استاندار آذربایجان شرقی؛

می‌توان به رشد اقتصادی هشت درصدی دست یافت

1400/12/14 - 23:36 - کد خبر: 59925
سردار زین العابدین رضوی خرم

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: رشد اقتصادی هشت درصدی هدف‌گذاری‌ شده از سوی دولت در سال آینده قابل دسترس است به شرطی که همه کارآفرینان و تولیدکنندگان با عزم و اراده‌ای کامل در میدان باشند و مسئولان نیز برای رفع موانع بخش تولید، ریسک‌پذیری و همراهی کامل داشته باشند.

به گزارش نصر، عابدین خرّم روز شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ استان، گفت: هدف از این جلسه قدردانی صمیمانه از تک‌تک کارآفرینان، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع استان است که در جبهه اقتصادی خوش درخشیدند.
وی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارآفرینان و صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی استان، اظهار داشت: در سال جاری، تعداد شاغلان بخش تولید در استان، ۱۵ هزار نفر و تعداد کارگاه‌های فعال، ۳۱۱ واحد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که این نشان از یک حرکت رو به رشد در عرصه اقتصادی استان است.
وی افزود: هدف دیگر این جلسه، آگاهی از مسائل و مشکلات بخش صنعت و تولید است و مشابه آن در آینده نیز به صورت تخصصی و جداگانه برای هر صنعت تشکیل خواهد شد تا بتوانیم متناسب با شرایط هر صنعت تصمیم‌گیری کنیم.
خرّم خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم بنا دارد اختیارات کامل و کافی را به مسئولان استانی واگذار کند تا نیاز به ارجاع مسائل به دستگاه‌های مرکزی نباشد.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ما بیش از یک دهه است در جنگ اقتصادی قرار دارد، افزود: هدف این جنگ، فروپاشی اقتصاد کشور بود؛ اما با ایستادگی کارآفرینان و فعالان اقتصادی، نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه امروز جریان تولید و کارآفرینی کشور درحال رشدوترقی است.
وی با بیان اینکه ضعف‌هایی هم هست، گفت: مطلوب نبودن تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه، ماشین‌آلات به‌روز، پایین بودن بهره‌وری و عدم همراهی حداکثری برخی دستگاه‌ها از جمله ضعف‌ها و کاستی‌های است که باید برطرف شود.
خرّم اظهار داشت: حذف مقررات غیرضروری و مزاحم، تسهیل دریافت مجوزها و ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری جزو سیاست‌های اصلی مدیریت استان است و اگر می‌خواهیم فضای کسب‌وکار بهبود یابد، باید ثبات قوانین و امنیت سرمایه‌گذار را تضمین و زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه تولید را فراهم کنیم.
وی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد هم جزو اولویت‌های ماست، افزود: البته ایجاد مزاحمت و ناامنی برای سرمایه‌گذاران به بهانه مبارزه با فساد باید به حداقل ممکن برسد.
خرّم تأکید کرد: تدوین سند جامع راهبردی صنعت استان در دستور کار است تا شاهد هم‌افزایی همه بخش‌ها در این حوزه باشیم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تولید استان، پایین بودن بهره‌وری است، افزود: واحدهای صنعتی و تولیدی با یک اصلاح ساختاری برای این مشکل چاره‌اندیشی کنند.
وی همچنین خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و متناسب‌سازی حقوق و دستمزد کارگران در واحدهای صنعتی و تولیدی استان شد و گفت: خوشبختانه معوقات کارگری در استان ما بسیار کم است و از همه مدیران شرکت‌های دولتی، خصوصی و عمومی انتظار داریم که در آستانه سال نو، حقوق و مزایای کارگران را به‌موقع پرداخت کنند.
خرّم همچنین نوید تحول در حوزه منابع و تسهیلات بخش صنعت و تولید استان در سال آینده را داد و گفت: امیدوارم در سال آینده شاهد اخبار خوشحال‌کننده‌ای در این حوزه باشیم و بتوانیم با استفاده از منابع اختصاص‌یافته، تکمیل زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری را در استان تحقق بخشیم.
تعدادی از صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ استان هم در این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای استمرار حرکت رو به رشد در عرصه تولید، صادرات و کارآفرینی استان، برخی از مسائل و مشکلات این عرصه را برشمردند.
طولانی بودن روند صدور مجوزهای تولید، سخت‌گیری بی‌مورد در برخی ادارات و بانک‌ها، نبود اختیارات کافی در واحدهای اداری استان، فرسودگی صنایع و ماشین‌آلات تولید و دشوار بودن نوسازی آنها به دلیل مسائل ناشی از تحریم، بی‌ثباتی قوانین و مقررات، نوسانات قیمت مواد اولیه و مسائل و مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای از موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار