وزیر کشور:

دولت فقط وظیفه سرمایه گذاری در پروژه‌های مربوط به مناطق محروم را دارد

1400/12/23 - 17:21 - کد خبر: 60351
احمد وحیدی

نصر:  وزیر کشور با تاکید بر موارد مطرح شده در اصل ۴۴ قانون اساسی و الزام افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و کاهش این بار از دوش دولت، گفت: بر طبق  این اصل، دولت به جز موارد استثنا نمی‌تواند در پروژه‌ها سرمایه گذاری کند و فقط وظیفه سرمایه گذاری در پروژه‌های مربوط به مناطق محروم را دارد.

به گزارش نصر، احمد وحیدی یکشنبه شب، ۲۲ اسفندماه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی و ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی که در محل استانداری برگزار شد، در پاسخ به درخواست‌های مسئولان برای تخصیص اعتبار دولتی جهت تکمیل پروژه‌های استان، خاطرنشان کرد: دولت اگر پول داشته باشد، قطعا اعتبار تخصیص می‌دهد اما وقتی پول ندارد و نمی‌تواند سرمایه گذاری کند، بهتر است پروژه‌ها تنها با مشارکت سرمایه گذاران خصوصی اجرایی شود.   
به گزارش ایسنا، وی افزود: پروژه‌ها باید جوری تعریف شوند که برای سرمایه گذاران خصوصی سودآور باشند و دولت نیز در این راستا می‌تواند وظایفی چون تضمین، حمایت از سرمایه گذار و یا پیدا کردن سرمایه گذار را برعهده بگیرد اما خودش سرمایه گذاری نکند.
وی با بیان این‌که تا جایی که دولت بتواند به پروژه‌ها ورود می‌کند، بر لزوم همکاری بانک‌های مختلف در پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران تاکید کرد.
وحیدی گفت: اختیارات وزارتخانه‌ها به استان‌ها واگذاری شده است و اکنون خود مجموعه مسئولان استانی، توان تصمیم گیری بر مسائل استان خود را دارند. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت خطرناک آذربایجان شرقی در حوزه رشد تصادفات و تلفات جاده‌ای، اظهار کرد: بر اساس اعلام مراجع ذی ربط، عمده تصادفات سطح جاده‌های استان بین ساعت‌های ۱۸ تا ۲۲ شب انجام می‌گیرد. بر این اساس لازم است تا محدودیت تردد برای کامیون‌ها و خودروهای باربری در این محدوده ساعت طی ایام عید نوروز اتخاذ شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وظیفه مجموعه مسئولان استانی این است که آذربایجان شرقی را به نقطه آرمانی خود نزدیک کنند تا این منطقه به عنوان آرمان‌ کشورهای منطقه مطرح شود.  
وزیر کشور افزود: کشورهای دیگر باید وقتی تبریز را می‌بینند، این شهر را محور صادرات، فرهنگ، صنعت، اقتصاد و ... بدانند و این امر جز به دست مسئولان اجرایی نمی‌شود. 
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی باید به نقطه اوج خود برسد و این امر نیازمند حرکتی پرشتاب است.
وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی باید در تمامی شاخص‌های کشوری جزو استان‌های رده اول باشد، ادامه داد: پرکاری، تلاش، صنعت و کشاورزی در این استان موج می‌زند و ظرفیت‌های ارزشمندی در حوزه‌های مختلف آذربایجان شرقی وجود دارد که با داشتن آن‌ها باید به جایگاه اصلی خود دست یابد.
وحیدی گفت: کمربند همتی که مسئولان استان بسته‌اند با فکر، خلاقیت، ابتکار و بدون وابستگی به تهران باید ادامه یابد و منجر به توسعه و گسترش استان شود.
بر اساس این گزارش، مواردی چون پیگیری تخصیص اعتبار برای خط کشی جاده‌های استان، پیگیری صدور مجوز از جلسه شورای ماده ۱۶ برای جمع آوری معتادان متهاجر استان، حل مشکل ناقص بودن راه آهن تبریز-میانه و ... از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار