خبر/

رتبه دوم کشوری آذربایجان‌شرقی در رفع تداخلات اراضی کشاورزی

1400/12/19 - 11:40 - کد خبر: 60166
عکس

نصر: در جلسه کمیسیون رفع تداخلات اراضی آذربایجان‌شرقی اعلام شد که این استان در رفع تداخلات اراضی کشاورزی، رتبه دوم کشوری را دارد.

به گزارش نصر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر در این نشست گفت: در استان ما سه هزار و ۹۰ پلاک ثبتیی در اراضی کشاورزی وجود دارد که از این تعداد حدود یک هزار و ۲۳۴ پلاک دارای تداخل شناسایی شده است.
اکبر فتحی با بیان این که از این تعداد برای ۹۹۰ پلاک قرارداد رفع تداخل امضا شده است، ادامه داد: ۲۴۰ پلاک باقیمانده نیز در شش ماهه اول سال آینده رفع تداخل خواهد شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تشکیل قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی گفت: طبق تاکید رئیس جمهور مبنی بر سند دار کردن اراضی کشاورزی در تمامی استان ها، جلسات این قرارگاه هر هفته یک روز به صورت منظم برگزار می شود.
وی افزود: آذربایجان شرقی در زمینه صدور اسناد برای اراضی کشاورزی جزء استان های پیشتاز کشور بوده و در این خصوص استفاده از ظرفیت های نظام مهندسی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی در صدور اسناد کشاورزی مورد توجه است و به همین منظور تفاهم نامه‌ای نیز با نظام مهندسی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی منعقد شده است و با ایجاد فضای همکاری کار صدور اسناد تسریع می‌شود.
فتحی تشریح کرد: از آنجا که بیشتر دعاوی حقوقی کشاورزان، مربوط به نداشتن سند مالکیت است، با صدور سند مالکیت اختلافات و مشکلات حقوقی کشاورزان نیز حل و از تغییر کاربری خاک های حاصلخیز و مناسب برای کشاورزی جلوگیری خواهد شد.
وی افزود: موضوع رفع تداخلات اراضی و همچنین اجرای کاداستر (حدنگاری اراضی) و به دنبال آن سنددار کردن اراضی کشاورزی جزو اقدامات اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی است که با توجه تشکیل قرارگاه جهادی ویژه، این اقدامات در استان با جدیت دنبال می‌شود.
موسی خلیل الهی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی هم در این جلسه با بیان اینکه سند دار کردن اراضی کشاورزی تقاضا محور است، گفت: در این نشست قرار شد از طریق نظام صنفی کشاورزی فرهنگ سازی شود تا مردم و کشاورزان با مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک برای درخواست اسناد کشاورزی برای اراضی زراعی شان ترغیب شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار