وزیر ارتباطات گفت:

ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای ترانزیت دیتا

1400/12/19 - 22:10 - کد خبر: 60198
عیسی زارع پور

نصر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه عوامل برای اینکه کشور ما به «هاب» منطقه‌ای ترانزیت دیتا تبدیل شود، فراهم است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم؛ اخیراً از نقشه راه عملیاتی شدن چنین ظرفیتی رونمایی کردیم.

‌به گزارش نصر، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات در پست اینستاگرامی خود درباره ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به قطب ترانزیت دیتا نوشت: یکی از مسائل مغفول‌مانده در حوزه ارتباطات، استفاده بهینه از ظرفیت خدادادی کشورمان برای ترانزیت دیتاست.
وی افزود: ترانزیت داده بین غرب و شرق دنیا از طریق خاک کشور ما مزیت‌های ویژه‌ای برای کشورهای همسایه دارد که مهم‌ترین آن‌ها کاهش زمان پینگ ۲۰ تا ۳۰ میلی ثانیه ناشی از کوتاه شدن فاصله تا مراکز داده در اروپا است. همچنین امکان تعمیر و بازیابی خرابی مسیرهای فیبر در کوتاه‌ترین زمان نسبت به مسیرهای دریایی مثل دریای عمان، خلیج عدن و کانال سوئز است.
زارع‌پور افزود: به عبارتی همه عوامل برای اینکه کشور ما به «هاب» منطقه‌ای ترانزیت دیتا تبدیل شود، فراهم بوده و بدیهی است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم. اخیراً از نقشه راه عملیاتی شدن چنین ظرفیتی رونمایی کردیم.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: با اجرای این طرح، پایداری خدمات ترانزیت کشور و سهم ما از ترانزیت ارتباطات در منطقه افزایش و شــرایط رقابتی برای ارائه خدمات ترانزیت دیتا بـه کشورهای همسایه بهبود خواهد یافت. همچنین ظرفیت ترانزیت داده از مرزهای شمال غربی به مرزهای غربی، شرقی و جنوبی کشور ایجاد خواهد شد.
زارع‌پور تصریح کرد: با اجرای این طرح و تدویـن چهارچـوب تعرفـه پیشـنهادی بـرای ارائـه مدل‌های فـروش جدید از جملـه عمده‌فروشی و فروش بلندمدت دیتا به اپراتورهای فعال در منطقه، خدمات ترانزیت دیتا بر اساس تقاضا در کوتاه‌ترین زمان ممکن برقرار خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون قـراردادهای جدید ترانزیت بین‌المللـی دیتا منعقد شده است و در همین مدت کوتاه، ۴۰ درصد به ترانزیت ترافیک از خاک کشورمان افزوده شده است. اجرای این طرح، ضمن تضمین پایدار ترافیک مصرفی کشور، گام بلندی دیگری برای تکمیل حلقه‌های اقتصاد دیجیتال در ایران عزیز ماست.
انتهای پیام/

پژوهشیار