معاون وزیر بهداشت؛

جهت‌گیری فناورانه دانشگاه‌های علوم پزشکی حل مشکلات منطقه‌ای باشد

1400/12/21 - 11:16 - کد خبر: 60242
یونس پناهی

نصر: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جهت گیری برنامه های علمی و تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بر حل مشکلات منطقه ای استوار شود.

به گزارش نصر، یونس پناهی روز شنبه در گفت وگویی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تمامی برنامه های فناورانه دانشگاه ها حمایت می کند، افزود: بر همین مبنا معاونت تحقیقات و فناوری وزارتخانه نگرش های مثبتی نسبت به این نوع فعالیت ها دارد و اولویت اصلی ما بر پشتیبانی از طرح های فناورانه که منجر به تولید ثروت شود، نهفته است.
وی ارایه برنامه های میان مدت و بلندمدت از سوی دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای اولویت بندی های نهایی را از جمله برنامه های اصلی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام و اضافه کرد: در این راستا دانشگاه ها باید توانمندی های خود را اعلام کنند تا قطب بندی های لازم در رشته ها و بخش های گوناگون از سوی معاونت تحقیقات و فناوری به انجام برسد.
پناهی اظهار داشت: حمایت از تولید فرآورده های فناورانه مورد نیاز در حوزه سلامت اعم از داروئی، تجهیزات و لوازم مورد نیاز علم پزشکی و خدمات این حوزه جزو دستورکارها و رئوس برنامه های وزارت قرار دارد و مراکز دانشگاهی باید در این زمینه نسبت به بازتعریف ماموریت  های خود اقدام نمایند تا حمایت های لازم صورت بگیرد.
وی خواست اصلی دولت سیزدهم از فعالان علمی و تحقیقاتی را انجام پژوهش های کاربردی دانست و ادامه داد: باید توجه داشت که پژوهش هایی در زمان حاضر ارزش دارد که خریدار و مشتری داشته و نتیجه‌ آن دردی از دردهای جامعه را درمان کند.
پناهی با بیان اینکه پژوهش‌ها باید به دانشی تبدیل شوند که نیازهای جامعه خود را تامین می‌کنند و این جزو سیاست جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، یادآور شد: درصد قابل توجهی از هزینه‌های تحقیقاتی را به سمت پژوهش مسئله محور باید سوق دهیم تا مشکلی از مردم رفع شود.
وی به موضوع جوانی جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: جوانی جمعیت و سلامت خانواده موضوعی است که بسیار باید روی آن کار کرد، زیرا که روند جوانی جمعیت کاهشی است و این مهم باید دغدغه‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ و موثر در تولید فراورده های علمی و پژوهشی یاد کرد و افزود: این دانشگاه به دلیل برخورداری از دانشکده های مختلف، مراکز رشد و تحقیقاتی در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است که باید بر اساس همین جایگاه مورد حمایت و پشتیبانی مالی و فکری قرار بگیرد.
پناهی نیروی انسانی متبحر و متخصص و نیز دشتن زیرساخت های مناسب حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی را از دیگر توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی تبریز برشمرد که می تواند در سطح کلان کشوری و منطقه ای به عنوان قطب تعریف شده و فعالیت های خود را گسترش دهد.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
این دانشگاه  ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.  
پژوهشکده های زیست پزشکی شامل ریزفناوری های داروئی، علوم تغذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی، سلول های بنیادی و بازساختی، بالینی، سالمندی، مدیریت سلامت، کاربردی دارویی و  تحقیقات دانشجویی، طب فیزیکی و توان بخشی از جمله قابلیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شمار می رود.  
معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل مدیریت های توسعه و ارزیابی تحقیقات، اطلاع رسانی پزشکی، امور عمومی و توسعه و فناوری سلامت است که مراکز رشد واحدهای دارویی، بیوتکنولوژی داروئی، فناوری تجهیزات پزشکی، نوآوری و شتابدهی سلامت و  توسعه فناوری سلامت از زیرمجموعه های این معاونت به شمار می روند.
انتهای پیام/

پژوهشیار