سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی:

مواد شوینده نباید ترکیب شوند/کودکی که مواد شوینده خورده را وادار به استفراغ نکنید

1400/12/15 - 14:38 - کد خبر: 59970
مواد شوینده

نصر: سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و نکات ایمنی در خانه تکانی، تاکید کرد: مواد شوینده به خصوص وایتکس نباید با یکدیگر ترکیب شوند.

به گزارش نصر، وحید شادی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص، افزود: در زمان خانه تکانی و نظافت منزل، اغلب دیده می‌شود که ماده شوینده وایتکس با پودر و جوهر نمک ترکیب شده و باعث آزاد شدن گازهای سمی و عوارض شدید تنفسی و بینایی و پوستی برجای می گذارد.
وی ادامه داد: انجام این عمل منجر به آزاد شدن گاز کلر شده که از عوارض آن می‌توان به مشکلات ریوی و تنگی نفس و در درازمدت به آسم اشاره کرد.
وی با بیان این‌که میزان رقیق کردن مواد شوینده به خصوص وایتکس نیز بایستی متناسب باشد، گفت: برخی فکر می‌کنند که هرچقدر ماده شوینده غلیظ تر باشد، میزان اثربخشی بالایی دارد، در حالی که مواد غلیظ، عوارض ریوی شدید را به دنبال دارند.
شادی نیا خاطرنشان کرد: در هنگام استفاده از مواد شوینده به خصوص اگر از مواد شوینده ترکیبی استفاده می‌شود، باید پنجره‌های محیط باز باشند و حتما از ماسک و دستکش استفاده شود.
وی با تاکید بر این‌که نباید وایتکس را با هیچ ماده شوینده‌ای ترکیب کرد، ادامه داد: چنانچه افراد دچار عوارض تنفسی شدند باید در محیط باز قرار گرفته و در و پنجره‌ها را باز کنند و در صورت لزوم از اورژانس کمک بگیرند.
وی در خصوص احتمال مصرف مواد شوینده توسط کودکان نیز گفت: در صورت مصرف مواد شوینده توسط کودکان باید بلافاصله یک لیوان شیر به کودک خوراند و در اسرع وقت به نزدیک مرکز درمانی انتقال داد.
وی خاطرنشان کرد: به هیج وجه نباید کودک را وادار به استفراغ یا هر عمل دیگری کرد زیرا منجر به تشدید وضعیت خواهد شد.
سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی افزود: استفاده از نردبان در زمانی که کسی در خانه حضور ندارد، توصیه نمی‌شود. در صورت حضور افراد دیگری نیز بایستی از استحکام آن اطمینان حاصل کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار