یادداشت نصر/

رویکرد شورای ششم و فرار مدیران شاخص و کارآمد از تبریز!

1400/12/14 - 10:53 - کد خبر: 59882
عمارت ساعت

نصر: طرح استیضاح و برکناری عجولانه‌ شهردار تبریز، تبعات پیدا و پنهان زیادی داشته و به نظر می‌رسد هنوز هم تبعات مختلفی خواهد داشت.

استیضاح زودهنگام شهردار سابق تبریز با حاشیه های پررنگ‌تر از متنی که در جریان آن حاکم شد، موجب تخریب چهره‌ نهاد شورای اسلامی شهر و اعتمادزدایی از آن در نزد افکار عمومی شهروندان تبریزی شده که یکی از مشهودترین و ابتدایی ترین پیامدهای منفی این اقدام طراحان استیضاح است.

تبعات این اعتمادزدایی در نزد مردم به این زودی‌ها جبران پذیر نیست و ورود آسیب جدی به حیثیت این نهاد مدنی در کوتاه مدت، میان مدت و حتی دراز مدت در تصمیم گیری‌ها و عملکرد شورای شهر و شهرداری تبریز خودنمایی خواهد کرد. برای نمونه، در مسئله‌ انتخاب شهردار جدید، به روشنی می‌بینیم که چگونه شورای ششم با رویکرد غیرحرفه‌ای در مواجهه با شهردار منتخب خود، موجب فروپاشی اعتماد مدیران کارآمد به خود شد.

امروز، بسیاری از مدیران شاخص و کارآمد، از نزدیک شدن به این شورا و پذیرش مسئولیت شهرداری تبریز، طفره می‌روند. دلیلش را هم باید در همین رویکرد غیرحرفه‌ای برخی اعضای شورای شهر و حاشیه‌های تعاملی استیضاح شهردار تبریز جست!

برخورد بی‌قاعده و خارج از اصول حرفه‌ای با شهردار پیشین تبریز، آن هم در چهار ماه نخست فعالیتش، این هشدار را به هر مدیری می‌دهد که از نزدیک شدن به این شورا برحذر باشند، چرا که ممکن است به خاطر شکسته شدن درب یک دستشویی عمومی یا خاموش بودن بخاری یک اتوبوس، زیر آوار سوال و تذکر و استیضاح شورا قرار گیرد!

تصورش نیز برای مدیران متخصص و توانمند دشوار است که هر روز با پرسش‌های غیرکارشناسی و خطابه‌های پرحرارت و تعامل‌خواهی‌های گیج‌کننده و بهانه‌گیری‌های شوکه‌کننده‌ی اعضای شورا مواجه شوند و بتوانند چنین وضعیتی را تحمل کنند! بر همین اساس، چهره‌های شاخص و معتبر، اغلب ترجیح می‌دهند هرجا که هستند بمانند و با این شورا، سودا نکنند؛ چرا که با یک غوره سردی‌اش می‌شود و با یک مویز، گرمی‌اش!

در این شرایط غبارآلود این مردم و شهر تاریخی تبریز است که خسارت می‌بیند و اعضای شورای شهر باید از این فضای غیرقابل قبول عبور کنند. اعضای محترم شورای شهر بدانند در یک چشم برهم زدن چهار سال دوران مسئولیت تمام خواهد شد و آنها باید در قبال عملکرد خودشان و تصمیم‌هایی که گرفته‌اند به مردم پاسخ بدهند.

نتیجه ایجاد چنین فضای سیاسی غبار آلودی در شهر، موجب مطرح شدن افرادی غیر متخصص و ضعیف برای کرسی شهرداری کلان شهر تبریز شده و نارضایتی مردم و نخبگان را به دنبال داشته است. به واقع چنین وضعیتی برای شهر تاریخی تبریز غیر قابل تحمل است. کسانی که پشت کرسی‌های شورای شهر تبریز نشسته اند، باید بدانند هر سخن، اقدام و عملکرد آنها چه تاثیری در آینده شهر و مردمان تبریز دارد و در تعاملات خود جانب حق، انصاف و شان گران‌قیمت تاریخی تبریز را در نظر بگیرند.

مدیریت شهری تبریز در برهه حساسی قرار گرفته است و امیدواریم اعضای شورای شهر تبریز با تصمیم‌های درست و منطقی‌شان در مورد شهردار آینده تبریز، بتوانند انتظار شهروندان و رضایت آنها را کسب کنند.

انتهای پیام/
 

پژوهشیار