کاهش درد با استفاده از زهر مورچه

1400/12/14 - 11:55 - کد خبر: 59892
مورچه

نصر: محققان دانشگاه کویینزلند استرالیا دریافتند زهر نوعی مورچه استرالیایی موسوم به میرمسیا برای کاهش درد مزمن کاربرد دارد.

به گزارش نصر، در این تحقیقات مولکولی در زهر مورچه شناسایی شد که یک مسیر درد را در پستانداران کنترل می‌کند. این مولکول دارای ساختاری مشابه هورمون‌های موجود در فاکتور رشد اپیدرمی پستانداران است. این فاکتور رشد ساختاری پروتئینی با ۵۳ اسید آمینه دارد و در رشد و متابولیسم سلول‌های زیادی دخیل است.
مورچه‌ها در طول هزاران سال تکامل توانسته‌اند این مولکول را که متعلق به دشمن اصلی آن‌ها یعنی اکیدنه است، در بدن خود تولید کنند تا سیستم عصبی دشمن را تحت کنترل گیرند. این مولکول قابلیت اثرگذاری بر پستانداران را دارد و اگرچه به طور مستقیم موجب درد نمی‌شود، حساسیت بلندمدت را در بدن پستانداران ایجاد می‌کند.
محققان در آزمایش این مولکول روی گیرنده‌های فاکتور رشد اپیدرمی دریافتند که تاثیر شدید روی این گیرنده‌ها دارد و قطعا برای دفاع در برابر پستانداران مورد استفاده مورچه‌ها قرار می‌گیرد.
در حال حاضر داروهای مسدودکننده فاکتور رشد اپیدرمی در بازار عرضه می‌شوند و برای کاهش رشد تومور و کاهش درد مزمن ناشی از سرطان کاربرد دارد.  
به اعتقاد محققان ارتباط بین درد مزمن و فاکتور رشد اپیدرمی راه را برای استفاده از نتایج این تحقیقات به منظور درمان دردهای مزمن هموار می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار