خبر/

۷۳ درصد مردم آذربایجان‌شرقی واکسینه شدند

1400/12/23 - 22:07 - کد خبر: 60364
واکسیناسیون عمومی

نصر: رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: تاکنون بیش از ۷۳ درصد از جمعیت واجد شرایط آذربایجان شرقی علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند.

به گزارش نصر، بهمن نقی پور عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این آمار مربوط به سرجمع هر سه نوبت واکسیناسیون است، افزود: تا به حال ۹۴ درصد مردم استان دز اول، ۸۵ درصد دز دوم و ۴۱ درصد نیز دز سوم واکسن خود را تزریق کرده اند.
وی اظهار داشت: در رتبه بندی استان های مختلف کشور، آذربایجان شرقی در تعداد واکسیناسیون دز اول مقام چهارم، در دز دوم مقام پنجم و در تعداد واکسیناسیون دز سوم مقام اول کشوری را دارد که امیدواریم طی روز ها و هفته های آینده مردم استان مراجعات بیشتری به مراکز واکسیناسیون داشته باشند.
نقی پور ادامه داد: طبق آخرین آمارها در رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال نیز تاکنون ۹۰ درصد واجدین شرایط اقدام به تزریق واکسن های خود کرده و در سنین ۵ تا ۱۲ سال نیز حدود ۳۵ درصد افراد مشمول اقدام به واکسیناسیون خود کرده اند.
وی با تحلیل شرایط کرونایی آذربایجان شرقی، گفت: هم اکنون با وجود اینکه در موج ششم کرونایی قرار گرفته ایم اما حرکت از قله این وضعیت به سمت پایین شروع شده است که بر همین مبنا تعداد مراجعات سرپایی به مراکز بیمارستانی و درمانگاهی استان کاهش یافته و به تبع آن تعداد بستری ها نیز رو به کاهش گذاشته است، اما در زمینه تعداد فوتی ها آمارها نسبت به پیک موج ششم به تدریج در حال نزول است که شدت آن چندان آشکار نیست.
نقی پور با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط آحاد مردم و توجه بیشتر بر لزوم واکسیناسیون، یادآور شد: تداوم این رعایت ها می تواند تعداد فوتی های ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهد.
وی تعداد بستری های حال حاضر کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی را ۳۹۳ نفر اعلام کرد که این آمار در روز گذشته ۴۲۲ نفر بود.
نقی پور ادامه داد: از مجموع بستری های کرونایی شبانه روز جاری تعداد ۱۶۶ نفر در بخش های ویژه بستری هستند که وضعیت عمومی تعداد ۴۵ نفر از آنها چندان مساعد نیست و بدحال هستند.
به گفته وی درحال حاضر تعداد ۲ شهر آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز کرونایی، ۱۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۷ شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه بر اساس تصمیم ستاد استانی و ملی مقابله با کرونا مراکز تجمیعی واکسیناسیون در ایام تعطیلات نوروزی نیز دایر بوده و به ارایه خدمات خواهند پرداخت، گفت: برنامه سلامت نوروزی توسط معاونت های مختلف دانشگاه و همکاری روابط عمومی برای تعطیلات نوروزی پیش بینی شده است که طی آن مراکز تجمیعی از ساعت ۸ الی ۱۹ همه روزه آماده ارایه خدمات به مردم استان خواهند بود.
نقی پور با تاکید بر اینکه کنترل مرزهای زمینی و هوایی آذربایجان شرقی در تعطیلات نوروزی شدت خواهد یافت، اظهار داشت: مرزهای جلفا با جمهوری خودمختار نخجوان و مرز نوردوز با جمهوری ارمنستان و نیز فرودگاه بین المللی تبریز در این ایام توسط تیم های مراقبتی دانشگاه علوم پزشکی کنترل می شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار