مدیر رویداد ایران ریتل شو ۲۰۱۹:

صنعت خرده فروشی از جذابیت لازم برای ورود به حوزه دانش‌بنیان برخوردار است

1398/08/18 - 16:42 - کد خبر: 6008
ایران رتیل

نصر: صنعت خرده فروشی امروز به عنوان یک علم و تخصص محسوب شده و از جذابیت لازم برای ورود به حوزه دانش‌بنیان برخوردار است.

مدیر رویداد ایران ریتل شو ۲۰۱۹:

صنعت خرده فروشی از جذابیت لازم برای ورود به حوزه دانش‌بنیان برخوردار است

صنعت خرده فروشی امروز به عنوان یک علم و تخصص محسوب شده و  از جذابیت لازم برای ورود به حوزه دانش‌بنیان برخوردار است

مدیر نخستین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته (ایران ریتل شو ۲۰۱۹) ، در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام مطلب فوق  گفت: صنعت خرده‌فروشی به‌ عنوان یک صنعت رو به رشد از جذابیت لازم برای ورود و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حوزه دانش بنیان کشور برخوردار است.

شاهرخ کشاورز در آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته (Irℜn R↔tℜ→l Sh↵w 2019) ، هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد یک فضای مناسب به منظور تجمیع تمام عوامل و دست اندرکاران این صنعت در کنار یکدیگر و برگزاری جلسات مستقیم بین زنجیره تامین و عوامل موثر در ساخت و بهره‌برداری مدیریت این صنعت عنوان کرد.

وی افزود: ما سالها است که در حوزه دانش‌افزایی این صنعت در حال کار هستیم به طوری که در ۱۰ سال گذشته یک مجله تخصصی برای این صنعت منتشر کردیم. ضمن اینکه کنفرانس‌ها و ورکشاپ‌های بین‌المللی داشتیم و جایزه مراکز خرید ایران را اهدا کردیم.

مهندس کشاورز با بیان اینکه، امسال ریتل شو با حضور ۶۰ شرکت که تعدادی از آنها دانش بنیان و استارتاپ ها هستند در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، افزود: تنها حلقه مفقوده صنعت خرده فروشی برگزاری یک نمایشگاه با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف این صنعت بود که امسال موفق شدیم این نمایشگاه را برگزار کنیم.

وی در خصوص ظرفیت های موجود برای حضور شرکت های دانش بنیان و استارتاپ‌ها برای ورود به عرصه مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته گفت: همانطور که می دانید تعداد بسیار زیادی فروشگاه‌های زنجیره ای به صورت روزمره در جای جای کشور در حال افتتاح است لذا این صنعت بزرگ به لحاظ شکلی نیازمند تسلط به مغز افزار و نرم افزار است.

مدیر ایران ریتل شو ۲۰۱۹ با تاکید براینکه، در عرصه کالا و خدمات کشور در حال گذار از دوران سنت به مدرنیته است، افزود: بازارها یا فروشگاه‌های تجاری در سطح خیابان های شهر که از گذشته محل عرضه ارائه خدمات فروش کالا و خدمات بوده‌اند به صورت کلی با یکسری محدودیت های ذاتی از جنس امنیت، پارکینگ یا آب و هوا مواجه هستند که مراکز خرید بزرگ این محدودیت‌ها را به صورت مناسب برطرف کرده‌اند.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه فروشگاه زنجیره ای موضوع تخفیف و نظارت بر کیفیت محصول را در خدمات رسانی خود لحاظ کرده اند.

کشاورز ادامه داد: لذا اینجا جایی است که از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان انتظار می رود که به این فضا ورود کنند و نیازهای این صنعت را شناسایی و مرتفع کنند.

وی در ادامه، یکی از مشکلات فعلی بخشی از جامعه استارتاپی را ارائه خلاقیت بر اساس تفکرات شخصی، بدون در نظر گرفتن نیازهای بخش‌های مختلف اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: یک استارتاپ بعد از دو تا سه سال تفکر یک چیزی را خلق می کند و الزاما تصور می کند که آن بهترین اتفاقی است که افتاده در صورتی این اشتباه است، آنها باید بیایند داخل این فضا و تعامل خود را با فعالان این صنعت بیشتر کنند و نیازهای آنها را بشناسند و برای این نیازها راه حل ارائه کنند.

کشاورز اظهار داشت: ما در طول سالهای اخیر این ظرفیت را ایجاد کردیم که جوانان مستعد ما با مدیران صنعت خرده فروشی ارتباط رو در رو برقرار کنند و مدیران این صنعت از قابلیت های مغزافزاری برای ارتقاء و تجاری سازی دانشی که دارند استفاده کنند.

وی در خصوص اینکه اکنون چه ظرفیت هایی در صنعت خرده فروشی برای ورود شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها برای ورود به این حوزه وجود دارد گفت: اکنون استارتاپ ها و حوزه دانش بنیان کشور می تواند در حوزه پرداخت های آنلاین، مدیریت پارکینگ، مدیریت فضاها و مشاعاتی که بین چندین نفر مشترک است، محاسبه میزان شارژ و انواع و اقسام تجهیزات مورد نیاز این صنعت ورود کنند.

وی با اشاره به مزیت های فراوانی که در حوزه صنعت خرده فروشی وجود دارد و شرکت های دانش بنیان واستارتاپ‌ها می توانند از آن بهره مند شوند گفت: به دلیل اینکه گردش مالی مراکز خرید و فروشگاه های زنجیره ای بسیار بالا است و اینها بر مبنای نیازشان آماده هزینه کردن برای موضوعات مختلف هستند و می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

کشاورز ادامه داد: متاسفانه اکنون به دلیل بیگانگی استارتاپ ها و مراکز فناور با موضوع مراکز خرید و فروشگاهی، خود شرکت های فروشگاهی زنجیره ای به منظور رفع نیازهای خود نسبت به راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه (R&video;D) و فضاهای علمی اقدام کرده اند.

وی درخصوص اینکه، آیا اکنون ظرفیت راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهرها اشباع شده است گفت: من موافق نیستم چرا که هایپرها و فروشگاه های زنجیره ای در حال پوشش ظرفیت های خرده فروشی های سطح شهرها هستند و به تدریج جای آنها را می گیرند.

 

به گفته وی، فروشگاه های کوچک خرده فروشی سطح شهر یا همان بقالی ها از ویژگی متراژها و تنوع کمتر اجناس و تخفیف کمتر برخوردارند در صورتی که فروشگاه های زنجیره ای و هایپرها بر پایه علوم مشتری مداری و ارائه تخفیفات بیشتر در حال افزایش جذب مخاطب هستد، ضمن اینکه این فروشگاه ها حجم خرید مناسبی از تامین کنندگان کالا و خدمات دارند.

کشاورز در خصوص این که گفته می شود راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در کشور باعث از بین رفتن خرده فروشان کوچک و بقالی ها شده است و آنها را به ورطه بیکاری کشانده است نیز گفت: این البته تصور نادرستی است چرا که  فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید در حال حاضر به اندازه کارخانه های بزرگ کشور در حال اشتغالزایی هستند.

مدیر ایران ریتل شو ۲۰۱۹ ادامه داد: به طوری که یک فروشگاه زنجیره ای حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را در بخش ها و شیفت های مختلف خود مشغول به کار کرده است  و مراکز خرید که ایجاد می شوند چندین هزار نفر فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کنند و ما کمتر سراغ داریم که در بدنه صنعت و در این شرایط اقتصاد به این شکل فرصت‌های اشتغالزایی ایجاد شود.

وی در خصوص لزوم حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از صنعت خرده فروشی گفت: من فکر می‌کنم صنعت خرده فروشی یکی از حوزه‌های بسیار بزرگی است که قادر به جذب توانمندی های جوانان مستعد کشور است، چرا که صنعت رو به رشد و جذاب است.

کشاورز با تاکید براینکه صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته بازار بزرگی را پوشش می دهد و با عموم مردم سر و کار دارد و نیازهای خانواده را تامین می کند، افزود: این صنعت میزبان طیف‌های مختلفی از جامعه است لذا در صورتی که معاونت علمی و فناوری به دلیل ظرفیت‌های فراوان موجود در این صنعت بتواند پشت این فضا قرار گیرد اتفاقات بزرگی را در این صنعت شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص اینکه، آیا صنعت خرده فروشی کشور برنامه‌ای برای تعامل بیشتر با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استارتاپ‌ها و شرکت های دانش بنیان برای حضور هرچه بیشتر در این حوزه در نظر دارد اظهار داشت: ما به صورت ماهانه با دعوت از استارتاپ ها نشست هایی داریم که روبروی آنها چندین مدیر فروشگاه زنجیره ای یا مرکز خرید را می نشانیم و مدیران صنعت نیازهای خودشان را به مجموعه های فناور اعلام و استارتاپ ها و شرکت های نوآور نیز می توانند بر مبنای نیازهای این مجموعه ها نه بر مبنای تفکرات شخصی نوآوری کنند.

کشاورز با اشاره به برخی استارتاپ ها که به این حوزه ورود کرده‌اند و موفق نیز بوده‌اند گفت: البته بخش عمده‌ای از این استارتاپ‌ها به صنایع غذایی ورود کرده‌اند و در مراکز خرید بسیار پررنگ هستد که استارتاپ‌های زودفود، اسنپ فود، چیلیوری و ریحون و یک اپلیکیشن در صنعت غذا با عنوان فیدیلیو یا همان پلتفرم معرفی رستوران‌های شهر تهران از آن جمله است، ضمن اینکه استارتاپ نارنج که در همین نمایشگاه حضور دارد بر مبنای نیاز مراکز خرید طراحی شده و اتفاقات بسیار خوبی را رقم زده است.

گفتنی است نخستین نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته (ایران ریتل شو ۲۰۱۹) از ۹ تا ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۸ در سالن ۵ نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. آیین افتتاح این نمایشگاه با حضور مدیران ارشد بخش دولتی و خصوصی به ویژه مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تهران ، جناب آقای مهندس بهمن حسین زاده برگزار گردید .

لازم به ذکر است که دراین نمایشگاه مراکز خرید و برندهایی همچون مرکز خرید لاله پارک ، اطلس و شهربازی قلعه شادی نیز حضور داشتند . (پایان خبر )

 

 

 

پژوهشیار