شجاعت، سخاوت و زیبایی؛ ویژگی‌های بارز حضرت علی اکبر(ع)

1400/12/23 - 10:04 - کد خبر: 60321
عکس

نصر: ۱۱ شعبان، سالروز تولد شبیه‌ترین انسان از لحاظ صورت و سیرت به پیامبر خیر و برکت محمد مصطفی(ص) است، جوانی که سرو بوستان ایستادگی، زیباترین گل باغ حسین(ع)، رعنا و رشید، یادگار علی(ع) و گلستانی از زیباترین گل‌های فداکاری است.

به گزارش نصر، ماه شعبان، ایام شادی و سرور اهل‌بیت پیامبر(ص) است، یازدهم شعبان نیز سالروز ولادت گل هاشمی و جوان کربلا، حضرت علی اکبر(ع) است؛ حضرت علی اکبر(ع) فرزند بزرگ امام حسین(ع) در سال ۳۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. مادر بزرگوار وی، لیلا دختر ابی مره است. لیلا برای امام حسین(ع) پسری آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه‌ترین کس به رسول خدا، رویش روی رسول و گفت‌وگویش گفت‌وگوی رسول خدا بود، هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت، بر چهره‌ی پسر لیلا می‌نگریست، تا آنجا که پدر بزرگوارش می‌فرماید «هرگاه مشتاق دیدار پیامبر(ص) می‌شدیم به چهره او می‌نگریستیم».
روز عاشورا زمانی که اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد، امام حسین(ع) روی بر آسمان گرفت و گفت «اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه...»پروردگارا! شاهد باش، پسری را به میدان می‌فرستم، که شبیه ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول تو است و هر زمان دلمان برای پیامبرت(ص) تنگ می شد نگاه به وجه این پسر می کردیم».
گرچه زندگی حضرت علی اکبر(ع)، چندان در تاریخ نوشته نشده اما همین مقداری که بیان شده است، حاکی از روح بلند، بزرگواری، تقوا، ادب و دیانت او است. 
علی اکبر(ع) جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت، خلق و خوی و صباحت رخسار بوده و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابی طالب(ع) به ارث برده و جامع کمالات و محاسن بود.

زندگی حضرت علی اکبر(ع) چندان به قلم تحریر نیامده است
یک استاد دانشگاه تبریز در خصوص زندگینامه حضرت علی اکبر(ع) به ایسنا می‌گوید: زندگی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و به تبع آن فرزندان امام حسین(ع)، تحت تاثیر حاکمیت بنی امیه مورد غفلت واقع شده و چندان تفصیل و موضوعاتی در مورد زندگی آنها و به‌ویژه زندگی حضرت علی اکبر(ع) به‌عنوان فرزند بزرگ امام حسین(ع) ارائه نشده است.
رضا محمدعلیزاده ادامه می‌دهد: چندان اطلاعی از جزئیات زندگی آنها نداریم و به جز برخی روایات و شواهدی که در کتب تاریخی وجود دارد، بقیه در سایه‌سار دیگر اتفاقات تاریخی قرار گرفته و چندان توجهی نشده است؛ بنابراین ما در مورد جزئیات زندگی حضرت علی اکبر(ع) نمی‌توانیم چندان به تفصیل سخن بگوییم.
او اضافه می‌کند: براساس نقل‌های مشهور، ۱۱ شعبان مصادف با روز ولادت ایشان است و این مهم در میان نقل‌ها در کتب تاریخی و شیعی وجود داشته و مورد پذیرش واقع شده است و اختلافی در آن نیست. 
او خاطرنشان می‌کند: نقل‌ها و گزارش‌های مختلفی در مورد زمان شهادت ایشان در ۱۸، ۱۹، ۲۵ و ۲۸ سالگی ذکر شده است اما معروف‌ترین آن میان علما و تاریخ‌دانان شیعی، ۲۵ سالگی‌ است.
محمدعلیزاده یادآور می‌شود: در رابطه با نحوه‌ی زندگی ایشان در کودکی و نوجوانی چندان چیزی در دسترس نیست اما براساس آنچه که از زندگی امام حسین(ع) وجود دارد، ایشان زیر نظر فردی مانند امام حسین(ع) که در تقوا، پرهیزکاری، شجاعت و سخاوت شهره‌ی زمان خود بودند، تربیت شده و از او متأثر می‌شود و در زندگی بزرگسالی نیز خود را نشان می‌دهد. 

شجاعت، سخاوت و زیبایی؛ ویژگی‌های بارز حضرت علی اکبر(ع)
او بیان می‌کند: در مورد اوصاف ایشان در سنین جوانی از بنی امیه و معاویه نقل‌هایی وجود دارد که دلالت بر شجاعت، سخاوت و زیبایی ایشان است. 
او همچنین تاکید می‌کند: امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع) را شبیه‌ترین مردم به پیامبر اکرم(ص) از نظر زیبایی صورت، ساختار بدن، خلقی و اخلاقی بیان کرده‌اند که مطالب مهمی در این سخن نهفته است؛ اینکه یک فرد در زمان خودش شبیه‌ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) باشد، نشان می‌دهد که یگانه‌ی زمان خود می‌باشد.
این استاد دانشگاه تبریز در رابطه با ویژگی‌های حضرت علی اکبر(ع) می‌گوید: شجاعت ایشان در واقعه‌ی کربلا حتی بیشتر از حضرت عباس(ع) خود را نشان می‌دهد؛ ایشان اولین فردی از قوم بنی‌هاشم بودند که به میدان نبرد رفتند و شجاعت ایشان را بنی‌هاشم، اصحاب امام حسین(ع) و دشمنان مشاهده کردند که در تاریخ به وضوح آمده است. 

حضرت علی اکبر(ع)؛ اولین داوطلب حضور در واقعه‌ی عاشورا در میان ‌قوم بنی‌هاشم
او با بیان اینکه ایشان در شرایطی این چنین شجاعت را از خود نشان دادند که جوان بوده و سن بالایی نداشتند، اظهار می‌کند: علم، بصیرت و نگاه عمیق ایشان در واقعه‌ی کربلا و سخنان و گزاره‌های ایشان نشان از بصیرت بالا و عمق نگاه حضرت دارد.
او همچنین متذکر می‌شود: ایشان در میان قوم بنی‌هاشم اولین داوطلب حضور در واقعه‌ی عاشورا بودند که این نشان از فراست و بصیرت ایشان دارد؛ اینگونه نیست که امام حسین(ع) برای اثبات حقانیت سخن خود از غیر خودی هزینه کرده باشد، ایشان برای اثبات سخن خود از خود و خانواده‌شان مایه گذاشتند. 
محمدعلیزاده ادامه می‌دهد: زندگی حضرت علی اکبر(ع) با اوصافی که برای ایشان ذکر شده است، از جمله علم و دانش به دین، شجاعت، سخاوت و زیبایی در کنار ایثار و فداکاری قرار می‌گیرد که این ایثار و فداکاری در چنین سنی بسیار مهم است چراکه اکثر انسان‌ها در جوانی مشغول لذت‌ها و سرخوشی‌های خود هستند.

جوانان، علی اکبر(ع) را الگوی خود قرار دهند
او بیان می‌کند: این مهم نشان می‌دهد که ایشان زیبا زندگی کرده و تقوا را رعایت کردند نه اینکه از دنیا بی‌بهره باشند؛ حتی در نقل‌هایی که از واقعه‌ی عاشورا به رفتارهای خلقی ایشان از جمله عطر زدن، زیبایی لباس و شانه کردن مو نیز اشاره شده است و علاوه بر آن، چنان با تقوا زندگی کردند که هر لحظه آماده‌ی مرگ بودند و ترسی نداشتند.
او همچنین تاکید می‌کند: جوانان نیز باید ایشان را الگو خود قرار دهند؛ اگر جوان باشیم باید بیشتر مراقب خودمان باشیم که این چنین امتحاناتی بسیار هستند و باید انتخاب درست را انجام داد که هرکسی آماده نباشد، خود را می‌بازد.
انتهای پیام/

پژوهشیار