خبر/

موزه فوتبال آذربایجان نخستین موزه تخصصی فوتبال در ایران

1400/12/16 - 20:48 - کد خبر: 60042
موزه فوتبال

نصر: موزه فوتبال آذربایجان نخستین موزه تخصصی فوتبال در ایران است که در چهارم دی ماه ۱۳۹۳ توسط ایوب نیکنام لاله (نویسنده و پژوهشگر تاریخ آذربایجان) و شهرداری منطقه ۶ تبریز، در پارک رضوان واقع در غرب کلانشهر تبریز تأسیس شد.

به گزارش نصر، موزه فوتبال آذربایجان نخستین موزه تخصصی فوتبال در ایران است که در چهارم دی ماه ۱۳۹۳ توسط ایوب نیکنام لاله (نویسنده و پژوهشگر تاریخ آذربایجان) و شهرداری منطقه ۶ تبریز، در پارک رضوان واقع در غرب کلانشهر تبریز تأسیس شد. با توجه به دوری این محل از مرکز شهر، وسایل، اسناد و اشیاء موجود از محل قبلی به محل جدید (بلوار ۲۹ بهمن- نرسیده به ایستگاه راهنمایی - اول زعفرانیه) منتقل و از شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در محل جدید خود، آغاز به کار کرد.
محل جدید این موزه که زیربنایی بیش از ۲۱۰۰ متر دارد، با حضور پیشکسوتان فوتبال و چهره‌های تأثیرگذار فوتبال تبریز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
‎با توجه به اینکه محل جدید این موزه در یک مسیر پرتردد شهر واقع شده است، بسیاری بر این باور هستند که این موزه برای اولین بار در همین محل افتتاح شده است.

اشیای داخل موزه
‎همانطور که از نامش نیز پیداست، این موزه متعلق به فوتبال و فوتبالی‌ها است. در این موزه اسناد تاریخی، انواع کاپ‌ها، مدال‌ها، پیراهن‌ها و لباس‌های ورزشی قهرمانان بازه‌ی زمانی ۱۲۶۵ الی ۱۳۹۵ در سه طبقه مجزا نگهداری می‌شود. افتتاح، جمع‌آوری، تهیه و تحقیق تمام این اشیا و کل موزه مدیون تلاش‌های بیست ساله آقای ایوب نیکنام لاله است که علاوه بر زحمات و تلاش‌های فراوان، یک کتاب بسیار ارزشمند برای تاریخ فوتبال تبریز (از مموریال تا تراکتور) ارائه کرده است.
‎فضاسازی موزه محوطه و ساختمان موزه نیز بسیار زیبا و درخور نام موزه فوتبال است. چرا که تمام اشکال و وسایل مورد استفاده برای تزئینات این ساختمان همگی فوتبالی هستند! از پوشش چمن مصنوعی گرفته تا دروازه‌ها و تعدادی توپ فوتبال عظیم‌الجثه که از نمایی دور فوتبالی بودن این موزه را گوشزد می‌کند.

دسترسی و آدرس موزه فوتبال آذربایجان
‎آدرس دقیق این موزه دیدنی، بلوار ۲۹ بهمن به سمت راهنمایی، بعد از بیمارستان ۲۹ بهمن، اول زعفرانیه (ایستگاه راهنمایی). بلوار ۲۹ بهمن یکی از پرترددترین و عریض‌ترین خیابان‌های تبریز است که امتداد خیابان چایکنار واقع شده است. بنابراین از تمام نقاط شهر می‌توانید به راحتی به این خیابان دسترسی داشته باشید.
گفتنی است این موزه در طول تعطیلات عید برای بازدید مسافران دایر است.
انتهای پیام/

پژوهشیار