یک کارشناس بازار سرمایه؛

بحران اوکراین برای اقتصاد ایران فرصت است/ شرایط بورس در بهار 1401 بهتر می‌شود

1400/12/18 - 17:05 - کد خبر: 60141
عکس

نصر: مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی تاثیرات جنگ میان اوکراین و روسیه بر اقتصاد ایران پرداخت و گفت: بحران اوکراین برای اقتصاد ایران فرصت ایجاد کرده است.

به گزارش نصر، مهدی ساسانی در گفت‌وگویی، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: نسبت به هفته‌های گذشته، بازار شرایط مطلوب‌تری را سپری می‌کند و اتفاقات رخ داده اگرچه برای برخی کشورها شرایط بدی را رقم زده، اما بحران اوکراین برای اقتصاد ایران فرصت ایجاد کرده است.
وی افزود: با توجه به تحولات رخ داده، قیمت‌های جهانی رشدهای خوبی را تجربه کرده‌اند که این رشدها می‌توانند در فاصله زمانی دو، سه ماهه خود را در صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان بدهد. مس، روی، نفت، مشتقات نفتی و همه کامودیتی هایی که شرکت‌های ما به عنوان صادرکننده محصولات می‌توانند از آن بهره ببرند با رشدهای قابل توجهی مواجه شده‌اند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تصویب بندهایی از لایحه بودجه، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه در حال تصویب است که برخی از بندهای آن، افزایش شفافیت در اقتصاد کشور را به دنبال دارد. در این شرایط، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند بهتر تصمیم بگیرند و بررسی‌های لازم را داشته باشند.
ساسانی ادامه داد: هر چقدر که جلوتر می‌رویم، شفافیت ها بیشتر و شرایط می تواند برای بازار سرمایه بهتر شود. با تصویب لایحه بودجه، می توان بررسی‌های کلی را از صنایع مختلف به عمل آورد و شرایط بنیادی آنها را مورد بررسی قرار داد.
وی در پاسخ به این سؤال که «بورس در روزهای آینده چه خواهد شد؟»، گفت: به صورت سنتی، طی سال‌های اخیر اسفندماه معمولاً ماه پر عرضه‌ای بوده که بهانه‌های مختلفی هم برای آن وجود دارد، اما پس از پایان سال و در ایام عید شاهد بازاری مثبت با حجم معاملات کمتر بودیم. در نیمه نخست فروردین هر سال شاهد معاملات مثبت و ملایمی بودیم. پیش‌بینی می‌شود این روند امسال هم برقرار باشد.
این کارشناس اقتصادی به تشریح تأثیرات جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد ایران پرداخت و عنوان کرد: فراگیر بودن و ادامه دار بودن جنگ میان اوکراین و روسیه می تواند یک سری تأثیراتی بر روی اقتصاد ایران و جهان داشته باشد. همچنین آتش‌بس میان دو کشور هم تأثیرات دیگری خواهد داشت. ما باید به عنوان کشور همسایه و کشوری که با دو کشور مراودات مالی دارد، تحولات آنها را بررسی کنیم.
ساسانی یادآور شد: ایران واردکننده برخی مواد غذایی از اوکراین و روسیه است که اگر این واردات صورت نگیرد، می تواند در ماه‌های آینده تأثیراتی بر روی زنجیره غذایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه مذاکرات دیگر مقوله تأثیرگذار بر روی بازارهای مالی در ایران است، اظهار داشت: اگر مذاکرات به توافق ختم شود، کیفیت آن می تواند بر روی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی فعالان بازارها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در بهار 1401 شرایط نسبتاً خوبی را شاهد باشیم و بازار سرمایه با رشد ملایمی همراه شود و سهامداران بتوانند از گروه‌های دارای ظرفیت سودهای معقولی کسب کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار