گزارش/

بلاتکلیفی ۱۰ ساله سد شهید مدنی/ سدی که آب دارد آب‌بند ندارد

1400/12/21 - 10:58 - کد خبر: 60238
عکس

نصر: ۱۰ سال از افتتاح سد شهید مدنی می‌گذرد اما هم‌چنان این پروژه تشنه اعتبار بوده و آبگیری‌ و تکمیل آن نیازمند تامین اعتبار کافی است.

به گزارش نصر، ۱۰ سال از افتتاح پروژه سد شهید مدنی تبریز می‌گذرد اما تاکنون آبگیری آن انجام نشده و تشنه اعتبار است. این همان پروژه‌ای است که کنترل سیلاب، ارتقای کیفیت آب رودخانه آجی چای و احیای دریاچه ارومیه جزو اهداف آن است.
با وجود اینکه در دولت جدید، آبگیری سد شهید مدنی تبریز جزو طرح‌های اولویت دار قرار گرفته است اما در حال حاضر آبگیری سد شهید مدنی تبریز، به یک رؤیا تبدیل شده و انتظار سه ساله برای آبگیری آن، رقم می‌خورد.
سد شهید مدنی در شهرستان تبریز بر روی رودخانه آجی چای در فاصله ۵ کیلومتری شمال شهر تبریز واقع شده و امکان ذخیره سازی ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب را دارد و تاکنون یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار، صرف این پروژه شده است اما نیازمند ۹ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال اعتبار است.

کنترل سیلاب و ارتقای کیفیت آب رودخانه آجی چای
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اهداف اصلی طرح شهید مدنی، کنترل سیلاب، ارتقای کیفیت آب رودخانه آجی چای و احیای دریاچه ارومیه است.
یوسف غفارزاده در رابطه با اقدامات لازم برای آبگیری سد شهید مدنی توضیح داد: احداث سد شهید مدنی و سازه‌های وابسته آن، در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسیده است و آماده آبگیری می‌باشد.
اهداف اصلی طرح شهید مدنی، کنترل سیلاب، ارتقای کیفیت آب رودخانه آجی چای و احیای دریاچه ارومیه است
وی افزود: لیکن پیش نیاز آبگیری سد، آماده سازی مخزن سد می‌باشد که عمده اقدامات انجام گرفته، تکمیل خرید اراضی محدوده دریاچه سد، تکمیل احداث راه‌های جایگزین داخل مخزن سد، تکمیل جابجایی بخش‌هایی از طرح آبرسانی از سد نهند به تبریز، تکمیل جابجایی خطوط برق داخل مخزن و احداث دایک‌های حفاظتی است.
غفارزاده ادامه داد: اقدامات و پیگیری‌های متعددی برای تأمین اعتبار لازم برای اجرای کارهای باقی مانده صورت گرفته است که به پیگیری تخصیص اعتبارات در سفرهای استانی هیئت دولت و دو بار تصویب تکمیل طرح در هیئت دولت و هم‌چنین امضای تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبارات لازم برای آبگیری می‌توان اشاره کرد.

پیگیری تخصیص اعتبارات از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: پیگیری تخصیص اعتبارات از طریق نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اقدام برای جذب سرمایه گذاران مختلف برای تکمیل طرح، اقدام برای تفاهم با شهرداری تبریز برای سرمایه گذاری برای تکمیل طرح، استفاده از وام بانک توسعه اسلامی، پیگیری اخذ مجوز برای استفاده از تسهیلات ماده ۵۶، پیگیری برای استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری چین در طرح و در نهایت پیگیری استفاده از ظرفیت تأمین اعتبارات از طریق تهاتر نفت، از جمله اقداماتی است که برای تأمین اعتبار لازم برای کارهای باقی مانده صورت گرفته است.
وی بیان کرد: خوشبختانه در دولت جدید، اتمام و آبگیری سد شهید مدنی جزو طرح‌های اولویت دار وزارت نیرو مشخص شده و مقرر است ظرف مدت دو یا حداکثر سه سال، کارهای باقی مانده اتمام و سد آبگیری شود.

آبگیری سد شهید مدنی جزو مصوبات هیئت دولت است
غفارزاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر علل تأخیر در آبگیری سد شهید مدنی توضیح داد: آبگیری سد شهید مدنی جزو مصوبات هیئت دولت می‌باشد و هم‌چنین بر اساس تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه، آبگیری سد شهید مدنی صرفاً برای دریاچه ارومیه مورد تصویب قرار گرفته است.
وی ادامه داد: به دلیل تخصیص ناچیز اعتبارات برای تکمیل طرح توسط سازمان برنامه و بودجه پس از سال ۱۳۹۳، آبگیری طرح تاکنون محقق نشده است.

مقرر شده است ظرف مدت دو یا حداکثر سه سال، کارهای باقی مانده سد اتمام و آبگیری شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی افزود: هم‌چنین در مرداد ماه ۱۳۹۸، طی تفاهم نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه، مقرر گردید اعتبار یک هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال برای آبگیری مرحله اول سد شهید مدنی اختصاص یابد که آن هم محقق نشد.
وی گفت: اعتبارات هزینه شده یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال است که در این میان، اعتبارات مورد نیاز، ۹ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال می‌باشد.
غفارزاده افزود: سد شهید مدنی در شهرستان تبریز بر روی رودخانه آجی چای در فاصله ۵ کیلومتری شمال شهر تبریز واقع شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: روستای ونیار به طور کامل و بخشی از روستاهای پاکچین سفلی و سولوجه و بخشی از شهر خواجه در محدوده مخزن سد واقع شده است.
وی بیان کرد: تمامی واحدها و اراضی روستای ونیار در سال ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۳ تملک گردیده و واحدهای مورد نیاز شهر خواجه و روستای سولوجه خریداری گردیده و فقط واحدهای محدود باقی مانده در روستای پاکچین در آینده تملک خواهد گردید.
استفاده از ظرفیت مشاوران داخلی و خارجی
غفارزاده در رابطه با تدابیر اندیشیده شده برای آبگیری سد شهید مدنی گفت: برای انجام مطالعات سد شهید مدنی از ظرفیت‌های مشاوران داخلی و خارجی استفاده شده است و تمام جوانب احداث طرح، مورد مطالعه قرار گرفته و همان‌طور که مطرح شد در دولت جدید، آبگیری سد شهید مدنی جزو طرح‌های اولویت دار قرار گرفته است.
وی در پایان افزود: بر اساس تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه، آبگیری سد شهید مدنی صرفاً برای دریاچه ارومیه مورد تصویب قرار گرفته است و این امر با اجرای سیاست‌های خاص در بهره‌برداری سد و مدیریت آب رودخانه آجی چای انجام خواهد شد.
بودجه مناسب در سال آینده
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در سال جاری با پیگیری‌های انجام گرفته، خط لوله نهند از مخزن سد شهید مدنی خارج شده و حدود ۳ کیلومتر از آن باقی مانده است.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی ادامه داد: در سال آینده بودجه مناسبی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
آبگیری سد شهید مدنی تبریز با گذشت ۱۰ سال از افتتاح آن، هنوز انجام نیافته بدین گونه که به دلیل تخصیص ناچیز اعتبارات برای تکمیل این طرح، توسط سازمان برنامه و بودجه پس از سال ۱۳۹۳، آبگیری این طرح تاکنون محقق نشده و نیازمند ۹ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال اعتبار است.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/

پژوهشیار