در رشته فارماکولوژی به مردم کشور و آذربایجان شرقی با اطمینان کامل اعلام می کنم که انواع داروهای ایرانی حوزه شیمی درمانی بهترین کیفیت را دارند و تصوراتی مبنی بر برتری داروهای مشابه خارجی بی اساس بوده و هیچ گونه پایه علمی و تحقیقاتی ندارد. 
وی با بیان اینکه ایران در تولید انواع دارو به خصوص داروهای ضد سرطان جزو کشورهای پیشرفته جهان به شمار می رود، یادآور شد: این داروها با فناوری روز جهان در داخل کشور تولید می شود که نشانه ای روشن از توانمندی ها و تخصص دانشمندان داخلی است.
نجفی یکی از مشکلات اساسی در حوزه دارو را مربوط به تفاوت های قیمتی محصولات خارجی بیان و اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر داروهای تولید کشورهای خارجی در کشور به دلیل وجود برندهای مختلف با قیمت های متفاوت و بیشتری به مشتریان عرضه می شود.
وی ادامه داد: اما در این زمینه تمامی داروهای تولید داخل در تمامی داروخانه ها با قیمت های یکسان و ثابت عرضه می شود و مردم باید متوجه باشند که این داروها هیچ کمبودی نسبت به مشابه های خارجی ندارند و باید از مصرف آنها استقبال کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی بین آحاد مردم در استفاده از محصولات داروئی و درمانی داخلی، از رسانه های گروهی و جامعه خبری درخواست کرد تا انتشار اخبار و گزارش های مختلف مردم را نسبت به این موضوع آگاه ساخته و فرهنگ بهره مندی از محصولات داخلی را بین آحاد مردم نهادینه کنند.
نجفی، نظارت بر عملکرد واحدهای مختلف تولید و توزیع دارو را مهمترین و اصلی ترین وظیقه ذاتی معاونت عذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برشمرد و گفت: در این رابطه بازدیدهای مختلف و دوره ای مستمر به انجام می رسد که طی سال جاری تاکنون بیش از 4 هزار مورد بازدید صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه هر گونه تخلفات مربوط به تولید، توزیع و فروش دارو توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با جدیت و حساسیت کامل دنبال می شود، اظهار داشت: در صورت لزوم پرونده های مربوطه به مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد.
به گزارش ایرنا، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز در قالب مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، مدیریت نظارت بر امور دارو و مواد مخدر، آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، مدیریت نظارت و ارزیابی تجهیزات و لوازم پزشکی و اداره نظارت بر فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل و اداره مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور فعالیت می کند.
نظارت و اعلام مقررات مربوط به تاسیس مراکز تولید، توزیع و نگهداری مواد داروئی، غذائی آرایشی و بهداشتی، بررسی در زمینه بهبود روش های نگهداری و عرضه و فروش محصولات داروئی، آشامیدنی و بهداشتی و نظارت بر حسن جریان امور، جمع آوری و نگهداری و بررسی اطلاعات و آمار و مدارک مربوط به محصولات داروئی، خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، نظارت بر نحوه اجرای دقیق تولیدکنندگان محصولات در مورد ضوابط و استانداردهای تعیین شده برای مواد افزودنی و نظارت بر روش کار موسسات تولیدی و توزیع مواد داروئی، خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سطح استان از وظایف معاونت غذا و دارو است.
 انتهای پیام/

پژوهشیار